2011-08-25, 17:03
Medlem
Supranoos avatar
Hejsan, spelar bas och har köpt lite pedaler eftersom men nu undrar jag vilken ordning jag ska ha dem för bästa effekt.

De pedaler jag har:
EH Big Muff Pi
Boss ODB-3 (overdrive pedal)
DidiTech Synth Wah (bass envelope Filter)
Behringer BCH100 (bass chorus)

Tack på förhand
Supranoo
Citera
2011-08-25, 17:30
Medlem
enhetshanterarens avatar
Spelar elgitarr, kan inte så mycket om baseffekter.
Men det beror väl på villket ljud du är ute efter? annars kan du ju alltid exprimentera fram ett jävligt bra sound eller?
Citera
2011-08-25, 17:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Distar först, moduleringspedaler sedan. Skaffar du fler så ska volym, wha, stäm helst in före distarna.
Citera
2011-08-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Distar först, moduleringspedaler sedan. Skaffar du fler så ska volym, wha, stäm helst in före distarna.

Nja... Det där är väl ingen ultimat sanning.

Nu framgår det iofs inte vilken musik TS spelar men jag som lirar hårdrock hade aldrig satt en volympedal i början av kedjan eller för den delen före dist. Vad som händer då är att den mest påverkar gainen för att sedan klippa ljudet ganska abrubt när volymen närmar sig 0.

Volympedalen hade jag satt först i effektloopen, där jag sedan efter den öst på med moduleringseffekter, delay och till sist reverb. På så sätt påverkar inte volympedalen gainen och du får samtidigt behålla dina reverb- och delaysvansar.

Men det finns ju lika många sätt att koppla upp sitt pedalbord som det finns gitarrister, och det är är ju bara hur jag hade gjort

Edit: oj hehe, här drar jag massa gitarrsnack.. missade att det var bas som var grejen,
Senast redigerad av henk2055 2011-08-25 kl. 22:54.
Citera
2011-08-26, 01:37
Medlem
Greengrasss avatar
Bas-----DidiTech Synth Wah (bass envelope Filter)-----Boss ODB-3 (overdrive pedal)-----EH Big Muff Pi-----Behringer BCH100 (bass chorus)-----Förstärkare.

Så hade jag kört.
Citera
2011-08-28, 16:25
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Bas-----DidiTech Synth Wah (bass envelope Filter)-----Boss ODB-3 (overdrive pedal)-----EH Big Muff Pi-----Behringer BCH100 (bass chorus)-----Förstärkare.

Så hade jag kört.

Och om det låter skit då? Hade du provat en annan kombination? För övrigt tycker jag man klarar sig väldigt bra utan en massa pedaler. Med bas vet jag inte hur det funkar men med gitarr så har jag i princip bara en effekt och det är ett van amp-reverb eller Fenders rör-reverb anno 63. Behövs delay/echo har jag ett par bandeko till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in