Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-23, 04:34
  #1
Medlem
Hej.

Har googlat nu en massa och läst en massa angående detta problem.
Jag själv sitter på en Macbook Pro, och den interna hårddisken har krashat, men som tur va hade jag backup på den externa hårddisken. Har tagit ut den interna hårddisken.

Efter att ha portionerat hårddisken och lagt på Lion på den, så startar datorn direkt från den externa hårddisken. Tänkte testa att skapa ny partition och försöka installera Windows 7 på den, så man har 2 OS på den externa hårddisken och en tredje partition där alla filmer och annat ligger.

När jag startar Bootcamp Assist... så får jag upp en ruta där det står något typ:
"you cannot partition an external drive.."

Sen efter att ha googlat lite så verka Microsoft inte tillåta personer att installera Windows på en extern hårddisk, men det måste väl ändå gå? De måste finnas vägar så man kan installera Windows 7 på en extern hårddisk på datorn och som man sen kan boota upp genom Maccen?

Är det någon som vet hur man gör detta?
Någon som försökt och inte lyckats?

Kan tyvärr inte formatera den externa hårddisken då det är 2 partitioner på den.
Ena till Lion - 500gigg.
Andra till filmer, musik och annat - 1.5TB.

Ville gärna typ skapa en tredje partition på typ 200gigg och lägga över Windows 7 på den, så man sen kan starta upp Windows nu om man skulle behöva... Någon som vet hur man ska göra?

Tack...
Citera
2011-08-23, 05:52
  #2
Medlem
Men du kan ju inte partionera en HD som du kör OSet från samtidigt?!

Du får starta datorn från en HD sedan partionera en annan och formatera partionerna efter vilka OS du vill ha. Sedan installerar du OSen på dom olika partionerna.

Har jag förstått rätt?
__________________
Senast redigerad av Davoodo 2011-08-23 kl. 05:57.
Citera
2011-08-23, 15:17
  #3
Medlem
Om du lyckas så får du gärna berätta hur! Jag har ej lyckats hitta något sätt.
Citera
2011-08-23, 21:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davoodo
Men du kan ju inte partionera en HD som du kör OSet från samtidigt?!

Du får starta datorn från en HD sedan partionera en annan och formatera partionerna efter vilka OS du vill ha. Sedan installerar du OSen på dom olika partionerna.

Har jag förstått rätt?


Låt mig förklara det bättre.

jag har en 2TB extern USB hårddisk som jag redan har 2 partitioner på.
Ena partitionen har jag LION installerat och som jag kör på Macen. 500GB.
Den andra partitionen heter DATA och alla filmer, musik och annat ligger där. Den är på 1.5TB.

Jag kan skapa en tredje partition från DATA-delen som är på 1.5TB, säg att jag skapar en partition på 300GB. Nu har jag 3st partitioner. Detta går att göra genom Disk Utility, så det är inga problem.

På den tredje vill jag installera Windows genom Bootcamp genom Lion då jag kör det som mainOS.

Hade jag haft en intern hårddisk med 3 partitioner så hade det inte varit några problem att installera Windows genom Bootcamp då det är en intern hårddisk. Problemet är att detta är en extern hårddisk.

Har läst en massa forums trådar där de säger att Windows INTE tillåter personer att installera Windows på en extern hårddisk, och andra säger att det räcker med att bränna en bootbar Windows på skiva, eller lägga över som bootbar Windows på en USB-sticka.

Men ingen har ändå lyckats med detta verkar det som. Då Microsoft inte tillåter detta...
Eller vet någon något om detta? Tack.
Citera
2011-08-23, 21:26
  #5
Medlem
Snöjs avatar
Teoretiskt sett borde du kunna göra en partition på din interna hårddisk med Bootcamp och installera Windows där. Sedan gör du en partition på din externa hårddisk (vilket format vet jag inte, fat32 kanske, eller ntfs, kanske inte spelar någon roll). Sedan använder du t.ex programmet Winclone (vet inte om det är uppdaterat till Lion, men det kanske finns alternativ) och klonar bootcamp-partitionen till den på den externa.

Jag vet inte om detta fungerar, och Windows kanske hamnar på den externa utan Bootcamp (om det gör någon skillnad?). Jag bara teoriserar och har ingen aning, men det kanske hjälper dig in på rätt väg
Citera
2011-08-24, 02:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Teoretiskt sett borde du kunna göra en partition på din interna hårddisk med Bootcamp och installera Windows där. Sedan gör du en partition på din externa hårddisk (vilket format vet jag inte, fat32 kanske, eller ntfs, kanske inte spelar någon roll). Sedan använder du t.ex programmet Winclone (vet inte om det är uppdaterat till Lion, men det kanske finns alternativ) och klonar bootcamp-partitionen till den på den externa.

Jag vet inte om detta fungerar, och Windows kanske hamnar på den externa utan Bootcamp (om det gör någon skillnad?). Jag bara teoriserar och har ingen aning, men det kanske hjälper dig in på rätt väg


Men Snöj da. Dina spekulationer fungerar om man nu har en intern hårddisk.
Har redan skrivit 2-3 gånger att jag INTE har någon intern hårddisk.


Jag har skapat en bootbar USB sticka med Windows 7 på.
Har också skapat en partition genom Disk Utility, och med hjälp av Parallels där jag redan har WIndows 7 installerat, så har jag formaterat partitionen i NTFS.


Nu är frågan. Hur i helvete installerar jag Windows från USB stickan till partitionen?
När jag startar om datorn, så kan jag t.ex hålla inne alt och sen starta Recovery HD och sen är jag inne i Disk Utility och så genom uppstart, men ändå. Hur får man till detta?


För de går verkligen inte genom bootcamp, då jag startar bootcamp så får jag direkt problem om att jag kör RAID, varav jag inte gör, eller att jag har en extern hårddisk. Hmm...



EDIT:

Det står såhär när jag startar BOOT CAMP och trycker på nästa.

"You cannot partition an external disk or RAID disk."
__________________
Senast redigerad av Pulse82 2011-08-24 kl. 02:41.
Citera
2011-08-24, 12:15
  #7
Medlem
Snöjs avatar
Missade helt att den interna crashat, sorry
Citera
2012-08-09, 14:14
  #8
Medlem
Kan du inte göra som snöj sa fast använda dig av en annan dator? En där den interna fungerar och sedan klona till din externa, använda den till din dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback