2011-08-24, 12:59
Medlem
RickyMcFlys avatar
Det är så att jag och några kompisar har gjort musik tillsammans sedan några år tillbaka.
Vi har dock aldrig nått ut till någon större skara av lyssnare..
Den främsta anledningen till detta är väl mestadels för att vi är så fruktansvärt dåliga på att marknadsföra oss själva..

Så, min fråga till alla musikskapare här på FB blir: Hur gör ni för att marknadsföra er musik?
Anledningen till att jag frågar beror inte enbart på att jag vill ha "tips" utan jag frågar även av ren nyfikenhet. Hit me!
Citera
2011-08-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyMcFly
Det är så att jag och några kompisar har gjort musik tillsammans sedan några år tillbaka.
Vi har dock aldrig nått ut till någon större skara av lyssnare..
Den främsta anledningen till detta är väl mestadels för att vi är så fruktansvärt dåliga på att marknadsföra oss själva..

Så, min fråga till alla musikskapare här på FB blir: Hur gör ni för att marknadsföra er musik?
Anledningen till att jag frågar beror inte enbart på att jag vill ha "tips" utan jag frågar även av ren nyfikenhet. Hit me!

Bästa marknadsföringen är ju egentligen mun till mun, har man så bra musik så brukar detta ske relativt automatiskt. Det jag menar är att folk tipsar varandra om er musik och visar sina kompisar osv. Annars kan du göra som alla andra och spama sönder alla forum du hittar
Citera
2011-08-24, 13:08
Medlem
WaldemarKas avatar
Gör du/ni bra musik så kommer det att komma lyssnare.
Men för att det ska finnas en chans att någon annan än ni själva ska höra musiken så kan den inte barra ligga som mp3 på skrivbordet.

Världens snabbaste guide till hur du marknadsför dig och din musik

* Upp på musikcommunityn som soundcloud, youtube, myspace och det finns säkert 100 till
* Häng på forum (fördel om det är ett musikforum) och se till, på ett smart sätt, att folk kollar in din musik (hänvisa dem till punkt 1). Skicka också ut låtarna på typ facebook eller något annat community
* Få folk att blogga/twittra om din musik
* Var med i olika tävlingar som anordnas lite överallt. Är du duktig så drar du blickarna till dig
* Bli spelad på klubbar. Antingen via en DJ-vän eller maila skiten till en DJ som, om han spelar din musik, borde bli din bästa vän
* Gör din egen hemsida där du lägger upp din musik
* Starta ditt eget skivbolag

Så där då! Grejar du alla sju punkter så hör vi nog dig på radio snart.
Citera
2011-08-24, 16:57
Medlem
Jag skulle väl trycka på två punkter:

1. Ut och ragga spelningar. Försök få så mycket spelningar ni bara kan på alla tänkbara ställen. Att spela på mycket på klubbar och liknande överallt, hela tiden, är nog så dom allra flesta har börjat.

2. Tur. Tyvärr är det lite så att "rätt" person(er) ska höra era låtar och gilla dom, men e man ute mycket och visar upp sig så blir ju den chansen desto större.

Facebook, Youtube och Myspace i all ära, men jag tror det är väldigt svårt att nå ut med sin musik i någon större skala utanför kompiskretsen om man bara sitter hemma framför datorn. Spela live är utan tvekan det bästa (enda?) sättet.
Citera
2011-08-24, 17:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Spela live, som nämnts, är bra. Men räkna inte med att få ett öre betalt. Det finns hundratals band som spelar gratis för att marknadsföra sej.

Se till att sticka ut. Var udda. Det finns tusentals band som också vill synas och höras.

Många är kallade, få är utvalda.
Citera
2011-08-24, 17:53
Medlem
Bones666s avatar
Tryck upp 5000 klistermärken med logo och länk till hemsidan. Smäll upp dem över 1 veckas tid i city och där det cirkulerar mycket folk. Många kommer av nyfikenhet kolla vad det är.
Som sagts tidigare, marknadsför er via nätets alla sätt, tjata till er gigs, smöra dock inte för mycket för "rätt" folk, det kommer bara uppfattas som störande.
Annars får ni göra nåt event på egen hand. Gratisgig där de första 50 får en platta gratis. Se till att trycka bandmerch. Ge bort det till kompisar. Folk undrar vad det är för bandtröja och kollar upp.
Syns man så finns man, oldest trick in the book.
Citera
2011-08-25, 13:10
Medlem
RickyMcFlys avatar
Kul att läsa folks tips! Ska försöka ta åt mig så mycket som möjligt av alla dessa

Finns det någon som även har ett eget band eller dylikt, som har erfarenhet av processen med marknadsföring?

Flera av er som redan skrivit kanske har band, men det framgick inte av texten.
Citera
2011-08-25, 19:08
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyMcFly
Kul att läsa folks tips! Ska försöka ta åt mig så mycket som möjligt av alla dessa

Finns det någon som även har ett eget band eller dylikt, som har erfarenhet av processen med marknadsföring?

Flera av er som redan skrivit kanske har band, men det framgick inte av texten.
Jag jobbar med att arrangera konserter och festivaler. Jag tror att mejlboxen har 450 mejl från band som vill komma och spela gratis. Vissa erbjuder pengar för att få agera förband.

Det gäller att ha kontakter...
Citera
2011-08-25, 23:31
Medlem
Som vissa har sagt... spela live... fixa myspace och sånt när det är folk som vill gå in och lyssna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in