2011-08-21, 17:39
Medlem
Jag har letat runt men inte funnit någon vettig information om detta. Har någon erfarenhet av att föra över pengar till Kanada från Swedbank? Hur kommer jag undan billigast? Finns det någon bank runt Toronto/Montréal som ni rekommenderar? Jag har letat efter korrespondenter i Kanada och fått fram "THE TORONTO DOMINION BANK, Toronto" och "ROYAL BANK OF CANADA, TORONTO".

Har ni några tips? eller någon kanske rent av gjort det tidigare? Tanken är att jag ska starta ett bankkonto i Kanada och kostnaden för att föra över pengarna ska vara så låg som möjligt.
Citera
2011-08-21, 17:44
Medlem
skaffa ett kronkonto i kanada.
sedan själva överföringen kan banken hjälpa dig med men behövs oftast en bankkod så kallad canadian code om man utbetalar dit.

varför kronkonto undrar du nu ? (kronkonto = konto som kan ta emot sek utan att växla om det)
jo då kan du växla över när det passar dig och därigenom ev få mer dollar för pengarna..

sedan vet jag inte vad swedbank tar för sina utlandsutbetalningar.. har hört det ska va dyrt ?
förslagsvis kan du skaffa ett konto i önskat land med ett kopplat visakort till, sedan kan du överföra pengar mellan kort dvs pengar från 1 visa i sverige till 1 visa utomlands och därigenom slippa avgifter.
Citera
2011-08-21, 17:49
Medlem
sparv3ns avatar
Har för mig att Swedbank tar 250kr för en betalning utanför EU. Dock inte 100% säker.
Citera
2011-08-21, 17:53
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Har för mig att Swedbank tar 250kr för en betalning utanför EU. Dock inte 100% säker.

50 kr om den görs via internetbank och 95 kr på bankkonto.

http://www.swedbank.se/privat/rantor...ster/index.htm
Citera
2011-08-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
skaffa ett kronkonto i kanada.
sedan själva överföringen kan banken hjälpa dig med men behövs oftast en bankkod så kallad canadian code om man utbetalar dit.

varför kronkonto undrar du nu ? (kronkonto = konto som kan ta emot sek utan att växla om det)
jo då kan du växla över när det passar dig och därigenom ev få mer dollar för pengarna..

sedan vet jag inte vad swedbank tar för sina utlandsutbetalningar.. har hört det ska va dyrt ?
förslagsvis kan du skaffa ett konto i önskat land med ett kopplat visakort till, sedan kan du överföra pengar mellan kort dvs pengar från 1 visa i sverige till 1 visa utomlands och därigenom slippa avgifter.

Schyssta tips, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in