Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-30, 06:24
  #1
Medlem
Har sökt runt lite på forumet hittade inget direkt som kunde besvara min fråga så bestämde mig för o skapa en tråd.

Säg att jag använder mig utav Wordpress för att skapa en webbplats och att jag använder mig utav en mall till Wordpress som har GPL licens.
Vad betyder då detta, får jag modda mallen utan att behålla mallskaparens namn nere i footern? Måste man alltid hänvisa till skaparen när det är GPL?
Citera
2011-08-30, 11:36
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
Det är lite luddigt, och det är också en av anledningarna till uppkomsten av AGPL (Affero GPL) och GPLv3.

Vilken version av GNU GPL är mallen licenserad under?
Citera
2011-08-30, 14:18
  #3
Medlem
Hm, kravet är väl dels att din version måste ha samma licens (GPL) samt att du ska kunna ge källkoden till din version om någon frågar efter den, bland annat.
Citera
2011-08-30, 15:19
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-Gage
Hm, kravet är väl dels att din version måste ha samma licens (GPL) samt att du ska kunna ge källkoden till din version om någon frågar efter den, bland annat.

Nej, det är inte helt självklart när det handlar om webbtjänster. Räknas det som att man distribuerar programvaran?

Som sagt, version på GPL är viktigt för att man ska kunna reda ut detta.
Citera
2011-08-30, 19:12
  #5
Medlem
Hittade nu att templaten jag använder mig av har följande licens.

Creative Commons Attribution 2.5 License


Den finns med på denna sida och licensen står här : http://templates.arcsin.se/license/
Citat:
Must include the provided credit links to my website in the page footer.

Sen var det någon som gjort en template till wordpress av den, och då stod det en länk med i footern, så jag antar att det är lika bra att behålla den länken då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback