Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-28, 21:22
  #1
Medlem
comm_ons avatar
Hej

Har nyligen satt in 5.1-system i lägenheten, men undrar hur man får detta från Xboxen? Har HDMI-kabel från xboxet till TVn, men då kommer ju ljudet automatiskt till TVn i samband med bilden...

Bonusfråga: Vilken mp3-spelare har störst minne och som inte lägger filerna i 1000 olika mappar? Har för mig att iPod gör detta, alltså sorterar på Band->Album osv... Låtarna skall endast ligga i en gigantisk mapp, detta eftersom jag bara vill trycka på play & shuffle.
Citera
2011-08-28, 21:26
  #2
Medlem
SmileuronTVs avatar
Använd den optiska utgången på 360:n till hemmabion.
Citera
2011-08-28, 21:31
  #3
Medlem
Har hemmabiot en HDMI-ingång? Isåfall kopplar du Xboxet i den. Och kör Xboxet igenom hemmabion.
Citera
2011-08-28, 21:31
  #4
Medlem
comm_ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileuronTV
Använd den optiska utgången på 360:n till hemmabion.
"Förstår" HDMI-kabeln att det är dags att hissa vit flagg då?
Citera
2011-08-28, 21:35
  #5
Medlem
Kingandaces avatar
Smidigast (och bäst) blir att köra optisk kabel från TVn till hemmabiosystemet. Eftersom att HDMI-kabeln skickar ljudet till TVn, så skickar sedan TVn ut ljudet, via optiska kabeln, till hemmabiosystemet. Då använder du alltid samma ingång på hemmabiosystemet vare sig du spelar på Xboxet, tittar på film eller bara tittar på TV.

Som svar på bonusfrågan så säger jag iPod. Nu tror du säker jag är dum i huvet. Men nej, det går att lägga in en annan mjukvara i iPoden så du kan anordna musiken efter den mappstruktur du själv vill.
Kommer dock inte ihåg vad mjukvaran heter, men det är nog inte allt för svårt att googla fram.
Citera
2011-08-28, 21:37
  #6
Medlem
comm_ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Har hemmabiot en HDMI-ingång? Isåfall kopplar du Xboxet i den. Och kör Xboxet igenom hemmabion.
Tyvärr så har förstärkaren ingen HDMI-ingång.

Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Smidigast (och bäst) blir att köra optisk kabel från TVn till hemmabiosystemet. Eftersom att HDMI-kabeln skickar ljudet till TVn, så skickar sedan TVn ut ljudet, via optiska kabeln, till hemmabiosystemet. Då använder du alltid samma ingång på hemmabiosystemet vare sig du spelar på Xboxet, tittar på film eller bara tittar på TV.

Som svar på bonusfrågan så säger jag iPod. Nu tror du säker jag är dum i huvet. Men nej, det går att lägga in en annan mjukvara i iPoden så du kan anordna musiken efter den mappstruktur du själv vill.
Kommer dock inte ihåg vad mjukvaran heter, men det är nog inte allt för svårt att googla fram.
iPods är ju ganska dyra...
Citera
2011-08-28, 21:40
  #7
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Tyvärr så har förstärkaren ingen HDMI-ingång.


iPods är ju ganska dyra...

Jo, visst. Uppfattade aldrig att priset spelade någon större roll. Har endast erfarenhet av iPod, så jag kan inte rekomendera något annat. Men ta en titt på prisjakt, där kan ofta få en bra uppfattning om olika prylar genom att läsa omdömen för prylarna.
Citera
2011-08-28, 21:46
  #8
Medlem
comm_ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Jo, visst. Uppfattade aldrig att priset spelade någon större roll. Har endast erfarenhet av iPod, så jag kan inte rekomendera något annat. Men ta en titt på prisjakt, där kan ofta få en bra uppfattning om olika prylar genom att läsa omdömen för prylarna.
Skall kika där!


Men blir ljudet automatiskt till förstärkaren om man har optisk kabel från xboxet och samtidigt HDMI-kabel till TVn?
Citera
2011-08-28, 21:51
  #9
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Tyvärr så har förstärkaren ingen HDMI-ingång.

Är det en hemmabiokombo kan det vara svårt att få 5.1 ljud från 360:n eftersom dessa paket oftast saknar relevanta ingångar. Antar att det också saknas optisk ingång då? Och då har du inte nytta av mitt förra svar. Länka till recivern (hemmabiokombon) så får vi ta oss en titt
Citera
2011-08-28, 21:54
  #10
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Men blir ljudet automatiskt till förstärkaren om man har optisk kabel från xboxet och samtidigt HDMI-kabel till TVn?
Yes, ljudet kommer både från TV:n och hemmabion. Jag brukar stäng av ljudet på tv:n. Kanske finns någon inställning på 360:n som gör att ljudet inte går via HDMI utan enbart optiskt. Ingen aning om det isf.
Citera
2011-08-28, 21:55
  #11
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Skall kika där!


Men blir ljudet automatiskt till förstärkaren om man har optisk kabel från xboxet och samtidigt HDMI-kabel till TVn?

Du ska ha optisk kabel från TVn till förstärkaren. Från xboxet kör du endast HDMI-kabel till TVn.
Ljud och bild går därmed alltså från Xboxet, via HDMI-kabeln, till TVn. Från TVn skickas sedan ljudet ut via optiska kabeln till förstärkaren. Det kräver ju visserligen att du har en optisk utgång på TVn.

Alltså:
..........HDMI-Kabel................Optisk kabel
Xbox ----------------> TVn ----------------> Förstärkaren
...........Bild & Ljud.....................Ljud
Citera
2011-08-28, 21:58
  #12
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Du ska ha optisk kabel från TVn till förstärkaren. Från xboxet kör du endast HDMI-kabel till TVn.
Ljud och bild går därmed alltså från Xboxet, via HDMI-kabeln, till TVn. Från TVn skickas sedan ljudet ut via optiska kabeln till förstärkaren. Det kräver ju visserligen att du har en optisk utgång på TVn.

Alltså:
..........HDMI-Kabel................Optisk kabel
Xbox ----------------> TVn ----------------> Förstärkaren
...........Bild & Ljud.....................Ljud

+1

Min TV pallar dock inte skicka ut 5.1 signal, trots optisk utgång. Därför gör jag som jag gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback