• 1
  • 2
2004-11-24, 23:42
Medlem
SvaMp_s avatar
Sett rätt många, men vilket anser ni är det bästa?
Citera
2004-11-25, 07:38
Medlem
Svalbards avatar
Själv har jag gärna en blandning av lammfärs och rådjurs- eller älgfärs.
En massa muskot på det, så är man hemma, åtminstone om man gillar
lamm och muskot
Citera
2004-11-25, 08:45
Medlem
Okej, här kommer ett recept på riktig lasagne, men den tar fyra-fem timmar att laga och är inte billig. I vanliga fall gör jag inte denna...

Tomatsås

Färska tomater, helt mogna (massor, massor, massor)
Lök
Vitlök
Rödvin (Leonardo passar bra)
Oxfond
Märgben
Italiensk minisalami (små korvar, ca. 10 cm långa)
Olivolja
Tomatpuré
Oregano
Salt
Vitpeppar
Svartpeppar
Socker

Skär tomaterna i klyftor (dela dem på mitten om du använder plommontomater) och ta ur det vattniga fruktköttet där kärnorna sitter.

Häll en halv dl god olivolja i en stor kastrull. Finhacka 2-4 medelstora lökar. Skala och skiva (tunt) så många vitlöksklyftor som du vill ha. Fräs lök och vitlök i oljan. Tillsätt några rejäla klickar av en god tomatpuré och låt fräsa en stund.

I med de klyftade tomaterna, tillsätt lite vatten, fond, ett par glas rödvin, några nypor socker, salt, peppar och oregano. Låt sjuda under lock i en kvart eller så. Rör om med en trägaffel så att tomaterna mosas. Tillsätt mer tomatpuré och om så behövs mer vatten, fond och vin. Konsistensen skall vara ganska vattnig, för såsen skall reduceras. Lägg i märgben och salami. Låt sjuda med locket på glänt i en timme eller tre, tills såsen har tjocknat. Smaka av med kryddor, vin och fond.

Fräs nu nötfärs i en panna. Krydda ordentligt. Lägg ned färsen i tomatsåsen och låt sjuda en stund.

Sådär. Gör nu en bechamelsås där du smälter ner en hel del av någon ost du gillar (västerbotten eller parmesan spelar ingen roll, bara det är gott). Använd gärna ricotta eller någon annan krämig mjukost också.

Varva sedan lager med köttfärssås, lasagneplattor och bechamelsås i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager bechamelsås och strö över riven ost.
Citera
2006-06-06, 22:18
Medlem
dawgster69s avatar
denna slevade jag ihop ikväll satans god texmex variant av lasagne

400g köttfärs taco kryddad
1 paket krossade tomater
5dl creme fraiche
smulade nachos
i paket gratäng ost
1 hackad lök
lasagne plattor

ja, gör som vanligt. varva köttfärs tomater och lök med plattor
toppa allt med först krossade nachos, sen creme fraiche sen
riven ost. 200 grader, 35 min. kostar runt en hundring men satan vad mätt man blir.
dom jag laga den till hyllade.- do it do it.
Citera
2006-06-06, 23:01
Medlem
lasagne är ju egentligen själva pastan, så "lasagne" kann göras precis som man vill

dock, om det ska vara lite traditionellt blir det ungefär så här:

riva/hacka morot och ett stort lök. fräsa sakta. tillsätt hackad nötkött. låta ta färg. tillsätt rödvin. fräsa. tillsätt fond (allt går fint utan lamm- och fisk-fond) och skalade, passerade tomater (gärna från burk). tillsätt finhackad vitlök, timjan, merian, salt, peppar och lite industriell balsamico. låta koka ganska sakta under 3-5 timar under lock. tillsätt lite vätska om nödigt.

bechamel göras med muskot men utan ost. det är bara ost på toppen av lasagnen. det annat är för yankees
Citera
2006-06-06, 23:02
Medlem
StigAllans avatar
Mitt hemliga är bäst!
Citera
2006-06-07, 09:59
Medlem
mkggas avatar
Kungen av snabbmat har även en snabblasagne Jag gör en köttfärsröra genom att steka 500 g köttfärs, en habanero, en gul lök och ett par hackade vitlöksklyftor. När färsen fått färg, häller jag på en burk krossade tomater, ett par matskedar tomatpuré, salt, peppar och minst två matskedar torkad basilika. Sedan kokas vätskan bort så att det inte blir så rinnigt.

Sedan är det bara att varva köttfärsen med två paket färska lasagneplattor och två paket Keldas fuskigt färdiga ostsås. Och så riven ost på toppen.

Trodde att detta skulle bli en halvtrist lasagne när jag först testade att göra den på det här enkla sättet, men döm om min förvåning när den visade sig bli kanon!
Citera
2010-04-22, 09:47
Medlem
X666s avatar
Jag föredrar den man brukar göra på lunchkrogar, många maträtter blir godare om man gör mycket av dom, tycker jag..
Citera
2010-04-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Jag föredrar den man brukar göra på lunchkrogar, många maträtter blir godare om man gör mycket av dom, tycker jag..

Vilken brukar man göra på lunchkrogar då? Finns nog en stor variation mellan kockarna, även om jag vet att många kan vara likadana
Citera
2010-09-06, 13:02
Medlem
Kommendantens avatar
Istället för att skapa ny tråd så leker jag dödgrävare.
Jag behöver lite hjälp med att piffa upp mitt lasagnerecept.
Det hör till att min kökskunskap ungefär räcker till kalops.
Mitt recept.
~350g nötfärs
2 vitlöksklyftor
1 stor lök
(Eventuell chilifrukt)
1 burk champinjoner alt lagom mängd färska
en rejäl klick tomatpuré
½l passerade tomater
~2 dl grädde
1-2 köttbuljongtärning/ar
salt
peppar (vit och cayenne)
paprikapulver
2 lagerblad

Vanliga proceduren. Lök och vitlök får fräsa i olja några minuter, sedan i med färs. Tomatpurén åker i när färsen är brynt. Sedan tillsätts svamp, passerade tomater, grädde, kryddor, buljong och lagerblad.
Låter det puttra ~20 min innan jag tar bort lagerbladen och lägger upp det i formen och dräller ost över och slänger in det i ugnen.
Resultatet blir ätbart men inte dundergott.
Det som jag vet att jag kan ändra på är fördelningen grädde/tomat, Är det någon som har tips på en bra fördelning samt kan tipsa om någon bra chilifrukt.
Gillar stark mat, men är den för stark blir toaletten sprutlackerad.
Mvh
Kommendanten
Citera
2023-07-23, 04:28
Bannlyst
10 -12 lasagneplattor (gärna färska )
600 gram blandfärs
Smör
2 pressade vitlök
1 riven gullök
1/2 dl chilisås
1 burk krossade / passerade tomater
salt och peppar
2-3 dl riven ost, tex. mozarella

Bechamelsås:
5 dl grädde
4 dl mjölk
1 dl vetemjöl
100 gram smör
Lite riven muskotnöt
salt och peppar

Så här gör du:

Ställ ugnen på 175- 200 graderStek färsen, löken och vitlökeni en stekpanna med smöret.
Blanda sedan i tomatkrossen, Chilisåsen och salta och peppra. Låt alltsammans sjuda, medan du gör Bechamelsåsen:
Smält smöret Häll i hälften av grädd/mjölkblandningen i en kastrull, och låt sjuda upp
Häll upp hälften av mjölet och rör ut med lite mjölk så att det inte klumpar sig, och blanda i såsen under omrörning.
Sedan blandar du ut resten av mjölet med lite mjölk, och blandar i det också, medan såsen sjuder. Riv ner lite muskotnöt, bara några drag på rivjärnet. salta och peppra, och låt sjuda ett par minuter.

Sedan ringlar du över lite olivolja i en ugnssäkerform, och täck botten bechamelsås,
och sedan med lasagneplattor.Varva sedan med, sås, köttfärsröra och riven ost, lasagneplattor ca 3 lager av varje. Även gott och lägga ett lager med mozzarella, när man varvar med köttfärsen och såsen.
Sedan ska lasagnen vara inne i ugnen i ca 45- 50 minuter, men efter halva tiden kan du ta ut gratängen och toppa dem med lite ost.
Citera
2023-07-23, 18:32
Medlem
Sladdarens avatar
Här är några av de bästa kryddorna att använda i lasagnekött sås, jag har gjort jättemånga lasagner men jag är lite hemlig av mig ang mina bästa ;-) som jag tycker är bäst som jag har gjort

Tycker definitivt en lasagneköttsås ska ha örter isig iaf =

Krydda Smak profil Används bäst med
Vitlök Skarp, skarp och lite söt Tomater, basilika, oregano, timjan
Basilika Söt och lite pepprig Tomater, vitlök, oregano, timjan
Oregano Skarp och lite bitter Tomater, vitlök, basilika, timjan
Persilja Frisk och lite bitter Tomater, vitlök, basilika, oregano
Timjan Jordig och lite söt Tomater, vitlök, basilika, oregano
Rosmarin Woody och något piney Tomater, vitlök, basilika, oregano
Salvia Jordig och lite pepprig Tomater, vitlök, timjan, rosmarin
Fänkål frö Varm och lite söt Tomater, vitlök, basilika, oregano
Röd paprika flingor Varm och lite rökig Tomater, vitlök, basilika, oregano
Lagerblad ....

Genom att använda dessa kryddor i din lasagneköttsås kan du skapa en rik och smakfull maträtt som säkert kommer att imponera. Kom ihåg att nyckeln är att använda varje krydda med måtta och smaka när du går. Lycklig matlagning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in