Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-30, 01:03
  #1
Medlem
K-pists avatar
Hej, för cirka 5 månader sedan blev jag anställd som visstidsanställd på ett ganska stort företag som har några 100 anställda. Efter 2 månader skulle alla visstidsanställda på företaget bli anställda via ett bemanningsföretag av okänd anledning (förmodligen för att kunna göra sig av med överflödig personal snabbt och enkelt).

När jag under mötet med rekryteraren skrev på ett 3 månaders kontrakt bestämde jag och kontaktpersonen att jag bara skulle vara anställd åt detta bemanningsföretag så länge jag jobbade kvar på min nuvarande arbetsplats, detta vara bara något som jag och hon muntligt kom överens om, trots det fick jag ett helt vanligt kontrakt som alla andra på företaget fick.

Nu idag, 2 månader senare fick idag reda på att min arbetsplats inte behöver mig längre och i eftermiddags så ringde min kontaktperson från bemanningsföretaget och beklagade och sa att vi skulle avbryta kontraktet, precis som vi hade kommit överens om, muntligt.
Jag accepterade och tackade för dom 2 månaderna.

Jag har nu ångrat att jag gick med på den där dealen om att jag bara skulle jobba på samma arbetsplats hela tiden och ingen annanstans. Jag är i stort behov av att jobba den där sista månaden som jag egentligen skulle ha gjort.

Enligt mitt kontrakt är jag anställd "Från och med 2011-07-01, dock längst t.o.m 2011-10-1".

Kontraktet avbryts 2011-09-01 trots att det inte står något om våran överenskommelse om att jag bara skulle jobba på samma företag.



Finns det något som ger bemanningsföretaget rätten till att avbryta detta kontrakt 1 månad tidigare än vad som står på pappret? Enligt mig så borde inte vårat muntliga avtal ha någon betydelse alls.

Dom kanske försäkrar sig själva genom att skriva "dock längst t.o.m" före slutdatumet på kontraktet.

Vad tycker ni jag ska göra? Hade vart skönt att veta ifall jag kan köra upp kontraktet i ansiktet på dom och få garantilön eller mer arbete.

Säg till ifall jag skrivit rörigt och obegripligt så ska jag försöka förtydliga.

Tack på förhand!
Citera
2011-08-30, 02:17
  #2
Medlem
Generellt är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga, men jag tror att det finns vissa situationer där avtalen måste vara skriftliga.
Citera
2011-08-30, 04:01
  #3
Medlem
Shotgun-Charlies avatar
Ett muntligt avtal är exakt lika giltigt som ett skriftligt, men blir mycket svårare att bevisa om det skulle uppstå en tvist mellan parter.
Citera
2011-08-30, 08:20
  #4
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-pist
Enligt mitt kontrakt är jag anställd "Från och med 2011-07-01, dock längst t.o.m 2011-10-1".

Ordet "längst" här känns ju ganska uppenbart?
Du visste ju vad som väntade och har accepterat det. Det är ganska bitchigt att ens försöka dig på något här.
Citera
2011-08-30, 10:19
  #5
Medlem
K-pists avatar
Tack för svar!

Jo jag håller med om att det är ganska bitchigt, men min chef och arbetskollegorna peppade mig till att kolla upp kontraktet och se om jag kunde utnyttja det hela när jag berättade om situationen. (Sista dagen är imorgon)

Men jag låter det vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback