Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 21:58
  #14965
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Att medvetet ta dåliga bilder och dessutom ladda upp dem på sin blogg för att visa dem för allmänheten känns ju rätt så konstigt val att göra.

Men han anser dom inte vara dåliga, han anser dom vara bra, konst, därav blir det fel att säga att han medvetet tar dåliga bilder, han anser nog att han medvetet tar bra bilder.

Det handlar helt nekelt om att han hittat en nisch som han lever i.
Citera
2017-01-15, 22:24
  #14966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men han anser dom inte vara dåliga, han anser dom vara bra, konst, därav blir det fel att säga att han medvetet tar dåliga bilder, han anser nog att han medvetet tar bra bilder.

Det handlar helt nekelt om att han hittat en nisch som han lever i.
Okej du har en poäng men vem köper sådana bilder? För jag tror inte att han kan leva på att sälja den sortens bilder.
Citera
2017-01-16, 18:01
  #14967
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Okej du har en poäng men vem köper sådana bilder? För jag tror inte att han kan leva på att sälja den sortens bilder.

Vi är många som undrar hur hans ekonomi ser ut.
Citera
2017-01-29, 08:03
  #14968
Medlem
Men vad i?!

Jag har konsekvent undvikit den här tråden och låtit namnet på fotografen gå mig förbi även i andra sammanhang för att inte reta upp mig, men nu på morgonkvisten gick det inte undvika längre. Jag fick ett plötsligt kall för att börja jobba som naturfotograf och då är klicken till Terje inte så långt borta.

För det första: För mig är hans bilder en katastrof i alla sammanhang utom kanske i ett rent konstnärligt perspektiv som jag dock inte förstår mig på. Allt är ju suddiga halvmesyrer och ger ingen naturupplevelse eller inlevelse för densamme, men det är i betraktarens ögon.

För det andra: De bilderna som är fejk skrek ju fejk så det inte liknar någonting. Jag har en del skogsvana och erfarit en del möten med djur ute i naturen(dvs på riktigt). Hade jag inte vetat på förhand hade jag ändå instinktivt reagerat på bilderna. Jag såg fler bilder på hans egen blogg som jag misstänker vara fejk. Det syns ju direkt på djuren herregud! Fan den där bilden på loets siluett i skymning var ju extrem, påminner om siluetterna i den tecknade Lejonkungen-filmen, undrar om han inte fick sin inspiration därifrån? Jag tror det.

Förstår att det kan slå slint i huvudet hos folk, t ex för en fotograf där ens yrke och ekonomi trasslar som gör att man vill ta genvägar. Men att göra det såhär slarvigt, och än värre, att folk inte fattade misstankar tidigare? Hur länge pågick det här lurendrejeriet egentligen?

Syns ju på teckningen och kroppsbyggnad på alla lo han fotograferat att det handlar om gaet många olika individer. Nästan inget av djuren uppfattas heller som naturligt på bilderna i mina ögon, men återigen, jag vet ju att bilderna är fejk när jag ser dem nu. Men tänker ta mig en titt på resterande bilder i hans blogg. Jag har sett montagebilder på uppstoppade djur som ser mer äkta ut.

Till viltvårdarna, jaktgubbarna med mera så... djur lämnar spår efter sig, så frekvent med lo enligt bilderna så skulle det finnas tecken på dem överallt i området om man bara letar. Och mårdhund?! En toppfotograf bara råkar vara den första som konstaterar mårdhund i södra sverige, levandes med flera olika individer med lo utanför lilla Mullsjö? Va faan! Folk som erfar kontakt med främmande/ovanliga djur i södra sverige gör det i regel genom att 1) köra på dem, 2) se dem från bilen, 3) se sina husdjur ligga halvt uppätna.

Att ta kort på vilda lo är lite som snöleopard

Råkade bli en del raljerande nu. Arg!
Citera
2017-01-29, 22:22
  #14969
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Men vad i?!

...snip...

Råkade bli en del raljerande nu. Arg!

Har du läst första 5-10 sidorna i tråden med folk som försvarar Terje? Stor humor med facit i hand.
Citera
2017-01-29, 23:04
  #14970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Har du läst första 5-10 sidorna i tråden med folk som försvarar Terje? Stor humor med facit i hand.

Jo , jag var dum nog att djupdyka i detta och läste en hel del här, på hans egen blogg och på andra forum. Jag kan inte förstå det. Herregud! Jag skulle skämmas röven av mig om jag hade gjort något liknande, inte inför någon fotoklubb, inte inför flashback, inte inför vänner UTAN INFÖR MIG SJÄLV! Jag skulle inte klara av att vandra runt med en sån djävelusisk lögn inför mig själv!

Hur fan står människan ut med sig själv?
Den behandling han fått av näthatare och mobbare måste ju vara en piss i nilen jämfört med eventuellt självplågeri. Åtminstone är det så jag funkar. Jag kan vara bedräglig mot andra, men inte mot mig själv. En så uppmålad och falsk självbild och tillvaro. Mår dåligt bara av att föreställa mig något liknande.

Det är ju inte en gång det här har hänt utan han har säkert i mer än tio års tid konsekvent hållt på att fippla med sina bilder! Och alla intervjuer han gett om hur han mixtrar i kameran och aldrig efterbearbetar och bara tar 1 bild och allt blir rätt direkt! Alltså, herregud. Hade den här människan bott i något mer exotiskt land så hade det säkert varit dinosaurier eller andra utdöda urtidsdjur inklistrade. Nu blev en mårdhund exotisk nog.

Det går ju att förstå att paparazzi gärna mixtrar med bilder på kändisar, men djur och naturbilder? cmon lixom! Hela grejen med fotografi är att fånga ögonblicket eller känslan!

Fan vad gött det hade varit att få gå igenom den här mannens alla rådatabilder! Eller inte!

Jag visste det, jag skulle aldrig öppnat den här tråden, undvikit den i flera år med goda skäl!

Förhoppningsvis blir det här sista gången jag besöker tråden
Citera
2017-02-02, 10:15
  #14971
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Okej du har en poäng men vem köper sådana bilder? För jag tror inte att han kan leva på att sälja den sortens bilder.

den säger i radiointervjun att den fotograferar för sin egen skull, vill utvecklas personligen.

mentor, kurser, en heldag med terje för en person verkar va de inkomster den har o att han inte marknadsför sig

Den pratar om att "pyssla", skulle tippa att den e sjukpensionär eller va de heter, permanent utbränd av nätmobbare

Denna radio juli 2016
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6464658
__________________
Senast redigerad av wishyouwerehere 2017-02-02 kl. 10:18.
Citera
2017-02-25, 19:09
  #14972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Varför det? Han är ju dokumenterat fantastiskt bra på Photoshop!

Kan man knappast säga efter han blivit avslöjad att manipulerat över 100 bilder. Titta i hans blogg, bildbehandlingen är ju på en riktig amatör nivå. Även om han vill ha rörelseoskärpa eller dubbelexponeringar, så är ju det han lägger upp under all kritik.

Nu kånkar han runt med antik kamerautrustning som inte klarar av att jobba i de låga ljusförhållanden som han ofta jobbar i, men då får han ju välja motiv och ljus efter det han har att jobba med.
Citera
2017-03-22, 20:14
  #14973
Medlem
Väldigt många arbetslösa ungdomar med systemkamera tänker fotograf. Stenhård konkurrens

Ganska meningslös tråd att spy galla över en liten människa som gjort ett snedsteg. Spy galla över alla dåliga människor istället. Not many
Citera
2017-03-22, 23:15
  #14974
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D900s
Väldigt många arbetslösa ungdomar med systemkamera tänker fotograf. Stenhård konkurrens

Ganska meningslös tråd att spy galla över en liten människa som gjort ett snedsteg. Spy galla över alla dåliga människor istället. Not many

Jag tror du fått lite fel i din information. Terje var inte en nobody inom naturfotografin. Han var en tongivande gestalt som mer än gärna talade om hur långt före alla andra han var som fotograf och hur ett foto skulle tas för att klassas som ett riktigt naturfoto.

Men det visade sig ju att han inte riktigt levde som han lärde. Det var inte ett snedsteg, utan många och under lång tid dessutom. Det visade sig efter att han hade nekat ända in i kaklet, att det var manipulerade foton, "stulna" foton och otroliga, målande berättelser om möten med extremskygga djur.

Och tittar man lite närmare på andra trådar här på FB, så spys det galla lite här och var. Terje får inte så mycket galla nu för tiden, folk har slutat bry sig om honom. Förutom jag då, som triggades igång av ditt inlägg :-)
Citera
2017-03-22, 23:28
  #14975
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D900s
Väldigt många arbetslösa ungdomar med systemkamera tänker fotograf. Stenhård konkurrens

Ganska meningslös tråd att spy galla över en liten människa som gjort ett snedsteg. Spy galla över alla dåliga människor istället. Not many
Här finns lite av historien:
Citat:
Årets Medieorm 2011: Flashbackgrävarna som avslöjade Terje Hellesøs bildfusk
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4804948
Citera
2017-03-23, 21:54
  #14976
Medlem
Vonraks avatar
Ja herregud, den här tråden följde jag slaviskt från att diskussionen började. Måste erkänna att jag var lite kluven, för även om Terjes berättelser om lodjursmöten var helt overkliga, så kändes det otroligt att en så pass erkänd fotograf skulle ha klistrad in djur i sina bilder.

Kan än idag komma ihåg när den första bilden avslöjades, försvararna i tråden tystnade som genom ett trollslag och själv tänkte jag på hur oerhört bedrägligt och förkastligt hans handlande var. Blev väldigt, väldigt, väldigt besviken den dagen.


Tyvärr så verkar länken till pdf-versionen av utmärkelsen till tråddeltagarna vara stendöd, vilket är synd då det är en liten bit av svensk internethistoria (och en stor del av svensk fotografihistoria). Men någon har kanske en fil på datorn så de skulle kunna ladda upp, så att inte diplomet försvinner i cyberrymden

Citat:
Länk till pdf-version av diplomet för utmärkelsen Årets medieorm 2011 till tråddeltagarna: http://wp.me/p1PMjn-1iZ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback