Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-08, 16:02
  #4189
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kvar att göra är att försöka enas om en exakt definition av det nya ordet "terja" som dök upp i samband med den här affären, så det kan leva vidare.

För min del tolkar jag det som att digitalt manipulera en bild i oärligt syfte (tycker det kan få gälla både för klantiga och skickliga falsarier). Ordet behövs ju verkligen. Känns mindre tungfotat att kalla en bild blott och bart terjad och en härlig etymologi har det ju också. Må ordet leva på FB och sprida sig och leta sig in i SAOL vad det lider.
Citera
2011-09-08, 16:04
  #4190
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Gärna tillbaka till Norge,

Min "magkänsla" säger mig att TH kom hit, för att det blev "obekvämt" i hemlandet.
Terje har antagligen varit så här hela livet... "förföljd av elaka och avundsjuka människor"...
Helt oförmögen att se sin egen påverkan på händelseutvecklingen!
Citera
2011-09-08, 16:09
  #4191
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Min "magkänsla" säger mig att TH kom hit, för att det blev "obekvämt" i hemlandet.
Terje har antagligen varit så här hela livet... "förföljd av elaka och avundsjuka människor"...
Helt oförmögen att se sin egen påverkan på händelseutvecklingen!

Vore grymt kul om någon som känt Terje i Norge ville skriva här.
Citera
2011-09-08, 16:15
  #4192
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kvar att göra är att försöka enas om en exakt definition av det nya ordet "terja" som dök upp i samband med den här affären, så det kan leva vidare.

Jag har sett det användas i tråden både som verb; terja, terjade, har terjat, som adjektiv; terjad, terjade och någon enstaka gång som substantiv; terjning, terjningar.

För mig betyder det "Klumpigt genomförd digital fotomanipulation", men någon kanske läser in mer än så i ordet? Eller rentav mindre - betyder det bara "manipulerad"?

Gäller det bara för fotokonst eller kan vilken bild som helst vara terjad? Går det t.ex. att använda så här: "Jag har precis fått sparken, så nu ska jag terja en bögporrbild med chefens huvud och skicka till alla våra kunder".

Måste man ta hänsyn till Terjes hybris i definitionen? "Svagt försök till digital fotomanipulation som genomskådas direkt av alla utom upphovsmannen själv." Kan man alltså terja med flit, eller måste den som gör det vara ovetande om hur jävla taffligt det ser ut?

Intressant diskussion. Vad sägs om den korta varianten "uppenbar bildmanipulation". Med tilläget "... som genomskådas direkt av alla utom upphovsmannen själv och hans fanboys".
Citera
2011-09-08, 16:16
  #4193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aasbonde
Jo, Naturfotograferna/N
Han var medlem där, men sålde han också bilder genom dom? Jag har för mig han sagt på sin hemsida att han bara säljer på egen hand, men jag är inte helt hundra.
Citera
2011-09-08, 16:19
  #4194
Medlem
radarpars avatar
Någon som känner till norska forum, motsvarigheter till fotosidan och flashback där Hellesø kanske diskuteras? Om man har lite utbyte kanske vi får reda på intressanta uppgifter från Terjes hemland

Lyssnade btw på terje när han medverkade i P4 Jönköping. Verkligen äckligt att lyssna på. Jag har faktiskt inte varit särskilt bestört av den här soppan hittills, även om jag tyckt att hans beteende varit helt vrickat. Men att höra honom ljuga så ogenerat, så fräckt, gör mig fan illamående.

Människan saknar ju all heder och har varken respekt för sig själv eller någon annan människa i sin omgivning. Smuts
Citera
2011-09-08, 16:19
  #4195
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Han var medlem där, men sålde han också bilder genom dom? Jag har för mig han sagt på sin hemsida att han bara säljer på egen hand, men jag är inte helt hundra.
Jag tror att i princip alla bildbyråer kräver att man plåtar i RAW och kan leverera högupplösta bilder. Vilket ju Terje, av förklarliga skäl, inte har velat göra...
Citera
2011-09-08, 16:20
  #4196
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Han var medlem där, men sålde han också bilder genom dom? Jag har för mig han sagt på sin hemsida att han bara säljer på egen hand, men jag är inte helt hundra.

Jag har läst någonstans att TH sålde väldigt få bilder...
Citera
2011-09-08, 16:21
  #4197
Medlem
aasbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Han var medlem där, men sålde han också bilder genom dom? Jag har för mig han sagt på sin hemsida att han bara säljer på egen hand, men jag är inte helt hundra.

Det kan vara så, men en del av vitsen att vara med, åtminstone förr, var att - förutom
prestige, var att sälja bilder.
Citera
2011-09-08, 16:22
  #4198
Medlem
UACs avatar
Jeesus, den här tråden sväller (fast det är oerhört intressant).

Egna bilder i terjeanda förpassades till humortråden. Kanske dags att dela orginaltråden i två delar till, en för jakten på terjade bilder och en för rent skvaller om paret Hellesö?
Citera
2011-09-08, 16:22
  #4199
Medlem
wildhacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Någon som känner till norska forum, motsvarigheter till fotosidan och flashback
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/index.cgi
http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon....cgi?id=559320
Citera
2011-09-08, 16:22
  #4200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Någon som känner till norska forum, motsvarigheter till fotosidan och flashback där Hellesø kanske diskuteras?
Norskt fotoforum http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/les....cgi?id=559320
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback