Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-12, 11:23
  #5389
Medlem
Humorn bara växer...
https://www.flashback.org/leave.php?...%2F2daermd.jpg
Såg inte bildtexten till mårdhunden första gången: "bilden är beskuren"
Ja...bland annat
__________________
Senast redigerad av grytbjarn 2011-09-12 kl. 11:49.
Citera
2011-09-12, 11:37
  #5390
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigval
Terje uppmärksammas hos proffs på Digital Forensics: http://www.fourandsix.com/

För den som vill ha lite träning i att upptäcka förfalskningar (from the horses mouth: Adobe): https://students-adobe.com/NA/Interactive/RealOrFake


Tror ni att dom som driver dessa sidor skulle ta sig an och hjälpa till att avslöja de lite mer svårbevisade bilderna?

Det hade vart sweet med proffs som granskar terjningarna
Citera
2011-09-12, 12:03
  #5391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno-Malin
Om jag sparar ocroppat nivå 12 blir det: http://errorlevelanalysis.com/permalink/bb5e789/ och där ser man skillnad!
Så om Terje påstår att en bild är original borde vi kunna se det (han säger sig fota jpg, inte raw, men vi får väl anta att han ställer in hög upplösning!?!)

Undrar om inte skillnaden främst uppkommer p.g.a. spegelvändningen?
Jpeg "lagrar" pixlarna inte rad för rad i 8x8-rutorna utan i sicksack diagonalt från övre vänstra hörnet till nedre högra hörnet (d.v.s. i ordningen 11,12,21,31,22,13,14,23,32....88 - där första siffran betecknar rad och den andra kolumn). När man spegelvänder bilden kommer ju det övre högra hörnet att bli det övre vänstra etc. och "samplingen" kommer då att ske tvärs de tidigare linjerna.
__________________
Senast redigerad av episcophagus 2011-09-12 kl. 12:04. Anledning: Blandade ihop höger och vänster :)
Citera
2011-09-12, 12:06
  #5392
Medlem
Fettsprutans avatar
Terje har ju blivit "sponsrad" med fotoutrustning, vill minnas att det var Pentax som är aktuell.

En fråga från en okunnig, vad kostar då en komplett utrustning, som motsvarar behoven hos en fotograf av TH:s kaliber?

Är det tiotusentals ... eller hundratusentals kronor?
Citera
2011-09-12, 12:08
  #5393
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
För att inte tala om alla elever som betalt för hans kurser.
Fast hans kurser måste inte vara värdelösa bara för han fuskat med sina egna bilder. Han kan mycket väl vara kompetent inom det han undervisar även om han själv väljer att inte följa principerna han lär ut. Sen kan han nog inte komma undan det faktum att kursavgiften förmodligen avspeglat hans kändisskap en hel del och att framtida kurser kan komma att få färre deltagare och en lite lägre prislapp.
Citera
2011-09-12, 12:11
  #5394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Terje har ju blivit "sponsrad" med fotoutrustning, vill minnas att det var Pentax som är aktuell.

En fråga från en okunnig, vad kostar då en komplett utrustning, som motsvarar behoven hos en fotograf av TH:s kaliber?

Är det tiotusentals ... eller hundratusentals kronor?

5000:- för en kamera att ta hyfsade bakgrundsbilder med. Dator och Photoshop har du väl redan?
__________________
Senast redigerad av episcophagus 2011-09-12 kl. 12:12. Anledning: Stavfel: d->r
Citera
2011-09-12, 12:14
  #5395
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episcophagus
5000:- för en kamera att ta hyfsade bakgrundsbilder med. Dator och Photoshop har du väl redan?
Ingen frågade efter vilken utrustning Terje behöver utan vad det han faktiskt har är värt. Senast jag kollade ägnade sig inte Pentax åt att sälja Adobe-produkter.
Citera
2011-09-12, 12:16
  #5396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av episcophagus
5000:- för en kamera att ta hyfsade bakgrundsbilder med. Dator och Photoshop har du väl redan?

Oj. Det låter billigt. Kamrater till mig som lever på fotografi (i nivå med Terje - fast hederliga) lägger ofta 5 och 6 siffriga belopp på utrustning. Eller är Pentax så pass mycket billigare än Nikon?
Citera
2011-09-12, 12:19
  #5397
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episcophagus
5000:- för en kamera att ta hyfsade bakgrundsbilder med. Dator och Photoshop har du väl redan?

Det var lite kul sagt
Citera
2011-09-12, 12:19
  #5398
Medlem
aasbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grytbjarn
Oj. Det låter billigt. Kamrater till mig som lever på fotografi (i nivå med Terje - fast hederliga) lägger ofta 5 och 6 siffriga belopp på utrustning. Eller är Pentax så pass mycket billigare än Nikon?

Korrekt! Minst 100 000 för kamerahus, några ljusstarka telen och vidvinklar.
Citera
2011-09-12, 12:21
  #5399
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episcophagus
5000:- för en kamera att ta hyfsade bakgrundsbilder med. Dator och Photoshop har du väl redan?

Nja, nu var jag inte intresserad för egen del....
Jag har en Kodak C713, vilket jag är fullt införstådd med, inte skapar några köer om jag skulle starta fotokurs...

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CBAQ9QEwAA

Utan mera nyfiken på vad ett sådant här "sponsorkontrakt" är värt, i pengar?
Citera
2011-09-12, 12:22
  #5400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ingen frågade efter vilken utrustning Terje behöver utan vad det han faktiskt har är värt. Senast jag kollade ägnade sig inte Pentax åt att sälja Adobe-produkter.

Frågan var: "vad kostar då en komplett utrustning, som motsvarar behoven hos en fotograf av TH:s kaliber?" (min understrykning)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback