Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-09, 00:02
  #14401
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
Satt och tittade på bilder och videos av Mattias Klum (www.mattiasklum.com) och var fascinerad av kvalitet och engagemang.
Sen kollar man TERJES blogg, då har han lagt upp 8 fågelbilder varav inte NÅGON är rätt exponerad. Var också en tillsynes helt felkomponerad bild på strån, måsfåglar och en stor skuggig HAND, mitt i bilden. Var är självkritiken från den store mästaren från Norge
Väcker ett slags besatthet att följa eländet på bloggen, vill inte gå in och gör det ändå, bara för det han gjort retar mig så mycket och att han inte kommit ut ur garderoben

Terje kommer aldrig att "lägga korten på bordet".
Han lever vidare i sin egen värld och ser bara det han vill se och hör bara det han vill höra, mycket verklighetsfrämmande väld som han hamnade i och verkar vilja leva kvar där.
Citera
2013-10-09, 20:20
  #14402
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Terje kommer aldrig att "lägga korten på bordet".
Han lever vidare i sin egen värld och ser bara det han vill se och hör bara det han vill höra, mycket verklighetsfrämmande väld som han hamnade i och verkar vilja leva kvar där.

Terje månar om det som är kvar. Det är mänskligt. Han är väl inte så bra på att fota, eller jo men motiven är numera mest fåglar o älgar, vanliga amatörobjekt. Lona var en guldgruva såklart men nu när det tog slut så ser vi den äkta Terje. Fotografen Terje och ordsvängaren Terje. Han är bra men lider brist på motiv. Han skriver bra men Flashback har förintat båda hans terjningar, foto och text. Så vad ska han göra tycker ni, ge upp och göra nåt annat? Men, vilken människa klarar det efter att vara hyllad för det man gjort. Även om det var fejk, belöningen är så fruktansvärt betagande så man dröjer kvar vid berömdheten så länge det går och fotar fåglar intill vansinnets gräns.
Citera
2013-10-10, 14:44
  #14403
Medlem
blixxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
:
Så vad ska han göra tycker ni, ge upp och göra nåt annat?
:

Frågan är om en inbiten lögnares bästa strategi är att fortsätta inom en verksamhet som är dokumentärinriktad (som naturfoto), när han i åratal tillskansat sig framgångar mha bedrägerier och stölder inom just det området.

Man behöver inte "ge upp" och lägga kameran på hyllan, det finns andra fotoverksamheter som inte är dokumentärinriktade.
Terje gillar ju uppenbarligen att klippa&klistra och tillverka bilder där djuren är PERFEKT PLACERADE. Det vittnar hans hundra terjade bilder om.
Som t.ex den terjade vargbilden från 2007, där vargen är optimalt placerad.
Eller den terjade tornseglarbilden från 2006, där Terje placerat tornseglaren perfekt: och dessutom enligt gyllene snittet

En nackdel om han skulle byta inriktning mot t.ex konst är att han inte längre skulle få större användning för det enda han är riktigt bra på. Dvs hans välutvecklade förmåga till lögner och kaskadljugande, exempel: http://web.archive.org/web/201108290...wordpress.com/

Så det finns både för- och nackdelar för honom oavsett hur han väljer att gå vidare.
__________________
Senast redigerad av blixxt 2013-10-10 kl. 14:46.
Citera
2013-10-10, 19:11
  #14404
Medlem
Skulle vilja dra det här med Terjes tillbakagång ett extra varv. För i bloggen, bland det sista han skrivit om att leva som sig själv (fritt citerat), där kallar sig Terje naturfotograf. Att alltid varit och för alltid kommer att vara just naturfotograf.
Jag skulle nog lägga en nivå där. Det är skillnad på en naturfotograf och en som bara fotograferar i naturen. Lite hårklyverier, men finner själv att det inom naturfotografi ligger en viss status i att vara ansedd som naturfotograf, du är inte bara någon som fotar lite av varje och inte har ett bestämt mål med ditt bildskapande.

Terje är inte längre en naturfotograf, hans nyproducerade bilder som är direkt dåliga och högst amatörmässigt producerade, flyttar ner Terje till en som går omkring med en kamera men inte får ut något budskap med sina bilder, då de är så klena även med amatörstatus sett. Han har i mina ögon gått från att ändå varit lite nyskapande, hamnat så långt baklänges i sin fotografi, att han inte längre kan sitta och tala med samma auktoritet som den stora krets i Sverige vi har som ÄR naturfotografer.

I mina öron är ordet naturfotograf en form kvalitetsstämpel av en kompetent hobby/yrkesutövare av naturfotografi. Att som Terje flänga omkring och inte längre kunna producera något med substans, flyttar ner Terje till den enormt stora skaran folk som ibland promenerar och fotograferar i naturen, men de är inte NATURFOTOGRAFER.
Terje HAR varit en auktoritet inom Nordisk naturfoto, nu är han bara en skugga av sitt forna jag och dessutom med en mycket smutsig byk!
__________________
Senast redigerad av trendsetter 2013-10-10 kl. 19:15.
Citera
2013-10-10, 20:15
  #14405
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
Skulle vilja dra det här med Terjes tillbakagång ett extra varv. För i bloggen, bland det sista han skrivit om att leva som sig själv (fritt citerat), där kallar sig Terje naturfotograf. Att alltid varit och för alltid kommer att vara just naturfotograf.
Jag skulle nog lägga en nivå där. Det är skillnad på en naturfotograf och en som bara fotograferar i naturen. Lite hårklyverier, men finner själv att det inom naturfotografi ligger en viss status i att vara ansedd som naturfotograf, du är inte bara någon som fotar lite av varje och inte har ett bestämt mål med ditt bildskapande.

Terje är inte längre en naturfotograf, hans nyproducerade bilder som är direkt dåliga och högst amatörmässigt producerade, flyttar ner Terje till en som går omkring med en kamera men inte får ut något budskap med sina bilder, då de är så klena även med amatörstatus sett. Han har i mina ögon gått från att ändå varit lite nyskapande, hamnat så långt baklänges i sin fotografi, att han inte längre kan sitta och tala med samma auktoritet som den stora krets i Sverige vi har som ÄR naturfotografer.

I mina öron är ordet naturfotograf en form kvalitetsstämpel av en kompetent hobby/yrkesutövare av naturfotografi. Att som Terje flänga omkring och inte längre kunna producera något med substans, flyttar ner Terje till den enormt stora skaran folk som ibland promenerar och fotograferar i naturen, men de är inte NATURFOTOGRAFER.
Terje HAR varit en auktoritet inom Nordisk naturfoto, nu är han bara en skugga av sitt forna jag och dessutom med en mycket smutsig byk!

Sant. Jag kan bara hålla med. De senaste bilderna har varit äkta Terje men samtidigt hemskt dåliga. Han är from nu en amatör bland alla andra. Lona var verkligen en stege upp till höjder som det inte fanns k_k bakom. Synd att han valde den svarta vägen till framgång, dvs ljugets. Börja om, gör rätt, ljug inte och framförallt, lär dig foto Terje!
Citera
2013-10-10, 20:30
  #14406
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Så här mycket skulle jag aldrig kunna ljuga, det är hemskt att läsa och jag blir väldigt ledsen av att veta att det finns sådana människor på jorden.
Fan.

http://web.archive.org/web/201108290...wordpress.com/
Citera
2013-10-10, 23:11
  #14407
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Så här mycket skulle jag aldrig kunna ljuga, det är hemskt att läsa och jag blir väldigt ledsen av att veta att det finns sådana människor på jorden.
Fan.

http://web.archive.org/web/201108290...wordpress.com/
Nej, Terje ljuger med en skrämmande lätthet som bara kan komma sig av många års, kanske ett helt livs ljugande och manipulerande. Hans lögner är fräcka, mångordiga, invecklade och blandade med förtäckta personhot. En mycket otäck kombination. Nej, jag är glad att jag kunder vara en liten, liten del i crowdsourcingen som avslöjade denne storbedragare.
Citera
2013-10-11, 12:53
  #14408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Så här mycket skulle jag aldrig kunna ljuga, det är hemskt att läsa och jag blir väldigt ledsen av att veta att det finns sådana människor på jorden.
Fan.

http://web.archive.org/web/201108290...wordpress.com/

Trots att jag varit med från starten av denna tråd och känt mig lite småstolt över att få stå med på diplomet till "Flashbackgrävarna", så måste jag säga att citatet ovan från Terjes länk är något av det vidrigaste jag läst!
Trodde jag hade grepp om lurifaxen TERJE. Men så cyniskt och föraktfullt han angriper vår käre jaktvårdskonsulent som startade snöbollen "TERJE manipulation AB" gör en mållös. TERJE beter sig vidrigt, helt klart förtal i sin text i bifogad länk!

Nog för jag hela tiden predikat att han dragit oss naturfotografer ner i skiten och att vi får förklara oss mer inför bildredaktörer idag än förr. Men att dagligen i sin blogg försöka rentvå vad han gjort, är ju rent löjeväckande. TERJE är på ren svenska "en skitstövel"! Hade de varit Facebook så borde hela Sverige blocka honom, täpp till truten!
Citera
2013-10-11, 16:53
  #14409
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Cred till blixxt som rotade fram den arkiverade sidan.
Citera
2013-10-20, 16:28
  #14410
Medlem
Då tråden inte får dö, så skriver jag en kommentar över Terjes heldag med en deltagare.
Vad gör vi, jo vi går ner till en fiskedamm och sitter hela dagen och fotograferar kvistar/vatten.

Kanske kan man tycka att exempelvis Brutus Östlings workshops har betydligt mer substans. Men att hitta någon som vill sitta med Terje en heldag vid en fiskedamm och betala flera tusen, är en bedrift i sig av Terje. Undrar om deltagaren fick order att ha med sig mentos, ifall någon lo skulle komma strosandes..
Citera
2013-10-20, 17:28
  #14411
Medlem
Svidmyras avatar
Nu var det ju inte lo utan lika skygga, men farligare, vildsvin som Terje matade med Mentos...
Citera
2013-10-21, 17:53
  #14412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Nu var det ju inte lo utan lika skygga, men farligare, vildsvin som Terje matade med Mentos...
Att jag missat denna finess, kanske därför att jag trots alla timmar i skogen aldrig fotograferat ett vildsvin. Fått erbjudande att sitta vid åtel, men mentos är ju så mycket bättre!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback