Jag har xboxen kopplad mot BBB och när jag vill föra över filer så byter xboxen IP hela tiden.. Därför använder jag arp kommandot. Dock måste jag ändra ARP tabellen varje gång då xboxen byter IP. Så jag tänkte ifall man kan göra en batch-fil där det står: arp -s 192.168.0.5 [mac adress] fast istället för femman i IP nummret skall det stå en variabel, som man sedan skall skriva in. alltså: arp -s 192.168.0.%IP% [mac-adress] (mac-adressen är ju alltid samma så den behövs inte ändras) sedan kommer det en rad där det står: IP: så skriver man i vad xboxen har för sista siffra i IP adressen.
Hoppas du förstår!
Du kan använda argument till bat-filen. Då är %1 det första argumentet, %2 det andra osv. I koden skriver du 192.168.0.%1 och du startar den med t ex "ip.bat 5"
Du kan använda argument till bat-filen. Då är %1 det första argumentet, %2 det andra osv. I koden skriver du 192.168.0.%1 och du startar den med t ex "ip.bat 5"
Okej, fast då blir det väl ännu jobbigare? Eller går att skriva i kör: c:\ip.bat 32 om IP`t slutar på 32?
Tack skall testa detta när jag kommer hem. Fast helst av allt hade jag velat göra så som jag förklarade, det verkar tuffare
Edit: Detta program verkar inte fungera, det är xboxen som jag vill sätta in i ARP tabellen och den har ju inget hostname direkt. Isåfall får jag ju skriva in IP numret varje gång, om jag nu har förstått rätt?
Förstår inte varför du inte sätter ett fast IP på X-Box:en och ett på din dator, sen sätter du en kabel emellan de två och tankar istället, när du är klar kopplar du in kabeln mellan datorn och BBB och kör en ipconfig /renew så är du ute på nätet igen. Svårt? Neeee.
Förstår inte varför du inte sätter ett fast IP på X-Box:en och ett på din dator, sen sätter du en kabel emellan de två och tankar istället, när du är klar kopplar du in kabeln mellan datorn och BBB och kör en ipconfig /renew så är du ute på nätet igen. Svårt? Neeee.
Jobbigt? Ja. Dessutom vill jag att Xboxen skall ha tillgång till Internet hela tiden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!