Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Hjärnan är alltid aktiv annars måste du vara död så att du hade en fungerande hjärna är knappast något som gör det mindre trovärdigt utan nästan tvärtom, såvida inga psykiska åkommor eller knark var inblandat.

Det vore ju mer trovärdigt om det skedde utan hjärnaktivitet eftersom det då verkligen kunde verifiera upplevelsen på ett helt annat vis, att "mitt" medvetande inte är beroende av en hjärna. Förstår inte alls vad du menar här. Det är ju därför bland annat man mäter hjärnaktivitet vid NDE.

Nej varken någon psykos eller droger, eller alkohol. Eller någon historia av hallucinationer eller vanföreställningar.
Citera
2024-06-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Vill inget hellre än att vara med om nått liknande! Du ser det kanske finns nått mer trots allt😊

Ja det var verkligen något som inte kan jämföras med något annat jag upplevt. Hade det kommit bara ett par träffar i OBE-studierna hade jag inte varit sen att köpa att medvetandet kan existera skiljt.

Jag skrev om den i den här tråden en bit ner på sida 84 om du vill läsa. Jag vet inte hur man länkar. Jag har läst även andras "andligt uppvaknande"-historier i efterhand långt senare och dom är slående lika.
Senast redigerad av Tandan 2024-06-28 kl. 13:30.
Citera
2024-06-28, 16:04
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det vore ju mer trovärdigt om det skedde utan hjärnaktivitet eftersom det då verkligen kunde verifiera upplevelsen på ett helt annat vis, att "mitt" medvetande inte är beroende av en hjärna. Förstår inte alls vad du menar här. Det är ju därför bland annat man mäter hjärnaktivitet vid NDE.

Nej varken någon psykos eller droger, eller alkohol. Eller någon historia av hallucinationer eller vanföreställningar.

Det är långsökt att ha förväntningar på att man kan uppleva saker död utan att befinna sig i dödsögonblicket.
Såna fall äger rum på sjukhus där man kan intyga att personen inte uppvisade några symtom på att vara vid liv. Även om du så skulle dö under ett uppvaknande hemma i soffan så skulle du aldrig kunna veta säkert att du var död.
Citera
2024-06-28, 16:39
Medlem
Citat:
Det är långsökt att ha förväntningar på att man kan uppleva saker död utan att befinna sig i dödsögonblicket.
Såna fall äger rum på sjukhus där man kan intyga att personen inte uppvisade några symtom på att vara vid liv. Även om du så skulle dö under ett uppvaknande hemma i soffan så skulle du aldrig kunna veta säkert att du var död.

Nej och jag har aldrig haft några sådana förväntningar såklart, jag bara påpekar att man inte kan veta om det rör sig enbart om något som hjärnan ställer till med eller om det säger något mer, om verklighetens natur på ett mer fundamentalt plan. Men skitsamma.
Citera
2024-06-29, 13:27
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Nej och jag har aldrig haft några sådana förväntningar såklart, jag bara påpekar att man inte kan veta om det rör sig enbart om något som hjärnan ställer till med eller om det säger något mer, om verklighetens natur på ett mer fundamentalt plan. Men skitsamma.

Om man talar om upplevelser som astral projektion och andligt uppvaknande så sker ju det medan man har en hjärna. Sedan har detta givetvis inget vetenskapligt värde.
Personligen hade jag börjat tro om jag fick vara med om en upplevelse som kändes 100% verklig.
Annars är det nästan som att med egna ögon se en flock vita skator men påstå att det fortfarande bara finns svarta p.g.a att vetenskapen säger så.
Citera
2024-06-29, 15:15
Medlem
Citat:
Om man talar om upplevelser som astral projektion och andligt uppvaknande så sker ju det medan man har en hjärna. Sedan har detta givetvis inget vetenskapligt värde.
Personligen hade jag börjat tro om jag fick vara med om en upplevelse som kändes 100% verklig.
Annars är det nästan som att med egna ögon se en flock vita skator men påstå att det fortfarande bara finns svarta p.g.a att vetenskapen säger så.

Jo jag förstår din poäng och håller väl till viss del med. Det var så märkligt också att det inte fanns möjlighet att tvivla då. Som man liksom kan göra på precis allt vanligtvis. Det var bara liksom rakt upp och ner: Det här är sanningen punkt. Ja jag blir fan inte klok på nåt. Men även om det vore sant så som jag upplevde det så säger det ju inget om vad som sker efter döden som sagt.
Citera
2024-06-29, 21:38
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jo jag förstår din poäng och håller väl till viss del med. Det var så märkligt också att det inte fanns möjlighet att tvivla då. Som man liksom kan göra på precis allt vanligtvis. Det var bara liksom rakt upp och ner: Det här är sanningen punkt. Ja jag blir fan inte klok på nåt. Men även om det vore sant så som jag upplevde det så säger det ju inget om vad som sker efter döden som sagt.

Nä, men det finns inte en människa som har en otvivelaktig övertygelse om vad som händer efter döden eller om verkligheten i sig. Vetenskapen förklarar världens företeelser väldigt bra men ger inga svar om självaste grunden bakom alltihop. Där ger nästan det andliga uppvaknandet en bättre hint.
Citera
2024-07-02, 18:50
Medlem
Citat:
Nä, men det finns inte en människa som har en otvivelaktig övertygelse om vad som händer efter döden eller om verkligheten i sig. Vetenskapen förklarar världens företeelser väldigt bra men ger inga svar om självaste grunden bakom alltihop. Där ger nästan det andliga uppvaknandet en bättre hint.

Ja så kan det vara. Det räcker dessvärre inte för att känna hopp eller att bry sig.
Citera
2024-07-02, 20:11
Medlem
Citat:
Verkligheten är den nuvarande upplevelsen. Finns bara en sak som kan hända efter döden: Antingen fortsätter upplevelsen eller så inte. Det sistnämnda är ren spekulation, men vem vet, vi kan låta det vara en öppen dörr att allt upphör. Konstigare saker har hänt.

(Givetvis kan man inte säga hur upplevelsen kommer vara, men det gäller ju precis hela tiden.)
Citera
2024-07-03, 10:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men man måste även kunna bestämma tidsmässigt, när det sker. Inte ens om hjärnaktiviteten upphört helt och sedan återupptas, kan man säga att upplevelserna har skett när hjärnan saknade aktivitet. Det är inte ens troligt.
Att upplevelserna är liknande, kan vara för att de upplevelserna uppstår i samband med att aktiviteten är på väg att upphöra, men före den upphör, vilket är mest troligt.

För vissa ger åsikten att det finns något efter döden tröst, medan andra lär sig acceptera att det inte finns något. Oavsett vilket, kommer vi alla att dö och kan bara spekulera om det under tiden vi lever. Men några svar lär vi inte få.
Citera
2024-07-03, 11:37
Medlem
Det går ju att finna en materislistisk förklaring även på det andliga uppvaknandet som i stora drag går ut på att vänster hjärnhalva blir passiv. Det finns vissa inslag dock som är lite mer svårförklarliga, bland annat varför det upplevs som absolut sant och mer verkligt, men kanske är det för att det just är det. Det är mer grundläggande och vänster hjärnhalva skapar sedan ett slags lager ovanpå som tjänar överlevnaden med ego och egots historia, dualiteten, koncept och logik osv. Så det behöver inte nödvändigtvis röra sig om något andligt eller idealistiskt. Jag skulle ändå tippa att något åt det hållet är den prosaiska förklaringen, särskilt med tanke på att OBEs aldrig bevisats trots massa försök. Skulle det plötsligt inkomma bevis från det hållet så är jag inte sen att ändra mig, men tills dess så betraktar jag personligen det andliga uppvaknandet som helt avhängigt hjärnan.
Citera
2024-07-03, 14:04
Medlem
Citat:
Det går ju att finna en materislistisk förklaring även på det andliga uppvaknandet som i stora drag går ut på att vänster hjärnhalva blir passiv.
Om det där handlar om andligt uppvaknande så finns det en genväg för alla som vill testa: Käka en dos svamp, stor nog för att ge en så kallad andlig upplevelse. Då hamnar man i ett tillstånd. Sen lämnar man det tillståndet. Sen efteråt kan man prata om det tillståndet längtande.

Är man intresserad av geniun upplysning däremot så har det ingenting med tillstånd att göra. Det är inte nåt man uppnår och sen "hoppsan, nu är jag inte upplyst längre."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in