Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-12, 00:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Terjaren måste ju försörja sig på nåt vis, och då är det väl enklast att göra det man kan sen innan... ;D

Jag känner fyra personer som är djupt imponerad av Terjaren, och dom ser honom som nån sorts foto-gud. Alla fyra har begränsade fotografiska kunskaper, vision om att bli yrkesfotograf och dålig förmåga att se igenom skitsnack. Jag vill inte skriva mer p g a risken för att out:a mig, men det finns mycket intressant att säga.

Fast jag måste säga att jag tycker att hans första fotoböcker (innan han började fuska... förhoppningsvis) håller mycket hög klass. Han har ett skevt och drömskt bildspråk, det är lite poesi över det hela, han försöker göra unika saker. Ibland blir det fotoskolakvalitet, ibland blir det blaha, men ibland blir det alldeles fantastiskt.

Eller jag skulle säga "blev", för det senaste han postat i bloggen är ju tyvärr 100% skit, vilket jag antar till viss del beror på att han går ut i samma trista skog i samma trista område gång efter annan. Dessutom kan inte inspirationen vara på topp efter allt som hänt.
Citera
2012-12-18, 18:42
Medlem
Är det bara jag som någon slags hatkärlek till att titta på Terjes bilder. Några äldre kan man acceptera, som foton från en entusiastisk amatör, med andra ord "viss" kvalitet.
Men ALLT nytt är ju ren katastrof, han har ju helt stannat av i sin utveckling som fotograf och bilderna blir bara sämre och sämre. Varje gång jag går in på sidan så ångrar jag mig, men lik förbaskat är jag där några dagar senare.
Jag är beroende
Citera
2012-12-24, 17:29
Medlem
Bylines avatar
God Jul till alla grävarna i den här tråden. Hoppas ni får en riktigt trevlig Jul med mycket god mat och trevligt sällskap. Terje is still going strong, vilket alltid är lika trevligt. Just nu så imponeras jag stort av han unika, bäcksvarta älgsilhuett som nog måste utses till årets foto alla kategorier... http://terjehelleso.se/wp-content/up...12/12/2107.jpg
Citera
2012-12-25, 11:20
Medlem
Det ser ut som en skjutbane älg, en siluett av papper
Terje går från klarhet till klarhet, fast inte åt rätt håll
Citera
2012-12-25, 13:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
God Jul till alla grävarna i den här tråden. Hoppas ni får en riktigt trevlig Jul med mycket god mat och trevligt sällskap. Terje is still going strong, vilket alltid är lika trevligt. Just nu så imponeras jag stort av han unika, bäcksvarta älgsilhuett som nog måste utses till årets foto alla kategorier... http://terjehelleso.se/wp-content/up...12/12/2107.jpg

Hm, det finns teckning i älgkroppen, men det är ju klart suspekt att älgen totalt/tonalt sett innehåller ett mörkare innehåll än skuggorna under träden...

Edit: iofs, drar man upp svartpunkten så ser det inte så tokigt ut ändå, älgen går med höga steg som djur gör i snö, och har snö på ryggen. Allt detta känns ganska autentiskt, om man skall leta dubletter skall man nog leta bland just älgar i snö...
Senast redigerad av bergsturk 2012-12-25 kl. 13:24.
Citera
2012-12-25, 13:50
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Tack Byline. Hoppas grävarna har haft en skön jul.

Apropå siluettälgen: här är lite gamla ouppklarade fall (legoboys kollage, från sammanställningen av ouppklarade fall), varav en och annan siluettbild. Kanske något att roa sig med, post-julafton?

Det ska finnas ett par kollage från ytterligare någon annan användare också i tråden, men jag hittar dom inte just nu.

Och sen lite nostalgi kanske, översikten med uppklarade bilder. Av dessa fuskbilder är en tredjedel av lodjursbilderna just siluettbilder med svart huvudmotiv. Det har grävarna i tråden koll på redan men det kan tålas att nämnas ändå

TILLÄGG: Inlägg 2011-09-07 med några ouppklarade bilder (vissa kan vara uppklarade)

Senast redigerad av Lodjuren 2012-12-25 kl. 14:50.
Citera
2012-12-25, 14:22
Medlem
Som siluettälgen är placerad så slipper man förklara det vanliga problemet med att spår saknas bakom djuret. Svårt att avgöra om den är terjad dock.

Edit: Ser att Terje länkat till ytterligare en bild från samma fototillfälle.
http://terjehelleso.se/wp-content/up...12/02/3391.jpg
Senast redigerad av vanDamm 2012-12-25 kl. 14:29.
Citera
2012-12-25, 14:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanDamm
Som siluettälgen är placerad så slipper man förklara det vanliga problemet med att spår saknas bakom djuret. Svårt att avgöra om den är terjad dock.

Edit: Ser att Terje länkat till ytterligare en bild från samma fototillfälle.
http://terjehelleso.se/wp-content/up...12/02/3391.jpg
Så han läser här fortfarande den gamle uven.
Hej Terje!

Nu menade jag förstås inte att älgen var terjad, även fast man aldrig kan vara riktigt säker med Terje, utan jag menade att den var så enbarmeligt dålig och mest såg ut som en skjutbaneälg (som även trendsetter påpekade).
Citera
2012-12-25, 15:36
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Nu menade jag förstås inte att älgen var terjad, även fast man aldrig kan vara riktigt säker med Terje, utan jag menade att den var så enbarmeligt dålig och mest såg ut som en skjutbaneälg (som även trendsetter påpekade).

Förstod

Angående länkarna ovan med ouppklarad fall: vi kanske inte hittar fler terjade gamla lodjursbilder, då upplösningen är låg och TH har redan tvingats erkänna bilderna som fusk. Tänkte bara att om någon får ett ryck och vill ha svåra juldagsnötter att knäcka
Citera
2013-01-04, 06:51
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
Tänkte på en sak. Terje visar två fågelbilder i sin blogg, en sidensvans från 2011 och en bild med kaja och tornseglare från 2010. Helt plötsligt är inga fågelbilder skarpa längre. Antingen har han fått sämre syn eller så är dessa fåglar inte inklippta. Rena skitbilder som vilken amatör som helst skulle kunna ta. Bok nummer 4 är säkert också i antågande; Mina ärliga fågelbilder ...
Så nu kan vi se fram emot 4 nya böcker den närmsta tiden
1. Trollboken
2. Landskapsboken
3. Lodjursboken
4. Fågelboken (ej helt spikad)

Då var det dags igen
Han jobbar med en ny bok, IGEN. 250 svartvita bilder. Anhängarna från Lysekils fotoklubb jublar.

1. Trollboken
2. Landskapsboken (för den internationella marknaden)
3. Lodjursboken
5. Vattenboken (titel ej helt spikad)

http://terjehelleso.se/?p=17153
Citera
2013-01-04, 11:05
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
Då var det dags igen
Han jobbar med en ny bok, IGEN. 250 svartvita bilder. Anhängarna från Lysekils fotoklubb jublar.

1. Trollboken
2. Landskapsboken (för den internationella marknaden)
3. Lodjursboken
5. Vattenboken (titel ej helt spikad)

http://terjehelleso.se/?p=17153

Mycket böcker blir de.....
Saknar dock en bok med titieln : Mitt liv som manipulativ fotoskojare och Terjande mytoman
Citera
2013-01-04, 12:44
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Mycket böcker blir de.....
Saknar dock en bok med titieln : Mitt liv som manipulativ fotoskojare och Terjande mytoman

Den är säkert också på gång

På tal om mytoman - kan det vara möjligt att frysa fåglarna i hans bild från 2006? (Kajor 4). Han anger till bilden att exponeringstiden är 13 sekunder. Det här borde vara rimligt för att fånga blixten. Men hur kan fåglarna i flykt bli så pass skarpa då??? Någon som vet? Eller har han terjat dit fåglarna?

http://terjehelleso.se/?p=17177
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback