Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-29, 21:55
  #1
Medlem
Hej,
Hade tänkt köpa en macbook pro 13'' för 10990:-
Verkar funka helt ok för mig, enda problemet är att skärmen är lite liten. Har även kollat runt lite och vissa sidor hävdar ju att det "snart" kommer en ny macbook, så det känns ju riktigt värdelöst att köpa något som snart kommer uppdateras. Ungefär som att köpa en iphone 4 nu.

Har samtidigt börjat kolla in iMac som ligger på samma pris, 10990:-
I min mening så får man ju mer för pengarna här, som vanligt när man jämför bärbar med stationärt.
Jag flyttar ju inte runt datorn så hemskt mycket så en stationär skulle nog funka fint med mig.
Så, väger iMac'ens prestanda upp det faktum att den inte är bärbar i jämförelse med macbooken?

Vad tycker ni? De flesta kommer svara "beror på vad du behöver den till, studier etc?", men utöver det då? Tycker att detta är ett sjukt svårt val, sugen på att köpa båda två.
iMacen verkar också vara "nyare" och därmed blir det ju mer värt att köpa den än macbooken som snart är out of date enligt vissa källor. (http://buyersguide.macrumors.com/)

Vad hade ni valt?
Tacksam för hjälp
Citera
2011-08-30, 01:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abese
Hej,
Hade tänkt köpa en macbook pro 13'' för 10990:-
Verkar funka helt ok för mig, enda problemet är att skärmen är lite liten. Har även kollat runt lite och vissa sidor hävdar ju att det "snart" kommer en ny macbook, så det känns ju riktigt värdelöst att köpa något som snart kommer uppdateras. Ungefär som att köpa en iphone 4 nu.

Har samtidigt börjat kolla in iMac som ligger på samma pris, 10990:-
I min mening så får man ju mer för pengarna här, som vanligt när man jämför bärbar med stationärt.
Jag flyttar ju inte runt datorn så hemskt mycket så en stationär skulle nog funka fint med mig.
Så, väger iMac'ens prestanda upp det faktum att den inte är bärbar i jämförelse med macbooken

Du vänjer dig snabbt vid 13". Underskatta aldrig vanans makt när det gäller datorer.

Ska du inte redigera film, spela de senaste spelen duger den lilla fint. Men om du i princip aldrig tar datorn med dig, och du gillar tanka hem film eller spela spel, bör du naturligtvis välja mer prestanda för samma pengar och välja den stationära.

Det kanske har att göra med din bostadssituation också? Bor du i en liten etta eller en stor lägenhet?
Citera
2011-08-30, 01:26
  #3
Medlem
Snöjs avatar
Haka inte upp dig på att det "snart" kommer en ny modell. Det dröjer ganska säkert tills nästa år för en ny MBP. iMac har jag dock ingen större koll på där.

iMacen är dock ganska mycket snabbare än MBPn. Bättre grafikkort, bättre processor, större skärm.. Allt kommer ner till vad du ska ha den till, och om du vill kunna ta den med dig.
Citera
2011-09-07, 21:20
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Haka inte upp dig på att det "snart" kommer en ny modell. Det dröjer ganska säkert tills nästa år för en ny MBP.
Precis. Det kommer i princip hela tiden nya produkter av allting, både uppdaterade modeller och nya produkter spottas ut från olika tillverkare av olika typer. Det går bara inte att "vänta på en bättre modell", om man vill vara framtidssäker får man köper någon biffigare dator med bättre specs.

Vad gäller iPhone så kan jag förstå om man väntar när en ny iPhone borde komma eftersom att det går fort för hårdvaran att bli obsolete både för appar och iOS-funktioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback