Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-25, 19:45
  #1
Medlem
Roll8ors avatar
Det är överskattat att efterdra bultarna på hjulen (eller vad det kallas. vet knappt hur man tankar för faan) va?
Jag använde en polares fälgkors när jag bytte till vinterdäck och har inte efterdragit bultarna.. MÅSTE man?
Citera
2004-11-25, 19:58
  #2
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Det är överskattat att efterdra bultarna på hjulen (eller vad det kallas. vet knappt hur man tankar för faan) va?
Jag använde en polares fälgkors när jag bytte till vinterdäck och har inte efterdragit bultarna.. MÅSTE man?

Jag har aldrig gjort det. Det är möjligt att man BÖR göra det, men om man MÅSTE så borde jag vid det här laget ha tappat hundratals hjul. De sitter alltid lika hårt för mig när det är dags att skifta igen.
Citera
2004-11-25, 20:03
  #3
Medlem
Perriss avatar
Beror ju på hur jävla hårt man drar dit dom först. Kan ju dock vara bra att kontrollera nån vecka efter bytet att de verkligen sitter som de ska. Inte så himla lattjo att tappa ett hjul i 120.

/perris
Citera
2004-11-25, 20:04
  #4
Medlem
bigMajks avatar
Jag brukar göra det men det har aldrig behövts, när jag gått ett varv runt bil med fälgkorset i högsta hugg så har ju aldrig kunnat dra bultarna ytterligare än vad jag drog dem vid däckbytet.


edit: Vill bara säga att jag har alu-fälgar.
Citera
2004-11-25, 20:05
  #5
Medlem
Roll8ors avatar
Ok, tack

Ingen här som har tappat ett däck eller två?
Citera
2004-11-25, 20:15
  #6
Medlem
S6mannens avatar
inte måste du....

Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Det är överskattat att efterdra bultarna på hjulen (eller vad det kallas. vet knappt hur man tankar för faan) va?
Jag använde en polares fälgkors när jag bytte till vinterdäck och har inte efterdragit bultarna.. MÅSTE man?
men har du LM.fälgar så bör du göra det...mer snö nu snälla!!!!!!!!
Citera
2004-11-25, 20:20
  #7
Banned
General failures avatar
Börja med att dra åt bultarna lite lätt korsvis tills det tar stopp. Sedan tar du en andra runda och drar åt samtliga ordentligt, det räcker.
Citera
2004-11-25, 20:33
  #8
Medlem
Nikhers avatar
Som redan påpekats,
Aluminiumfälgar skall efterdras. Med plåtfälgar behövs det sällan.
Varför?
Aluminium är ett helt stumt material. Plåt "sviktar" något när bulten dras åt, därför sitter bulten alltid i "spänning" på en plåtfälg. På aluminiumfälgen har inte bulten något tryck på sig och bör därför efterdras efter någon vecka. Jag har tappat en bult bara för att jag glömde efterdra...
Citera
2004-11-25, 20:45
  #9
Medlem
skgs avatar
Jag efterdrog när jag bytte till vinterdäck, mest för att jag alltid fått höra att man ska göra det, men när jag efter ett par mil kände på bultarna så var det faktiskt behövligt på en del. Kan tilläggas att jag _inte_ har alufälgar till vinterdäcken.
Citera
2004-11-25, 20:56
  #10
Banned
General failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skg
Kan tilläggas att jag _inte_ har alufälgar till vinterdäcken.

Nej, det är inte att rekommendera såvida man inte bor i de på de mer nordliga breddgraderna i landet, salt går mycket illa åt alufälgar.
Citera
2004-11-25, 20:57
  #11
Medlem
Boddies avatar
Du ska efterdra, ta det för vana att göra det så vet du att det sitter som det ska!
Citera
2004-11-25, 21:20
  #12
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikher
Som redan påpekats,
Aluminiumfälgar skall efterdras. Med plåtfälgar behövs det sällan.
Varför?
Aluminium är ett helt stumt material. Plåt "sviktar" något när bulten dras åt, därför sitter bulten alltid i "spänning" på en plåtfälg. På aluminiumfälgen har inte bulten något tryck på sig och bör därför efterdras efter någon vecka. Jag har tappat en bult bara för att jag glömde efterdra...
Fasen ja, det stämmer. Pajade en LM-fälg för att jag inte efterdrog. Den var väl lite porös redan innan men bulthålen blev iaf ovala.

/perris
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback