Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 20:16
  #7057
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag funderar lite på om vi skulle kunna ha lite skojiga omröstningar på bloggen ? T ex om "sämsta terjningen (av Terje) ?

Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Nej! Lämna det utanför bloggen. Låt den vara en seriös kanal.


Ja, jag ser också gärna bloggen som seriös.

Så, jag är själv tveksam till omröstning.

Men, å andra sidan: man skulle kunna göra en sådan omröstning kanske bara vid enstaka tillfälle och pedagogiskt. Kan bli intressanta diskussioner i kommentarsfältet.
Men nä, jag vet inte.

Kanske senare och i så fall i en ny tråd härinne på FB, att man kan få nominera de sämsta terjningarna, och sen plockas tre ut och därefter kan man rösta.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2011-09-17 kl. 20:20. Anledning: Korr
Citera
2011-09-17, 20:29
  #7058
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
I en drömvärld borde det fungera på detta sätt, men verkligheten tillåter inte detta.
Det finns ingen formell komittée eller "merpart" som kan acceptera ett avslöjande. Folk droppar dessutom in och ut ur tråden över tid.
Hur skulle vi strukturera detta menar du? När 1 person accepterar? 2? 3?
Ta fallet med vargen. Ett dussin postare menar att den är solklar. 1 Terje-anhängare håller inte med. Är den då bekräftad eller inte?
Finns exempel på avslöjanden där endast en annan person postat ett accepterande men i övrigt finns inga kommentarer (sannolikt för att det är solklart för alla). Kan man då anse att det är bekräftat?

Ibland kommer flera avslöjanden i snabb följd, så diskussioner kring dem överlappar varandra. Hur hanterar vi ett sådant fall utan solkara riktlinjer för vad som räknas som en bekräftelse?

Jag tror inte det finns någon annan pragmatisk lösning förutom att vänta ut bekräftelsearbetet i varje avslöjande och logga kronologin efter det avslöjande inlägget.
Ingen drömvärld alls. Det finns saker som konsensus. Alltså, när ingen (här i forumet) protesterar längre så är bilden bekräftad. Men det är inte vad saken gäller. Grejen är att "listan" måste vara konsistent över tiden. Sorterar man om den kronologiskt utefter det avslöjande inläggets datum så blir det kakafoni eftersom listan kommer att hoppa hit o dit allt eftersom bekräftelser görs. Avslöjandet och bekräftelsen är skilda åt i tid.
Citera
2011-09-17, 20:30
  #7059
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja, jag ser också gärna bloggen som seriös.

Så, jag är själv tveksam till omröstning.

Men, å andra sidan: man skulle kunna göra en sådan omröstning kanske bara vid enstaka tillfälle och pedagogiskt. Kan bli intressanta diskussioner i kommentarsfältet.
Men nä, jag vet inte.

Kanske senare och i så fall i en ny tråd härinne på FB, att man kan få nominera de sämsta terjningarna, och sen plockas tre ut och därefter kan man rösta.
man har ju möjlighet till att lägga upp en poll här på FB. Man skulle ju kunna starta en ny tråd med en poll och ha lite skoj.
Citera
2011-09-17, 20:35
  #7060
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja, jag ser också gärna bloggen som seriös.

Så, jag är själv tveksam till omröstning.

Men, å andra sidan: man skulle kunna göra en sådan omröstning kanske bara vid enstaka tillfälle och pedagogiskt. Kan bli intressanta diskussioner i kommentarsfältet.
Men nä, jag vet inte.

Kanske senare och i så fall i en ny tråd härinne på FB, att man kan få nominera de sämsta terjningarna, och sen plockas tre ut och därefter kan man rösta.
Tycker fortfarande att allehanda tävlingar, omröstningar, etc bör hållas utanför bloggen. Blir gärna lättviktigt annars.
Citera
2011-09-17, 20:41
  #7061
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Kanske senare och i så fall i en ny tråd härinne på FB, att man kan få nominera de sämsta terjningarna, och sen plockas tre ut och därefter kan man rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Tycker fortfarande att allehanda tävlingar, omröstningar, etc bör hållas utanför bloggen. Blir gärna lättviktigt annars.


Ja, jag lutar också åt det.

Men härinne kunde det vara kul. Och dessutom intressant, att höra eventuella argumentationer om varför den ena är sämre än den andra.
Kanske när vi nått upp till ett visst antal terjningsavslöjanden och har lite tid över ?
Citera
2011-09-17, 20:49
  #7062
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Ingen drömvärld alls. Det finns saker som konsensus. Alltså, när ingen (här i forumet) protesterar längre så är bilden bekräftad. Men det är inte vad saken gäller. Grejen är att "listan" måste vara konsistent över tiden. Sorterar man om den kronologiskt utefter det avslöjande inläggets datum så blir det kakafoni eftersom listan kommer att hoppa hit o dit allt eftersom bekräftelser görs. Avslöjandet och bekräftelsen är skilda åt i tid.


Ja, det är lite knepigt, ibland hänger ett avslöjande i luften lång tid.

Å andra sidan, det går ju ändra listan de gånger detta sker. Jag har inte varit med helt sen tråden startade, men det kanske inte har varit så ofta som detta har skett ?

En annan sak som vore praktiskt vore om man hade en rutin att alla avslöjanden (och bekräftelser) noterades t ex i ett PM till någon listansvarig (radhusbiff? någon).
Förvisso uppdateras gedigna uppgifter av SigmenFloyd, men det kunde vara bra med någon slags rutin nu när det börjar bli så många avslöjanden.

Lättare sen att hitta - för den som uppdateras heta listan, om denne åtminstone har avslöjandet att gå på och sen kan hitta ev. montage mm.
Citera
2011-09-17, 20:53
  #7063
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Ingen drömvärld alls. Det finns saker som konsensus. Alltså, när ingen (här i forumet) protesterar längre så är bilden bekräftad. Men det är inte vad saken gäller. Grejen är att "listan" måste vara konsistent över tiden. Sorterar man om den kronologiskt utefter det avslöjande inläggets datum så blir det kakafoni eftersom listan kommer att hoppa hit o dit allt eftersom bekräftelser görs. Avslöjandet och bekräftelsen är skilda åt i tid.

Konsensus och enighet är inte samma sak. Under dina kriterier är inte Varg i skymningsljus bekräftad. Vad du föreslår är så hopplöst opraktiskt i dessa sammanhang att det inte går att genomföra.

Är det det sista bifallande inlägget som skall tidsbestämma bekräftelsen?
Finns det ett numeriskt antal bifall som skall uppnås?
Hur lång tid har man på sig att protestera?
Måste den protesterande personen ändra uppfattning?

Om du menar allvar med detta bör du först etablera ett regelverk. Sedan antar jag att du eller någon annan får gå igenom tråden från början och applicera regelverket för att på så vis revidera kronologin.

Alternativt så bibehåller vi det befintliga fungerande upplägget.
Citera
2011-09-17, 20:58
  #7064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Konsensus och enighet är inte samma sak. Under dina kriterier är inte Varg i skymningsljus bekräftad. Vad du föreslår är så hopplöst opraktiskt i dessa sammanhang att det inte går att genomföra.

Är det det sista bifallande inlägget som skall tidsbestämma bekräftelsen?
Finns det ett numeriskt antal bifall som skall uppnås?
Hur lång tid har man på sig att protestera?
Måste den protesterande personen ändra uppfattning?

Om du menar allvar med detta bör du först etablera ett regelverk. Sedan antar jag att du eller någon annan får gå igenom tråden från början och applicera regelverket för att på så vis revidera kronologin.

Alternativt så bibehåller vi det befintliga fungerande upplägget.

Det nuvarande upplägget har fungerat nu dessa två senaste veckorna. Varför ändra ett vinnande koncept?
Citera
2011-09-17, 20:59
  #7065
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Det nuvarande upplägget har fungerat nu dessa två senaste veckorna. Varför ändra ett vinnande koncept?
QFT!
Citera
2011-09-17, 21:15
  #7066
Medlem
Min brors kusins avatar
Vet inte om det uppmärksammat men nu har paret Hellesø gått ur Mullsjö fotoklubb ....

http://mullsjofotoklubb.se/
Citera
2011-09-17, 21:21
  #7067
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Det nuvarande upplägget har fungerat nu dessa två senaste veckorna. Varför ändra ett vinnande koncept?

Tycker det verkar funka rätt bra, nu.

Förutom att jag gärna skulle se en rutin där man t ex PM:ar in ett avslöjande med inläggsänken, t ex: https://www.flashback.org/sp32687295

eller vad det nu skulle vara för rutin.
Citera
2011-09-17, 21:21
  #7068
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Konsensus och enighet är inte samma sak. Under dina kriterier är inte Varg i skymningsljus bekräftad. Vad du föreslår är så hopplöst opraktiskt i dessa sammanhang att det inte går att genomföra.

Är det det sista bifallande inlägget som skall tidsbestämma bekräftelsen?
Finns det ett numeriskt antal bifall som skall uppnås?
Hur lång tid har man på sig att protestera?
Måste den protesterande personen ändra uppfattning?

Om du menar allvar med detta bör du först etablera ett regelverk. Sedan antar jag att du eller någon annan får gå igenom tråden från början och applicera regelverket för att på så vis revidera kronologin.

Alternativt så bibehåller vi det befintliga fungerande upplägget.

Hopplös opraktiskt? Hur svårt kan det vara att sätta upp ett nytt fall sist i listan oberoende av när avslöjandet gjordes? Istället för att stoppa in det mitt i listan och rucka på hela den föregående ordningen?!

Jag har inte föreslagit något nytt upplägg. Det enda jag säger är att det inte går att hantera en lista som varierar över tiden, där numrering och innehåll är olika från gång till gång. Listan måste vara konsistent där nr 17 menar samma sak varje gång som nr 17 nämns.

Du pratar om regelverk. Visa mig dagens regelverk så jag vet vad jag ska förhålla mig till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback