Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-23, 22:40
  #1
Medlem
Jag har ett USB-minne vid namn "SanDisk Cruzer Blade 16 GB". När jag pluggar in det i min Windows-burk fungerar det precis som det ska. När jag pluggar in det i min MacBook kan jag bara läsa från det, inte skriva till det.

Hur har det lyckats bli på det här viset och hur ordnar jag det?
Citera
2011-08-23, 22:45
  #2
Medlem
-Omid-s avatar
Du har förmoderligen Formatet NTSF på ditt usb minne. jag kommer inte exakt ihåg hur man fixa de.
för jag vet att mac inte kan skriva utan den kan bara läsa de formatet. det finns ett program som man laddar ner så att man kan använda sig utav usb-minnet.
alternativt är att du formaterar om ditt usb-minne på din windows dator. till ngt annat typ FAT32 men då är de bra att veta att du inte kan få in iso lr mkv filer som är större än 3 lr 4 gb
Citera
2011-08-23, 22:45
  #3
Medlem
Antagligen så är det en NTFS-partition, så du får antingen formatera om det till HFS+, FAT32 eller installera tredjepartsdrivrutiner, tex. NTFS-3G
Citera
2011-08-23, 22:48
  #4
Medlem
Ett alternativ om du bara använder windows och mac os x är att köra ExFAT på USB-stickan, då kan du köra större filer än FAT32 och skriva och läsa i båda operativsystemen. Nakdelen är att du MÅSTE komma ihåg att "ejekta" stickan innan du drar ur den annars kan allt gå förlorat.
Citera
2011-08-23, 22:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Omid-
Du har förmoderligen Formatet NTSF på ditt usb minne.

Aha! Jo, det har jag!


Citat:
Ursprungligen postat av -Omid-
typ FAT32 men då är de bra att veta att du inte kan få in iso lr mkv filer som är större än 3 lr 4 gb

Det går tyvärr inte då min krypterade backup-fil är 5 GB stor för tillfället och i framtiden antagligen kommer bli upp till 10 GB stor. Därav som jag formaterade om det till NTFS från början, vilket jag kommer på nu när ni väl nämner det här om NTFS.


Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
du får antingen formatera om det till HFS+, FAT32 eller installera tredjepartsdrivrutiner, tex. NTFS-3G

Råkar du känna till var man kan hitta sådana här drivrutiner till OS X? Hade tänkt att försöka leta upp det i morgon men om du redan har stenkoll på var jag kan hitta det så vore det trevligt givetvis.


Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Ett alternativ om du bara använder windows och mac os x är att köra ExFAT på USB-stickan, då kan du köra större filer än FAT32 och skriva och läsa i båda operativsystemen. Nakdelen är att du MÅSTE komma ihåg att "ejekta" stickan innan du drar ur den annars kan allt gå förlorat.

Låter lite farligt, men i värsta fall får jag nog använda mig av det här. Ska jag formatera om det på MacBooken då till ExFat eller hur är det tänkt? Vad jag minns finns det här alternativet inte när man formaterar om en enhet i Windows 7.
Citera
2011-08-23, 23:04
  #6
Medlem
Tanka ner Tuxera NTFS så löser det sig
Citera
2011-08-23, 23:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krallz
Tanka ner Tuxera NTFS så löser det sig

Tack, ska kolla upp det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback