Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-29, 21:38
  #1
Avstängd
Lodis.Kommunists avatar
Fackförbundet Syndikalisterna anklagas för att ägna sig åt olagliga blockader, utpressningsliknande metoder och uppmaningar till medlemmarna att stjäla och obstruera på arbetsplatsen. Debatt mellan Lars-Olof Pettersson, författare till boken ”Syndikalisternas nya ansikte”, och Jan Abrahamsson, facklig organisatör hos Syndikalisterna.
Så varför håller SAC på med liknande utpressning åt oskylldiga företag? Nu ska vi så klart dra upp oskylldiga företag, inte företag som gör sig skylldiga till brott.

http://www.youtube.com/watch?v=JyrBk...layer_embedded

http://lotidningen.se/2011/07/11/%E2...ffia%E2%80%9D/

Citat:
Syndikalisterna ägnar sig åt hot och trakasserier, använder maffiametoder, drar sig inte för att bryta mot lagen och samarbetar med extremister och kriminella.

Det är budskapet i boken ”Syndikalisternas nya ansikte” av konsulterna Lars-Olof Pettersson, tidigare utredningschef på Byggnads, och Willy Silberstein, tidigare radioreporter på Dagens Eko.............

Så varför är SAC så hemska och håller på som dom gör?
Varför kan inte polisen få ha rättighet att skjuta saltkulor eller gummi kulor på folket?
__________________
Senast redigerad av Lodis.Kommunist 2011-08-29 kl. 21:41.
Citera
2011-08-29, 21:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodis.Kommunist
Fackförbundet Syndikalisterna anklagas för att ägna sig åt olagliga blockader, utpressningsliknande metoder och uppmaningar till medlemmarna att stjäla och obstruera på arbetsplatsen. Debatt mellan Lars-Olof Pettersson, författare till boken ”Syndikalisternas nya ansikte”, och Jan Abrahamsson, facklig organisatör hos Syndikalisterna.
Så varför håller SAC på med liknande utpressning åt oskylldiga företag? Nu ska vi så klart dra upp oskylldiga företag, inte företag som gör sig skylldiga till brott.

http://www.youtube.com/watch?v=JyrBk...layer_embedded

http://lotidningen.se/2011/07/11/%E2...ffia%E2%80%9D/



Så varför är SAC så hemska och håller på som dom gör?
Varför kan inte polisen få ha rättighet att skjuta saltkulor eller gummi kulor på folket?


Checkade videon lite snabbt. Men vilka är dessa? Vart lite förvirrad, men såg ut som att Polisen var på Strejvakterna, hmm?

Fill me in
Citera
2011-08-29, 21:55
  #3
Avstängd
Lodis.Kommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpstarus
Checkade videon lite snabbt. Men vilka är dessa? Vart lite förvirrad, men såg ut som att Polisen var på Strejvakterna, hmm?

Fill me in

Alla har rätt att strejka, men inte vandalisera och misshandla.
Citera
2011-08-29, 21:59
  #4
Medlem
Vad vandaliseras?
Vem misshandlas?
Citera
2011-08-29, 22:18
  #5
Medlem
fizzles avatar
"Många medlemmar kommer från militanta grupperingar."
Jag trodde SAC och liknande gäng bestod av förvirrade vänsterungdomar i tonåren? Inga riktigt bråkstakar alltså.
Citera
2011-08-29, 22:26
  #6
Medlem
Leaf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
"Många medlemmar kommer från militanta grupperingar."
Jag trodde SAC och liknande gäng bestod av förvirrade vänsterungdomar i tonåren? Inga riktigt bråkstakar alltså.

Nu uttalar jag bara ifrån egen erfarenhet. Dessa människor i SAC är arbetare i ca 25års åldern. Ca 10% har tröttnat på LO och IF M, därför har dessa personer rört sig till SAC.
Citera
2011-08-29, 22:57
  #7
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Jag trodde SAC och liknande gäng bestod av förvirrade vänsterungdomar i tonåren? Inga riktigt bråkstakar alltså.

SAC är ett fack, känns ganska meningslöst att organisera sig fackligt ifall man inte arbetar och när man använder begrepp som "förvirrade vänsterungdomar" är det knappast arbetande människor man åsyftar.

Sen tycker jag alla dessa anklagelser är löjliga. Jag har varit medlem i Byggettan samt SAC ett bra jävla tag samtidigt, när det har varit strul tidigare är det alltid SAC som hjälpt till att lösa det. Företagen som sätts i blockad är aldrig oskyldiga utan har alltid gjort något fel, om det är missnöjda med att de sätts i blockad som förövrigt är ett lagligt fackligt stridsmedel så får de gärna ta fallet till arbetsdomstolen om det är så säkra på sin sak.
Citera
2011-08-30, 09:16
  #8
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodis.Kommunist
Fackförbundet Syndikalisterna anklagas för att ägna sig åt olagliga blockader, utpressningsliknande metoder och uppmaningar till medlemmarna att stjäla och obstruera på arbetsplatsen....Så varför är SAC så hemska och håller på som dom gör?
Vad är det för fel på alla tjugo trådar som redan handlar om SAC och syndikalismen?
Jag har läst den nya boken 2 ggr redan, och återkommer snart med en redogörelse.
Pe-ess att jag själv blivit utsatt för hot och ryktesspridning och ren personförföljelse och trakasserier av syndikalister. Det roliga är att flera av dessa själva nu är uteslutna och bortjagade. Oh, ironin.
Citera
2011-08-30, 14:09
  #9
Medlem
SAP/LO har ju en 100 år tradition av att smutskasta & motarbeta SAC. Det finns ju ett stort intresse i att framställa SAC i dåliga dager och ett ännu större intresse i att röjja SAC ur vägen. För fack som hellre tar konflikt före samförstånd, förespråkar att makten ska ligga så långt ner som möjligt inom organisationen och att beslut ska fattas av de som rörs av dem, möjligheten till att konflikta hela tiden och framförallt; odla det enorma chefsförakt och överförmyndarförakt som finns genomsyrad i hela den syndikalistiska läran, såna fack vill man ogärna ska växa till sig på arbetsmarknaden.

Vi står garanterat inför en intressant framtid, SAC är tillbaka i där man var på 1910-1920-talet, när man lanserade Registermetoden, hade hög konfliktstatistik och hade kapacitet att göra ganska stora grejer. Nu är vi ju där igen, fienden är densamma, det enda som förändrats är att SACs medlemsantal krymt och att man har bytt kärnbranscher (från glesbygden, skogs-stenhuggar o rallarbranschen till resturangbranschen, vårdyrken och kollektivtrafik för o nämna några exempel). Men att storleken ska vara avgörande tror jag bara är idealistiskt trams, SAC har vunnit många segrar fastän man varit i fullständig minoritet, kolla på exempelvis DFSA som i Stockholm vunnit massor av små segrar fastän man aldrig varit i närheten av ett majoritetsfack, eller kolla på de papperslösa som får rätt på sina arbetsplatser fastän många saknar kunskaper om svensk arbetsmarknadspraxis, grundläggande kunskaper i svenska språket och inte så överdrivet stor social kontaktyta etc.

Vill man läsa mer om SAP/LOs kamp mot SAC så kan jag rekommendera boken "Samhällets fiender" (finns på syndikalistisktforum.se) som handlar om en segdragen konflikt i Stripa gruva som gjorde att den socialdemokratiska regeringen tvingades avgå, och sen svor man att krossa SAC, tillsammans med näringslivet.
Även boken "Fackliga fribrytare" (federativs som gett ut) tar upp mkt av (s):s historia av att motarbeta oss.

Smutskastningen av en reporter på Arbetaren är hämtad från en artikel i Info 14 förra året. Här är ett utdrag ur boken + skärmdump från Info 14-artikeln som använts som källa:
http://imageshack.us/photo/my-images/19/willy14.jpg/

I denna artikel så svarar Jan Abrahamsson på kritiken mot SAC:
http://www.dagensopinion.se/syndikal...som-lo-och-tco

edit: Ok, registermetoden lanserades ju faktiskt inte på 20-talet kom jag på, utan kom väl framåt 30-40talet? Sista registerstriden var iaf i stockholms skärgård på 50-talet.. står om det i fackliga fribrytare men jag är sämst på att minnas årtal direkt ur huvudet.
Citera
2011-08-30, 17:55
  #10
Avstängd
Lodis.Kommunists avatar
SAP och LO tycker att man kanske ska gå deras väg, med ord alltså.
Men jag förstår också varför SAP och LO är emot SAC. Det känns väll inte kul om någon av er äger och styr ett företag, sen vandaliseras den av anställda.

Utpressning är fel!
Citera
2011-08-30, 18:35
  #11
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodis.Kommunist
SAP och LO tycker att man kanske ska gå deras väg, med ord alltså.
Men jag förstår också varför SAP och LO är emot SAC. Det känns väll inte kul om någon av er äger och styr ett företag, sen vandaliseras den av anställda.

Utpressning är fel!

Vilket företag har vandaliserats utav SAC och på vilket sätt?

Företag som sätts i blockad görs det av en anledning och aldrig i det fördolda, det hålls ett flertal möten med arbetsköparen innan ett företag sätts i blockad.
Citera
2011-08-30, 18:53
  #12
Avstängd
Lodis.Kommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infogiver
Vilket företag har vandaliserats utav SAC och på vilket sätt?

Företag som sätts i blockad görs det av en anledning och aldrig i det fördolda, det hålls ett flertal möten med arbetsköparen innan ett företag sätts i blockad.

Kolla på y-tube filmen. Tänk om inte polisen fans i närheten. Hur skulle det gå då
Man vet aldrig vad dom små djuren hittar på...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback