Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-20, 20:36
Medlem
Jag känner egentligen att det starkaste "beviset" är just silhuetten och dess totala brist på täckning, motför övriga delar av bilden som har täckning, såsom träden. En fågelsilhuett bör inte vara så jämngrå, då objekt runtomkring den har täckning.
Citera
2011-10-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno-Malin
Bilden är exponerad efter omgivningen, inte pippin. Han har alltså haft god tid på sig att mäta rätt exponering innan den kom flygande. Dessutom - om jag fattat honom rätt - är han rätt duktig på att se vad som är rätt exponering. (ingen ironi i "rätt duktig", det är inte så svårt att lära sig.)

Nu bygger ju bilden på korpen, annars är ju bilden ingenting. Han har knappast valt bländare 2,8 och slutartid 1/320 del och väntat på en korp??? Utan han har tagit bilden när korpen kommer flygande, förmodligen därför den kommit så långt in i bilden, det finns ingen tid att mäta ljuset och ställa in rätt slutartid. Han har tagit en medioker bild på kvällen , men något saknades i bilden "korpen"!! Den fixar Herje fram och vips , blir bilden mer intressant.
Citera
2011-10-20, 20:43
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbury
99% av alla som fotograferar med 400/2.8 lär ju använda stativ. Jag tror man får utgå ifrån att även Terje gör det? Sen nämns det nåt om att han troligtvis inte hade stabilisering på sitt objektiv, på vilket sätt fryser man en flygande kråka bättre med stabilisering?

Inte för att jag försvarar Terje, bilden är antagligen terjad, men man bör ha lite grund i sina påstående innan man försöker bevisa en terjad bild.

Har själv mängder med bilder på bland annat korpar i flykt. 1/320 SEK ger inte en helt skarp fågel!!! Det finns då med viss rörelseoskärpa på olika delar av fågeln på samtliga av mina bilder. Även på andras bilder. Förutom gubbens bilder då förstås Men det är inte det som är poängen här. Fågeln är helt utan pixlar !!! Därav blir den kolsvarta fågeln ljusgrå när man drar i levels. Men övriga lika mörka partier i bilden blir inte det. Terjning!!!! Utan tvekan!
Citera
2011-10-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
Har själv mängder med bilder på bland annat korpar i flykt. 1/320 SEK ger inte en helt skarp fågel!!! Det finns då med viss rörelseoskärpa på olika delar av fågeln på samtliga av mina bilder. Även på andras bilder. Förutom gubbens bilder då förstås Men det är inte det som är poängen här. Fågeln är helt utan pixlar !!! Därav blir den kolsvarta fågeln ljusgrå när man drar i levels. Men övriga lika mörka partier i bilden blir inte det. Terjning!!!! Utan tvekan!

Interssant
Citera
2011-10-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
Nu bygger ju bilden på korpen, annars är ju bilden ingenting. Han har knappast valt bländare 2,8 och slutartid 1/320 del och väntat på en korp??? Utan han har tagit bilden när korpen kommer flygande, förmodligen därför den kommit så långt in i bilden, det finns ingen tid att mäta ljuset och ställa in rätt slutartid. Han har tagit en medioker bild på kvällen , men något saknades i bilden "korpen"!! Den fixar Herje fram och vips , blir bilden mer intressant.

Alltså om denna bild mot förmodan inte är terjade så är det ju knappast så att han har varit ute å knallat i skogen och plötsligt har en kråka flugit förbi och terje har dragit upp 400an och smällt av denna bild.

Antagligen tagen vid ett korptätt område, t.ex. åtel eller soptipp där det flyger runt kråkor hela tiden och Terje har i förväg ställt in skärpa och exponering och väntat samt dragit av en stor mängd bilder och fått fram denna bild till slut.

Han har självklart valt bländare 2.8 för att få så kort slutartid som möjligt för att frysa kråkan.

Vissa försöker få det att framstå som att detta är en omöjlig bild att ta vilket det inte är.

Det som förundrar mig över denna troliga terjning är varför den inte är bättre komponerad, t.ex. skulle det räcka rätt bra med att vänta kråkan inåt i bilden.
Citera
2011-10-20, 20:58
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Jag känner egentligen att det starkaste "beviset" är just silhuetten och dess totala brist på täckning, motför övriga delar av bilden som har täckning, såsom träden. En fågelsilhuett bör inte vara så jämngrå, då objekt runtomkring den har täckning.

Helt rätt. Jag fick denna bilden tillsänd mig för att jag jobbar med bildbehandling på ett större känt företag. Vi är många här som direkt såg att bilden är fusk. Solklart fusk!
Citera
2011-10-20, 21:01
Medlem
Citat:
Helt rätt. Jag fick denna bilden tillsänd mig för att jag jobbar med bildbehandling på ett större känt företag. Vi är många här som direkt såg att bilden är fusk. Solklart fusk!

Det underliga är ju att om man ändå ska fuska, varför fuskar man inte ihop en bra bild? Svara på den du.
Citera
2011-10-20, 21:14
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Det underliga är ju att om man ändå ska fuska, varför fuskar man inte ihop en bra bild? Svara på den du.
Gubben har väl ingen smak Eller så är han bara mer störd än man trott
Citera
2011-10-20, 21:42
Medlem
Anno-Malins avatar
Citat:
Det som förundrar mig över denna troliga terjning är varför den inte är bättre komponerad, t.ex. skulle det räcka rätt bra med att vänta kråkan inåt i bilden.

Korpen flyger vänsterut därför att på internetbilden han kopierat flög den högerut

(Man kan fundera på varför alla lodjur är spegelvända, kanske trodde han att det skulle finta de som eventuellt letade efter originalen.)
Citera
2011-10-20, 21:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Korpen flyger vänsterut därför att på internetbilden han kopierat flög den högerut

(Man kan fundera på varför alla lodjur är spegelvända, kanske trodde han att det skulle finta de som eventuellt letade efter originalen.)
Hehe... Dessutom så ville ju Terje vara känd för att "göra" knepiga bilder som det var svårt för oss vanliga dödliga att se skönhet i, så att ha kråkan/korpen flyga åt "fel" håll är väl precis vad man kan vänta sig av hans bilder.

Den mattgråa vektor-silhutten i jämförelse med den övriga omgivningen räcker dock som bevis för mig.
Citera
2011-10-20, 21:52
Medlem
Citat:

Även vargbilden från 2007 var spegelvänd. Men ja, självklart är det för att försvåra att han ska bli upptäckt. Karln har ju hållt på ett bra tag med det..
Senast redigerad av krukvaext 2011-10-20 kl. 21:57.
Citera
2011-10-20, 22:19
Medlem
Trumpetfets avatar
Citat:
Fick den här bilden tillsänd mej. Enligt märkning är den tagen av T 2006 Jag öppnade upp bilden i PS och drog lite i levels, och vips ser man att fågeln är inklippt!!! Det finns inte ens någon färg mer än svart i själva fågeln, så förmodligen är den hämtad som clipart. Data avslöjar också att slutartiden var 1/320 sekund med ett 400 mm tele. Kameran var en Nikkon d200 - vilket betyder att den verkliga brännvidden alltså är 600 mm. Jag kan intyga att det är helt omöjligt att få fågeln så skarp med den kombinationen!!! Solklar Terjning.http://i1187.photobucket.com/albums/...203_Terjad.jpg

Vet vi till 100% att det är en bild av Terje och inte en "trollbild"? Har någon sett den i Året eller på bloggen?

Hur som helst så ser pippin inklippt ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback