Citat:
Ursprungligen postat av Skumbag
Berätta om din svåraste fobi-relaterade upplevelse, eller flera, där ångesten varit på nivå 10 i en 1-10 skala.
Det behöver inte vara överdrivet väl beskrivet eller något extraordinärt, allt är intressant att läsa en sysslolös kväll som denna.
Jag själv har inget dramatiskt att komma med, men.
Min spindelfobi har stört mig ett bra antal gånger under åren. När jag var runt tio, sprang jag och ett par barndomskompisar runt inne i en skog och lekte andra världskriget.
Därinne var det tätt, en riktig urskog fullt med gran grenar och massvis med spindelväv emellan. Luften var extremt fuktig minns jag, en augustieftermiddag.
Fullt upptagen med 'skjutandet' därinne på språng, lade jag knappt märke till ett djupt surrande.
Antog att det var en spyfluga - vilket det också var. Dock satt den fast i en enorm korsspindels våld.
Denna spindel flög med sitt byte, via sin väv i luften, rätt in i mitt hår.
Fick panik när jag kände hur den krälade omkring i kalufsen, som då var ganska volymfull. Råkade förövrigt skalla en björk i uppståndelsen.
Alla småkryp. Men det är en 4 av 10.
Något jag verkligen har fobi för är getingar. BIG TIME!
Jag har alltid varit livrädd för dem, jag vet inte varför men jag har det.
Jag reagerar inte som normalt folk när jag ser en geting, dvs står still & fortsätter med det man håller på med, jag släpper istället ALLT jag håller på med & sticker därifrån. Om inte någon är villig att mörda fanskapet åt mig så jag kan stanna kvar.
Jag håller mitt hem stängt av rädsla för att det ska flyga in getingar & när jag äntligen vågar mig på att dubbelvädra hemmet med alla fönster öppna på samma gång så kommer det in ett fanskap eller fler. Då tar jag fram alla böcker jag äger & kastar tvärs över rummet för att ta kål på den. En gång stängde jag in mig i ett sovrum i flera timmar tills jag vågade gå ut för att se efter om den hade försvunnit.
På kvällarna efter att jag vädrat sovrummet & stängt fönstret inbillar jag mig att det surrar i mitt sovrum. Ställer mig upp, tänder lampan & kan stå i minuter och lyssna med en tidning i handen.
Jag är verkligen livrädd. Jag är livrädd. Det finns inget värre i mina ögon.
Det blev inte bättre av att jag, min fd sambo & mitt barn skulle ut i skogen och plocka svamp & han idioten väljer den sämsta vägen någonsin. När det redan fanns en fin stig att vandra på. Jag säger emot "det kan finnas ormar & geting bo där" men icke, han envisas med att här ska det minsann finnas mer svamp. Så vi hakar på & rätt som det var ser jag hur min tjej ställer sig vid en sten, lutar & vilar. & så er jag bara hur det kryper getingar ur marken och upp över hela henne. En treåring liksom. Jag fick panik..
Sliter upp henne därifrån & sliter av henne kläderna. Blir stucken på flera ställen samtidigt, sen börjar en hel svärm jaga oss. Springer och hoppar över allt möjligt. har nog aldrig sprungit så snabbt i hela mitt liv. & följde efter gjorde dom en bra bit. Hon hade massa som satt i håret som jag liksom klämde sönder medan dom klättrade runt i huvudet på henne. Bara för hon inte skulle hinna bli stucken. Jag skulle i vanligt fall aldrig ta i en geting, men jag tänkte inte då jag bara agerade liksom. & som tur var fick hon bara 2 stick på låret. Dom hade tom lyckats kliva innanför trosorna på henne.
& jag hade tre stycken innanför byxorna & två i håret & någon stack på rumpan också.
Efter det har min getingfobi blivit ännu värre. EN är helt okej, den kan jag mörda om jag upptäcker den. Men överaskar den mig så flyr jag
Sen är dom i stort sätt livsfarliga i svärm.
(
allt som hoppar är jag också rädd för) typ gräshoppa, såna där enorma jävla mygg med världens längsta ben osv.