Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 06:35
  #13
Medlem
Kan erbjuda två historier.

En kulen höstdag och innebandyträning väntar, jag samåker med en vän och vi ska hämta upp två nya som ska börja i laget. Vi har bestämt tid vid en korsning hyfsat centralt och prick klockan 18.15 (eller vilken tid det nu var) är de på plats. Ingen av oss känner dem sedan tidigare men de är trevliga och vi snackar på bra, halvvägs till hallen uppstår dock lite förvirring, det visar sig att det är fel personer vi plockat upp så vi får åka tillbaka och där väntar två nya killar. Ganska kommiskt när de får gå ur och de andra kliva in i bilen, under skratt såklart. Hur det kommer sig att vi skulle hämta upp dem och alla andra detaljer kommer jag inte ihåg men komiskt sammanträffande hur som helst. Bara en sådan sak att de skulle börja i ett nytt lag, hämtas på samma ställe och tid och av personer de inte kände sedan tidigare är ju rätt sjukt.

Det andra utspelar sig under en sommareftermiddag under den första dagen på sommarlovet när jag var 15 år. Min mor tjatade på mig om att jag skulle skaffa mig ett sommarjobb och konstaterade krasst "det är ingen som kommer knacka på dörren och frågar om du vill ha jobb". Lite senare åkte hon och handla och under tiden jag kollade på tv knackade det på dörren. Det var vaktmästaren på kyrkogården som undrade om jag ville sommarjobba där. Efterssom det var ett litet samhälle hade han koll på vilka ungdomar som bodde i närheten (200 meter bort) och brukade anställa dessa. Även min bästa kompis på samma gata fick erbjudande av honom och tackade ja. Min mor var både glad och förvånad.

Kan bjuda på en kort till även om den inte är så märkvärdig. Under tiden jag spelade innebandy reste jag även mycket och kunde vara borta något år i taget, jag brukade sedan bara komma till träningen utan förvarning så de visste aldrig riktigt var jag var vilket blev något av en snackis. Så var jag i NY och festade en kväll där jag hamnade på någon skum svartklubb i Brooklyn, naturligtvis träffar jag då på en från bandylaget som är där på en weekend med några polare. Kände mig lite som en legend faktiskt, speciellt efterssom det var så himmla märkligt ställe att träffas på.
__________________
Senast redigerad av ikkenicke 2017-11-17 kl. 06:39.
Citera
2017-11-18, 18:56
  #14
Medlem
Helsnurrigs avatar
Satt och kollade på TV som liten, kanske fem år. Fick tanken att om jag kunde se kvinnan på skärmen så kunde hon kanske se mig också, så jag vinkade och ropade "ser du mig". Precis då så avbröt hon det hon det hon snackade om, nickade mot skärmen och sa "ja då"! Tog det som en bekräftelse på att hon såg mig, men i den åldern tyckte man inte heller att det var så mycket mer med det.

(Antagligen var det direktsänt och hon sa något till kameramannen eller dylikt)

En annan gång hittade jag min flaskpost på en strand någon mil från där jag kastade i den, några veckor senare. Sanslöst osannolikt!
__________________
Senast redigerad av Helsnurrig 2017-11-18 kl. 19:05.
Citera
2017-11-18, 23:44
  #15
Medlem
xen1cals avatar
Satt dom sista minuterna på jobb och skruvade på radion, hittar en schysst låt med Bob Marley. Ser att taxin kommer utanför, stänger radion och går ut till bilen. Märker att chauffören har samma låt igång och jag säger nåt i stil med "inte ofta man hör Bob Marley på radion nuförtiden" då svarar han att det inte är radion som är igång och tar upp CD fodralet. Kändes lite spooky om jag ska vara ärlig.

Minns en gång jag såg på tv och där var en ljusstake med fyra brinnande ljus, jag formar handen till en pistol, siktar och blåser och ett av ljusen slocknar.
Citera
2017-11-24, 12:32
  #16
Medlem
11 september 2002. Bor i Karlstad och ska köra med bilen till en föreläsning på arkivcentrum. Bilradion är inställd på radio rix, men jag vill höra radio city(eller om det var tvärtom) och när jag slår på radion så är låten Springsteens the Rising(ettårsdagen av WTC) och när jag byter radiokanal och hamnar på den andra är det exakt samma bara någon mening bakom den låten på andra kanalen.
Citera
2017-11-25, 22:25
  #17
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
11 september 2002. Bor i Karlstad och ska köra med bilen till en föreläsning på arkivcentrum. Bilradion är inställd på radio rix, men jag vill höra radio city(eller om det var tvärtom) och när jag slår på radion så är låten Springsteens the Rising(ettårsdagen av WTC) och när jag byter radiokanal och hamnar på den andra är det exakt samma bara någon mening bakom den låten på andra kanalen.

Ett lite tristare inlägg men spelade Red Alert 2 och var på nivån där man får sabba WTC (bild) precis när det hände. Pausade spelet och kallades in i vardagsrummet där TV:n med livesändningen var igång.

Titta, det är ju tornen från spelet...

Minns att jag tyckte det var svinhäftigt och berättade för alla klasskamrater om sammanträffandet.
Citera
2018-01-20, 10:59
  #18
Medlem
Växte upp i ett annat europeiskt land men flyttade till Sverige i tonåren. Tappade kontakten med alla barndomsvänner då detta var långt innan sociala medier fanns. Typ 17 år senare när jag bor i Stockholm får jag syn på en tjej som jag tycker är så otroligt lik en tjej som var min bästa vän förr. Hör hur hon pratar engelska med en specifik brytning som är typiskt för mitt hemland. Går fram och pratar med henne och det visade sig att det var hon!
Tydligen hade hon träffat en svensk kille när hon var på semester i Grekland och hon var här och hälsade på honom. Så sen dess har vi kontakt igen! Sjukt udda.

En annan gång råkade jag träffa en kille på en dejtingssida och när vi hade dejtat ett tag kom det fram att han var uppvuxen i grannbyn och hade bott bara 2 km från mig. Han hade gått på samma lilla grundskola med 200 elever innan han också hamnade i Sverige. Vi hade dock inte gått där samtidigt iom att han var drygt 10 år äldre. Men lite roligt var det allt.
Citera
2018-02-18, 01:17
  #19
Medlem
marcus90_kungs avatar
Hade precis lärt känna en bekant, som påpekade att han hade samma bilmodell som mig. Han nämnde att han skulle skrota den, och att jag gärna fick plocka reservdelar ifrån den. Behövde inga då, men tänkte kanske ta startmotorn, som kan vara bra att ha. Sedan så kom jag på att det hade varit skitbra att ha en hel vindruta, eftersom den vore dyr att ersätta. Men eftersom ingenting var akut, så sket jag i det hela.
En vecka senare så kör jag om en lastbil på motorvägen när det plötsligt smäller till som fan och det regnar glas ner över mig. När jag lyckats gå åt sidan och stanna bilen, fält ner motorhuven som format sig efter taket, och jag kan se ut mellan sprickorna i mosaikglasrutan, så ser jag en reklamskylt 100 meter ut på åkern där det står med stora bokstäver "RYDS bilglas". Dubbelt sammanträffande "som roade mig något enormt".
Citera
2018-03-15, 21:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
11 september 2002. Bor i Karlstad och ska köra med bilen till en föreläsning på arkivcentrum. Bilradion är inställd på radio rix, men jag vill höra radio city(eller om det var tvärtom) och när jag slår på radion så är låten Springsteens the Rising(ettårsdagen av WTC) och när jag byter radiokanal och hamnar på den andra är det exakt samma bara någon mening bakom den låten på andra kanalen.

Hahaha skön tajming
Citera
2018-03-16, 01:08
  #21
Medlem
Hønefoss, Norge. Hamnade där med damen en kväll på genomresa för en del år sedan, letade hotell och fann ett centralt.
Hotellet var ganska slitet och ganska spooky, jag sa till damen att nu kommer jag att tänka på Bates' motel. Den filmen ( Psycho, av Hitchcock) var okänd för henne så jag förklarade snabbt.
Väl inne på rummet, installerar oss och slår på tv'n. Upp kommer NRK1, som visar...Psycho!
Citera
2018-03-16, 07:24
  #22
Medlem
DikTs avatar
Skulle till ett möte via T-banan i Stockholm uppe nära observatorielunden. Lyssnade på en ljudbok, tror det var första Milleniumboken av Lagercrantz. Precis när jag går upp från tunnelbanan på Rådmansgatan så gör en person (Blomquist) samma sak i ljudboken jag lyssnar på. Det kändes lite komiskt...
Citera
2018-04-16, 21:50
  #23
Medlem
Uno Svenningsson kör Wall hack


Det här hände tidigare idag.

Var utanför huset en sväng. Antar att grannen spelade FPS-spel då han skrek så det hördes ut: ”Hur fan kunde han veta att jag stod där?!”.

Inget särskilt med det, men när jag kommer in förstår jag att det var Uno Svenningsson han spelade mot. Uno sjunger på radion: ”Jag vet, jag vet, jag vet att du finns där”. Klockren timing 😏

Det var alltså ”Under ytan” som spelades på radion. Jag tyckte det var kul iaf även om man kanske behövde vara där för att uppskatta det till fullo.
Citera
2020-04-07, 12:18
  #24
Medlem
Hackenbush55s avatar
För många år sedan skulle jag ringa min syster och jag sätter telefonluren mot örat och skall slå numret, då hör jag "hallå" i luren. Det var min syster som sa hallå. Jag blev alldeles paff.
Hon hade tydligen tänkt ringa mig i samma stund och hann slå numret före jag slog hennes och innan det ringde lyfte ju jag min telefonlur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback