Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-08, 15:30
  #4177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
De är verkligen inte särskilt uppseendeväckande, bilderna är ur min personliga synpunkt rätt dåliga dessutom. Ingen hade nog som sagt lagt en extra tanke åt bilderna om det nu inte hade varit så att mer eller mindre samtliga av Terjes bilder nu undersöks.

Sedan verkar han göra en mängd mindre misstag som han bevisligen inte tänker på... att man kan kolla upp exif-datan, huruvida fladdermöss är i dvala eller ej, osv osv.
Ja, fusket är ju riktigt uselt genomfört på flera plan och det är ju nästan det värsta i hela den här soppan... att så många rutinerade naturfotografer har svalt de usla bilderna och de helt galna lögnerna med hull och hår.

Jag hoppas att de som har gått på det här har fått sig en rejäl tankeställare och inte bara hyllar kända fotografer helt okritiskt bara för att de är kända.
Citera
2011-09-08, 15:31
  #4178
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gweezloo
Fladdermusen och tranan framför månen tycker jag däremot inte är speciellt uppseendeväckande ur fusksynpunkt, om det är hans egna bilder som har sammanfogats vill säga.

Kanske mest sannolikt att han gick över fusktröskeln med att photoshoppa ihop två egna bilder. Tranor och fladdermöss ska man väl heller inte behöva googla fram. Att greja ihop egna lodjursbilder hade nog blivit svårare, för förr eller senare hade väl någon anställd vid ett vilthägn börjat tycka, att Terje hängde där lite väl mycket med sin kamera och börjat undra över de föregivna bilderna på vilda lodjur. Att fota i hägn är ju dessutom så vanligt att det är den första misstanken. Då var det enklare att leta efter dem på nätet och klistra in dem i äkta Mullsjöland.

Kombinationen av riktigt bra montage och kolossala taffligheter, som vinterpäls i sommarland påminner om van Meegeren, som målade en del mycket skickliga förfalskningar (tekniskt durkdriven som den lede fi själv) och andra som man bara undrar hur fan de kunde lura någon.
__________________
Senast redigerad av Cohiba 2011-09-08 kl. 15:37.
Citera
2011-09-08, 15:39
  #4179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Kanske mest sannolikt att han gick över fusktröskeln med att photoshoppa ihop två egna bilder. Tranor och fladdermöss ska man väl heller inte behöva googla fram. Att greja ihop egna lodjursbilder hade nog blivit svårare, för förr eller senare hade väl någon anställd vid ett vilthägn börjat tycka, att Terje hängde där lite väl mycket med sin kamera och börjat undra över de föregivna bilderna på vilda lodjur. Att fota i hägn är ju dessutom så vanligt att det är den första misstanken. Då var det enklare att leta efter dem på nätet och klistra in dem i äkta Mullsjöland.

Kombinationen av riktigt bra montage och kolossala taffligheter, som vinterpäls i sommarland påminner om van Meegeren, som målade en del riktigt bra förfalskningar (tekniskt durkdriven som den lede fi själv) och andra som man bara undrar hur fan de kunde lura någon.

Ja, exakt!
Det är ju inte speciellt långsökt att man testar att kopiera in en detalj från en bild till en annan bara för att se hur svårt eller enkelt det är.
Tycker man att det gick hyfsat bra så kanske man publicerar den på sin blogg eller liknande och sen är det kanske inte så stort steg att dra det en bit längre osv...
Citera
2011-09-08, 15:45
  #4180
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Snick-snack.

Madestrand funderar/spånar om något som egentligen inte behöver spånas om. Det finns inga oklarheter angående manipulation av påstått dokumentära foton. Dom är falsarier. Om han vill fundera kring konstfoton behöver han inte ens nämna Hellesø. Varför är det så svårt för vissa att acceptera den skarpa gränsen: Lägga till bildelement=icke dokumentärt. F.ö. håller texten knappt folkhög/konstskole-standard så jag förstår den utan problem men stör mig på att den inte kunde stanna i fredagskvällens rödvinsdimma.

BM spånar inte om oklarheter gällande manipulation inte heller funderar han kring konstfoton som du skriver. Han skriver ju faktiskt att Terjes bilder är falsarier.

Som jag redan förklarat så resonerar han kring bildmediets lättmanipulerade natur och farorna/konsekvenserna med att tro på bilder, med utgångspunkt i den aktuella Terje-affären. Däremot gör han sig lite lustig och skriver att man kan inspireras av Terjes kreativa photoshoppande.

Det är nog snarare så att det är folkhögskolestandard på din läsförståelse.

Råder dig att läsa artikeln igen. Läs mitt förra svar till den andre postaren också.


För övrigt tror jag att den här affären kommer göra stora avtryck i Mediesverige, eftersom det som skett berör journalistiken som profession på många sätt.

Tex etik, upphovsrätt, spegling av "verklighet/sanning", påverkan av publik och beslutsfattande organ osv. Alla väldigt centrala och känsliga ämnen för journalister och publicister.
__________________
Senast redigerad av radarpar 2011-09-08 kl. 15:51. Anledning: ändrade en rad
Citera
2011-09-08, 15:46
  #4181
Medlem
BigStreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Vildsvinsbilden...

http://i54.tinypic.com/25tcdx2.jpg

"Svinet Malin med sina ungar"? Nja...Inte!

Tycker det ser ut som tre sk. rödgrisar, dvs, årsungar.
Nyfikna som ungar är, med godis vid kameran o fjärrkontroll, är bilden inte omöjlig att ta, för någon.
Däremot är nog TH rätt ensam om att snöa in på namnet "Malin", eller har karlen dålig fantasi?
Men är det ok enligt naturfotograferna att sitta 30 meter bort med trådlös fjärrutlösare?
Citera
2011-09-08, 15:51
  #4182
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
"Nu försöker kommunen alltså sopa undan spåren efter naturfotografen. Men med Tellesös erkännande i helgen faller inte bara en skugga över honom utan över hela orten menar flera Mullsjöbor."


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4685001


Vad är det för odds på att paret Hellesö flyttar inom kort?

Knappt värt att spela på...

Och att flytten kommer bero på, "förföljelse av avundsjuka människor som inte tål framgång" får väl ses som självskriven... åtminstone på Hellesös blogg!

Så, den fråga som kvarstår är, vart flyttar dom?

Någon som har en "magkänsla" om det?
Citera
2011-09-08, 15:53
  #4183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Vad är det för odds på att paret Hellesö flyttar inom kort?

Knappt värt att spela på...

Och att flytten kommer bero på, "förföljelse av avundsjuka människor som inte tål framgång" får väl ses som självskriven... åtminstone på Hellesös blogg!

Så, den fråga som kvarstår är, vart flyttar dom?

Någon som har en "magkänsla" om det?

Gärna tillbaka till Norge, inte mig emot.

Alternativt ett extremt lodjurstätt område? Typ campa utanför Järvsö Zoo eller så. Skulle säkert passa som handen i handsken.
Citera
2011-09-08, 15:54
  #4184
Medlem
Blids avatar
Angående trana framför halvmåne II. (Alt. titel: Nord-Amerikansk Terje funnen)

Liknande bilder (fågel framför måne - fast tranor verkar speciellt populära) har man ju sett förut. Som diskuterats i flera inlägg finns ett antal problem med Terjes bild. Intressant nog är flera av dessa inte specifika för Terjes bild, så frågan uppstår om alla de andra bilderna också är terjade. Och innan någon klagar att detta är OT så är det ju faktiskt så att för bedömningen av Terjes bild är det intressant att se om någon annan fotograf verkligen har lyckats med något liknande.

Sammanfattning av problem gemensamma för alla "fågel framför måne" bilder:

1 Svårigheten att knäppa inom några hundradelars sek.
2 Otroligt låg sannolikhet att en fågel ska flyga förbi månskivan (rätt höjd, avstånd).
3 Månen befinner sig inte nära horisonten speciellt länge (ska vi säga 20 min före/efter månens nedgång/uppgång). Bara detta tillsammans med punk 2 gör att projektet befinner sig på gränsen mellan det möjliga och det omöjliga.
4 Rörelseoskärpa borde finnas då man har fixerad kamera. Alternativet, att följa fågeln, om det överhuvudtaget är möjligt med den långa brännvidd som behövs, borde ge rörelseoskärpa i månen.

Har därför googlat en del liknande bilder, de tre första jag hittade redovisas nedan:

---Denna har jag summariskt bockat av som terjad. (Gjorde jag rätt - vad tycker ni?)
http://pixdaus.com/?sort=tag&tag=sandhill%20cranes


---Denna utger sig inte för att vara något annat än photoshop. Ligger under sektionen "Creative Techniques in Photoshop". Inga problem, helt OK.
http://www.betterphoto.com/gallery/d...umber=1&camID=


---Denna däremot fick man grubbla på lite. Det verkar från titeln som om Ellen vill man ska tro det rör sig om "naturligt" kameraarbete.
http://www.allposters.com/-st/Ellen-...s_c103655_.htm

Lösning i spoiler om någon vill roa sig med att lösa själv, alt. hitta ny lösning.

Slutsatsen är att den är terjad, om inte så är jag lika avtrubbad som en sked.

Citera
2011-09-08, 15:54
  #4185
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigStream
Men är det ok enligt naturfotograferna att sitta 30 meter bort med trådlös fjärrutlösare?
Ja.
Citera
2011-09-08, 15:55
  #4186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigStream
Någon som känner till någon bildbyrå där TH har sina bilder som man kan beskåda? Scandinavian Photo har av någon anledning plockat bort Terjes bilder.

Är inte helt säker på att han sålde bilder genom någon bildbyrå.
Citera
2011-09-08, 15:56
  #4187
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Kvar att göra är att försöka enas om en exakt definition av det nya ordet "terja" som dök upp i samband med den här affären, så det kan leva vidare.

Jag har sett det användas i tråden både som verb; terja, terjade, har terjat, som adjektiv; terjad, terjade och någon enstaka gång som substantiv; terjning, terjningar.

För mig betyder det "Klumpigt genomförd digital fotomanipulation", men någon kanske läser in mer än så i ordet? Eller rentav mindre - betyder det bara "manipulerad"?

Gäller det bara för fotokonst eller kan vilken bild som helst vara terjad? Går det t.ex. att använda så här: "Jag har precis fått sparken, så nu ska jag terja en bögporrbild med chefens huvud och skicka till alla våra kunder".

Måste man ta hänsyn till Terjes hybris i definitionen? "Svagt försök till digital fotomanipulation som genomskådas direkt av alla utom upphovsmannen själv." Kan man alltså terja med flit, eller måste den som gör det vara ovetande om hur jävla taffligt det ser ut?
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2011-09-08 kl. 15:59.
Citera
2011-09-08, 15:59
  #4188
Medlem
aasbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Är inte helt säker på att han sålde bilder genom någon bildbyrå.

Jo, Naturfotograferna/N
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback