2011-08-25, 20:39
Medlem
Ursäkta att jag inte hittade den särskilda tråden jag antar redan finns för detta! Min fråga är:

Om det står i en inkomstdeklaration för privatperson:

Uppskov vid byte av bostad
Du fick uppskov med vinsten vid försäljning av privatbostad vid 2005 års taxering. Din del av kvarstående uppskov är 261571 kr och avser bostadsrätten XX.

Betyder detta att när det sen blir en vinst efter försäljningen av bostadsrätten på 100.000kr så blir det:

A, (100.000kr + 261.571kr vinst) x 22% = skatt som ska betalas

B, (100.000kr x 22% skatt) + 261.571kr skatt = massa skatt som ska betalas?

Man kan sammanfatta frågan: är uppskovsbeloppet som står i deklarationen den uppskjutna skatten eller den uppskjutna vinsten?

MYCKET tacksam för svar!!
Citera
2011-08-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Ursäkta att jag inte hittade den särskilda tråden jag antar redan finns för detta! Min fråga är:

Om det står i en inkomstdeklaration för privatperson:

Uppskov vid byte av bostad
Du fick uppskov med vinsten vid försäljning av privatbostad vid 2005 års taxering. Din del av kvarstående uppskov är 261571 kr och avser bostadsrätten XX.

Betyder detta att när det sen blir en vinst efter försäljningen av bostadsrätten på 100.000kr så blir det:

A, (100.000kr + 261.571kr vinst) x 22% = skatt som ska betalas

B, (100.000kr x 22% skatt) + 261.571kr skatt = massa skatt som ska betalas?

Man kan sammanfatta frågan: är uppskovsbeloppet som står i deklarationen den uppskjutna skatten eller den uppskjutna vinsten?

MYCKET tacksam för svar!!

Uppskovsbeloppet är uppskjuten vinst.
Citera
2011-08-25, 22:39
Medlem
Med andra ord (om vi förstått TS rätt) så är alternativ A det korrekta.

Uppskovet är det belopp du fått uppskov med att ta fram till beskattning. Alltså än så länge obeskattad kapitalvinst från bostadsförsäljning.
Citera
2011-08-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Med andra ord (om vi förstått TS rätt) så är alternativ A det korrekta.

Uppskovet är det belopp du fått uppskov med att ta fram till beskattning. Alltså än så länge obeskattad kapitalvinst från bostadsförsäljning.
Jag hoppas det =) Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in