2011-08-25, 14:31
Medlem
lyktstolpenitiss avatar
För 3 veckor sedan var min mamma på banken för att sätta in pengar på mitt fondkonto. Hon kunde dock inte mitt kontonummer och frågade därför bankkvinnan om hon kunde berätta det för henne.
Kvinnan frågade efter namn och personnummer och skrev då ut en specifikation på mina fonder där det står allt jag gjort under ett års tid. När jag har "sålt" och "köp" fonder, hur mycket jag sålt/köpt för och också mitt kontonummer.
Jag frågade banken för länge sedan om någon kan se mina fonder, svaret var då Nej på den frågan, om jag inte gav fullmakt till någon, vilket jag inte har gjort.

Bankkvinnan har alltså gett ut mina uppgifter till min mamma.

Förlåt för ett luddigt inlägg. Jag är sämst på allt som har med ekonomi, banker, räntor mm att göra. Jag är över 18 så kontot står i mitt namn. Innan jag var 18 stod allting på mina föräldrar.

Vad gör jag nu? Ska jag ringa till banken i fråga eller ska jag ringa till huvudkontoret och hoppas få prata med chefen? Bankkvinnan har ju onekligen begått tjänstefel såsom jag ser det. Eller är jag helt ute och cyklar...?
Citera
2011-08-25, 14:46
Medlem
FeedMyInfections avatar
Har du haft möte med banken efter det att du fyllt arton?

Själv hade jag det angående fullmakten etc. Fast olika banker fungerar ju olika.

Har du inte någon "kontakt person" på banken?
Citera
2011-08-25, 15:02
Medlem
waffleboys avatar
Om dom inte får ge ut kontouppgifter what so ever utan fullmakt så har hon begått tjänstefel det är väl självklart?
Citera
2011-08-25, 15:05
Medlem
Nu är jag inte hundra på det här, men jag har för mig att om du har skaffat kontot innan du fyllde arton så måste du tala om för banken att du inte längre vill att dina föräldrar ska ha tillgång till det. Som sagt, ring banken och fråga.
Citera
2011-08-25, 15:29
Medlem
lyktstolpenitiss avatar
Jag har nu ringt banken och förklarat hur läget ser ut. Enligt lag får bankmannen ej lämna ut uppgifter om det inte gäller finansinspektionen, polisen och skatteverket osv.
Därför har kvinnan på banken begått tjänstefel.

Tyvärr bröts samtalet och jag har fortfarande inte fått veta hur det blir. Ska ringa upp om en stund...
Citera
2011-08-25, 15:54
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpenitis
Tyvärr bröts samtalet och jag har fortfarande inte fått veta hur det blir. Ska ringa upp om en stund...

Klassiker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in