Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-21, 13:23
  #1
Medlem
VikingenAndrens avatar
Jag har alltid fått veta att bönor är extremt nyttigt för dem som tränar för det finns mycket proteiner och lite fett i, fast jag har fått höra att tomatsåsen som kommer med inte är så nyttig som man vill tro, vad tycker ni?

Skillnaden mellan olika märkerna är ju marginella fast egentligen hur mycket borde någon som försöker gå ner i vikt äta utav det? Jag brukar koka upp en hel burk på 400-500gram och ta ungefär 300g och blanda med lite ris och saltgurka, smakar otroligt gott, fast jag har fått veta att tomatsåsen har väldigt mycket socker i sig och salt, någon som har vetskap? Detta äter jag nästan varje dag.
Citera
2011-08-21, 13:31
  #2
Medlem
Jensofswedens avatar
Råder väldigt blandade åsikter om den saken, beroende på vilket näringsläger du frågar.

Själv är jag inte mycket för allt skit som modifierad stärkelse (vete), socker och liknande som ofta finns i. Bönor har ju anti-nutrienter (lektin osv), men de verkar förstöras om man kokar dem. Jag är inte så insatt med just bönor annars.
Citera
2011-08-21, 13:37
  #3
Medlem
VikingenAndrens avatar
http://www.livestrong.com/thedailypl...-tomato-sauce/


Här står näringsvärderna, det måste väl vara såna där konserverings medel i också pga den är på burk?
Citera
2011-08-21, 13:46
  #4
Medlem
Jensofswedens avatar
Jaha du menar till rent näringsvärde. Tja, vad ska man säga? Allt är relativt.
Citera
2011-08-21, 14:03
  #5
Medlem
VikingenAndrens avatar
Alltså, jag menar, är vita bönor i tomatsås faktiskt ett bra alternativ för en person som ska gå ner i vikt äta varje dag?
Citera
2011-08-21, 14:05
  #6
Medlem
Soja bönor säger jag bara

Lite bär och vatten till så blir det as gott
Citera
2011-08-21, 14:07
  #7
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingenAndren
Alltså, jag menar, är vita bönor i tomatsås faktiskt ett bra alternativ för en person som ska gå ner i vikt äta varje dag?

"Bra" hur? Du kan gå ner i vikt på vad som helst liksom.

Din fråga är oerhört relativ och går liksom inte att svara på.
Citera
2011-08-21, 14:07
  #8
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingenAndren
Alltså, jag menar, är vita bönor i tomatsås faktiskt ett bra alternativ för en person som ska gå ner i vikt äta varje dag?

Först och främst... "Hur nyttigt" skriver du... jämfört med vad? Och nu "bra alternativ" - återigen: till vad?

Vita bönor i tomatsås kan ingå i vilket kostupplägg som helst (utom ett som utesluter kolhydrat, av uppenbara skäl).
Citera
2011-08-21, 14:18
  #9
Medlem
VikingenAndrens avatar
Sluta jävlas, vi förstår att det är relativt fast är det nyttigt eller onyttigt i grunden? Är denna produkt något NI skulle rekommendera att ha i kosten eller finns det bättre alternativ?
Citera
2011-08-21, 14:37
  #10
Medlem
Långt ifrån "extremt" bra. Bara att läsa på burken. Rätt myckett kalorier (ca 400), lite protein som inte är fullständigt och lite fett. Det jag ville komma till är att det inte är någon bra proteinkälla att ha som grund i kosten. För att nå upp till proteinintaget varje dag är det enklare med en riktig proteinkälla. Finns så många att välja på. Men bönor är gott och en produkt jag själv har många burkar av i skafferiet. : )

Ska man hårddra det så går din fråga inte att svara på egentligen som ovan skrev.
Citera
2011-08-21, 16:01
  #11
Avstängd
clappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingenAndren
Sluta jävlas, vi förstår att det är relativt fast är det nyttigt eller onyttigt i grunden? Är denna produkt något NI skulle rekommendera att ha i kosten eller finns det bättre alternativ?

Ingen jävlas. Man kan ju inte säga om något är nyttigt eller onyttigt om man inte ställer det i förhållande till något annat. Det behöver inte vara onyttigare eller nyttigare än vare sig en pizza, en kebabrulle eller ett kålhuvud. Man kan däremot säga att det är nyttigare än råttgift och arsenik.

Det är helheten i din kost som avgör om din kost är nyttig eller onyttig, och om din kost i övrig är bra kan du med lätthet slänga in vitabönor i tomatsås. Men det finns inget magiskt gudomligt i det livsmedlet i sig, om det är det du undrar.
Citera
2011-08-21, 17:02
  #12
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingenAndren
Sluta jävlas, vi förstår att det är relativt fast är det nyttigt eller onyttigt i grunden? Är denna produkt något NI skulle rekommendera att ha i kosten eller finns det bättre alternativ?

Men alltså, är du trög eller?

Vi har redan förklarat problemet med din fråga. Det är mat, som vilken annan mat som helst. Vad du vill äta är upp till dig och det intressanta är dina makronutrienter sett till hela ditt matintag en given dag, inte huruvida du äter en burk bönor eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback