Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-30, 02:54
  #1
Medlem
kenopenos avatar
Moderatorer. Forlot mig om jag postar dessa frogor po fel stelle. Jag e helt ny her po flashback.

Jag holler po att emigrera till Kanada. Har hittat kerleken her och bor her sedan 5 monader. Men nu har vi borjat den nervosa tiden av att fylla i alla papper o hoppas po det besta att jag ska fo stanna.

Men nu till det jag er mest nervos for. Jag ska po en medical undersokning for att de ska se om jag e frisk nog for att stanna.

E det nogon her som gjort en son undersokning? Och vad letar de efter? Vilka prover tar de? Jag har en okomma som jag haft i 20 or....panikongest......och ibland ner de er starka, so tar jag ett par lugnande, som jag fott av en ven her ner det varit for svora attacker att hantera. Men det vill jag inte att Kanadas offeciella ska veta....e so redd att de ska tro att jag e en missbrukare. Vet ni om de tar drogtest? Jag vet att de kollar hjertat och man for go po lungrontgen mm..... E so nervos att de ska hitta nogot och det ska vara anledningen till att jag inte ska fo stanna hos min man.

So er det nogon her som specifikt vet exakt vad de letar efter i den undersokningen?
Citera
2011-08-30, 02:57
  #2
Medlem
Frewels avatar
tips: nästa gång du skriver, skriv med a och o istället. blir helt knäpp i huvudet av att läsa din text.

Hur länge har ni varit tillsammans?
vad söker du för visa/residense?

Dom brukar vilja veta om du tar mediciner och om du har psykproblem. har du annat som talar för dig borde det inte spela så stor roll.
Citera
2011-08-30, 03:20
  #3
Medlem
kenopenos avatar
Ska forsoka skriva sa det blir lite lettare att lesa.

Jag har sjukersattning tills jag gar i pension och det talar nog for mig har i Kanada. Men jag e sa himla nervos nu ner jag ska under luppen. Jag skulle sa garna vilja veta exakt vilka prover de tar. Hoppas bara att de inte tycker att angestsyndrom (som panikangest e) ar nog for att seja nej.

Jag imigrerar under familjeklassen. Min man, som e Kanadenisk medborgare maste intyga att han kan forsorja mig, om inte jag kan det. Sa han maste oxo under luppen, som s.k sponsor av sin spose.

Det kenns som om man lemnar all kontoll over ens liv i nagon annans hander. Sa leskligt.
Citera
2011-08-30, 21:07
  #4
Medlem
Frewels avatar
dom kommer nog kolla hur länge ni varit gifta, din mans inkomster, dina inkomster. Och dom kommer nog även kolla hur sjuk du är/har varit, mediciner osv. De vill ju inte ha in en "belastning för samhället". säger inte att du kommer vara det, utan att dom vill försäkra sig om att du inte kommer vara det.

antar att du är över 30?
Citera
2011-09-06, 14:02
  #5
Medlem
hej

Om Kanada har liknande regler som USA bilr det fruktansvärt svårt för er att söka fiancee visum om du redan befinner dig i landet.
Detta visum skall sökas av din infödda fiancee,och du får gå på intervjuv på Kanadensiska konsulatet i Sverige och göra alla läkarundersökningar etc i Sverige.

Om ni har gift er i Kanada och du har kommit dit som turist..räkna med en ovanligt otrevlig och inträngande granskning av erat privatliv,gemensamma bankkonton,inköp utgifter etc för att förvissa sig om att ni inte ingått skenäktenskap.
Intervjuver med er båda i skilda rum är också mycket troligt.

Bäst är att köra med helt öppna kort. Käkar du mediciner som du inte skall äta,,dvs du har inte recept från din doktor så får du problem,speciellt om de är nakotikaklassade och syns på piss eller blodprov.
Lika bra att tala om det istf att mörka och ljuga,det kommer komma fram.

Läkarundersökningen jag gjorde i USA var sjukt ingående om man jämför med den jag fick göra i Sverige,men mycket billigare.

Dessutom så kommer inte din man bli godkänd som din ekonomiske sponsor,om han nu inte har ett mycket välavlönat jobb,så fråga bland släkt och ev vänner vem eller vilka som vill ställa upp.

Mer frågor om hur det var för mig i USA kan du skcka PM om du vill

MvH
Pelle
Citera
2011-10-04, 05:33
  #6
Medlem
Du kommer att fa genomga lungrotgen, blod, urinprov samt blodtryckstagning. Sedan far du traffa en lakare som ar ackrediterad av Kanadensiska immigrationsmyndigheten for att besvara fragor om din halsa. Om du uppger sjukdom, far lakaren ifraga avgora huruvida han vill ha mer uppgifter om din sjukdomsbakgrund (journaler etc) innan han skickar prov, rtg resultat och dina svar vidare till Kanadensiska immigrationsmyndigheten (eller ambassaden/High Commission om du befinner dig utanfor landet) for utvardering. Detta ar sista steget innan immigrant visum utfardas, for att senare genomfora landing processen och saledes blir permanent resident. Som tidigare namndes, ar detta steg en av flera viktiga steg i immigrationssprocessen och anledningen beror nog till stor del pa att de Kanadensiska provinserna inte vill belasta sina redan hogt belastade och skattefinansierade sjukvard med alltfor stora bordor.
Citera
2013-08-04, 02:04
  #7
Medlem
melackos avatar
Som jag har förstått det så handlar det mer eller mindre uteslutande om smittbara sjukdomar. Allvarliga smittsamma sjukdomar dessutom. Som jag har tolkat det är det mer eller mindre enda risken i hälsoundersökningen.
Citera
2016-03-22, 16:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Som jag har förstått det så handlar det mer eller mindre uteslutande om smittbara sjukdomar. Allvarliga smittsamma sjukdomar dessutom. Som jag har tolkat det är det mer eller mindre enda risken i hälsoundersökningen.
Vilka sjukdomar klassas som det då?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1641693

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback