Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-14, 20:31
  #25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det uttalas väl snarare "pi(j)e", vilket inte är mycket märkligare än att "breder" (smör) på svenska nötts ned till "brer". Eller att (ni) norrlänningar envisas med att säga "åk" istället för "åker".

Jag säger breder. Inte brer.
Norrländska är det bästa språket. Så här talar jag bland grupp: https://www.youtube.com/watch?v=8MFhpf2CQDI

Citat:
När jag tänker efter närmare så förstår jag inte alls varför du är så främmande för uttalsreduktionen av trycksvaga stavelser i ordslut som du antyder i listan ovan? Det är ju också högsta mode i de flesta varianter av norrländska ("h'ä' bar' å' åk'").

Främmande är ett ord för försiktig, t.ex. främlingsfientlig. Sådant är bra.

Jag är inte främmande, utan bitter att dansken tuggar sönder sina ord.

Citat:
Är ni smygdanskar däruppe?

Norrmän.
Citera
2018-04-14, 20:55
  #26
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag kan säga "piga" som stavas "pige" på danska, men uttalas "pi".

Jaså?

Stavningen är rätt, men det uttalas väl närmast som "pi-ä" eller "pi-jä" eftersom g är stumt.
Citera
2018-04-14, 21:02
  #27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Jaså?

Stavningen är rätt, men det uttalas väl närmast som "pi-ä" eller "pi-jä" eftersom g är stumt.

Jag talade med en dansk en gång i tiden och förklarade detta fenomen. Jag sade (på Svenska) att det låter som danskarna säger "pi" när dem säger "pige". Dansken höll inte med mig. Enligt han så uttalade han alla bokstäver korrekt. "P-I-G-E" sade han, men när han sade ordet snabbt så blev det ändå "PI".
Citera
2018-04-14, 21:54
  #28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Norrländska är det bästa språket.


Jaha och var talas det språket?

Få se hur långt är det nu mellan Hudiksvall och Karesuando? Hmm...bara 80 mil. Då talas det naturligtvis samma språk/dialekt där och alla på de båda orterna känner självklart varandra. Det är inte samma jättelika avstånd som mellan Malmö och Göteborg, det är ju nästan 25 mil.

Hur många olika trådar om danska är du uppe i nu månne?
Citera
2018-04-14, 23:06
  #29
Medlem
Veniconess avatar
Jag undrar också lite grann varför du är så besatt av danska, vilket du är av antalet trådstarter att döma. Jag tycker visserligen mycket om Danmark men jag är inte lika fixerad av det danska språket som du. Det kan visserligen bero på att jag har jobbat i Danmark och därmed vant mig vid danska så pass mycket att det inte är något man funderar över särskilt.

Vad får en norrlänning som du att ägna så pass mycket tankekraft åt danskarnas tungomål?

För att inte riskera att få detta inlägg raderat som OT (även om Hamilkar i egenskap av moderator är betydligt mer överseende än moderatorerna i vissa andra underforum) så kan jag bara säga att danskarna rent allmänt är väldigt glada i att komprimera talspråket och att i talet utesluta bokstäver som syns i skrift. Vi svenskar är också glada i det (någon - nån, sådan - sån, och - å, osv.) men danskarna är värre i detta avseende.
Citera
2018-04-15, 01:10
  #30
Medlem
Pige är ett jävligt märkligt exempel eftersom det uttalas helt enligt danska uttalsregler. Hade pige varit ett helt okänt ord utan betydelse som du hade bett en dansk läsa så hade han läst det exakt som det uttalas på Rigsdansk idag.

Däremot håller jag med om att tal- och skriftspråk generellt hänger ihop sämre på danska än på svenska. Jag antar att det beror på att talspråket har förändrats snabbare i DK än i SE de senaste 50-100 åren medan skriftspråket har förblivit relativt oförändrat. Skillnaden mellan danska 1960 och danska idag är större än den är för svenska.
Citera
2018-04-15, 06:44
  #31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Norrländska är det bästa språket.
Det får du gärna tycka. Men du kan väl ändå inte förneka att ordslutsreduktion i lika hög grad är ett varumärke för norrländska mål?

Hon springer inte. -> Ho' spring' int'.

Hade det inte snöat? -> Had' 'e int' snöa'?

Vi är trötta. -> Vi ä' trött'.

Borde du inte lösa det problemet först innan du (återigen) ger dig på danska? Om mina beräkningar stämmer så kommer norrländska (med nuvarande eroderingstakt) att vara vara helt bortnött inom 200 år. Eller (i bästa fall) reducerat till enbart utandningar och nickningar.
Citera
2018-04-15, 11:05
  #32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det får du gärna tycka. Men du kan väl ändå inte förneka att ordslutsreduktion i lika hög grad är ett varumärke för norrländska mål?

Hon springer inte. -> Ho' spring' int'.

Hade det inte snöat? -> Had' 'e int' snöa'?

Vi är trötta. -> Vi ä' trött'.

Borde du inte lösa det problemet först innan du (återigen) ger dig på danska? Om mina beräkningar stämmer så kommer norrländska (med nuvarande eroderingstakt) att vara vara helt bortnött inom 200 år. Eller (i bästa fall) reducerat till enbart utandningar och nickningar.

Du gör en grov generalisering nu. Det du tar upp är hemmahörande i vissa delar inom detta jätteområde. Det är ju i det närmaste bondska som du tar upp och något som präglar vissa inlandsdialekter.
Citera
2018-04-16, 17:31
  #33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback