Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-11, 23:53
  #25
Medlem
johnny-62s avatar
Man kan också skaffa andra emblem och sätta på bilen.
Om man t.ex har en Mazda och tar bort dom emblemen på bilen och sätter dit emblem från låt oss säga en suzuki.
Sen när p-lisan utfärdar boten så kollar ju hon på bilen vad det är för märke och kryssar i suzuki på p-boten och då är den ogiltig eftersom det är en mazda.
Känner en som gjort det här och han klarade sig undan p-böter.
Funkar bra på japanska bilar som oftast är snarlika varann till utseendet.
Citera
2005-08-12, 00:01
  #26
Medlem
Lost dreamers avatar
Duktigt smart!
Och så är det helt lagligt vad jag förstår?
Man borde ju få skylta med "Volvo" på en Mazda 121?
Citera
2005-08-12, 00:12
  #27
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Duktigt smart!
Och så är det helt lagligt vad jag förstår?
Man borde ju få skylta med "Volvo" på en Mazda 121?
Ja såvitt jag vet så är det då lagligt. Det hade han använt sig av länge.
Tog bort original emblemen, sen var han till skroten och tog emblem från en annan snarlik japanare men av ett annat fabrikat och satte dit istället.
Och i 99 fall av 100 så kollar ju lapplisan bara på emblemen på bilen vad den är av för fabrikat.
Och är det sen så att inte det stämmer med i kryssat fabrikat kontra reg.nr så är ju p-boten ogiltig.
Citera
2005-08-12, 01:35
  #28
Medlem
Självklart är det lagligt att byta emblem på bilen. Skulle det vara olagligt så skulle du inte heller få ta bort emblemen eller hur? vilket många gör.
Citera
2005-08-12, 12:15
  #29
Medlem
Lost dreamers avatar
M bra poäng Naughty..

Kanske ska se över vilka fabrikat som man skulle kunna köra.
tips mottages väl!
Jag har en mazda 121 med soltak.
Citera
2005-08-12, 14:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
M bra poäng Naughty..

Kanske ska se över vilka fabrikat som man skulle kunna köra.
tips mottages väl!
Jag har en mazda 121 med soltak.

Ferrari F430 Spider... den har "soltak"
Citera
2005-08-12, 14:46
  #31
Medlem
Lost dreamers avatar
HAha, och den är förstås lika het
edit.
Den var GRYM
Citera
2005-08-12, 15:01
  #32
Medlem
Avva66s avatar
P-boten kommer förmodligen att gå till den bilägare som har det reg-nr som lisan skrev. Väldigt stor chans att den finns tror jag, han kommer inte att bli glad iaf.
Citera
2005-08-15, 10:15
  #33
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Exakt, tror att det blir svårt att driva in boten.

Dessutom, om jag inte är helt felunderrättad, finns det ett krav att en parkeringsbot måste vara helt korrekt. Om någon uppgift är felaktig (ex. färg, bilmodell mm) så gäller inte boten, följaktligen måste ett felaktigt registeringsnummer vara ett skäl för att klandra. Dock kan det vara skillnad på om du fått boten på en privat eller offentlig parkering.

Bara för attnågon uppgift är felaktig beyder det inte direkt att boten är ogiltig.

Däremot lär det bli svårt att bevisa att det är just den bilen som är skyldig till
överträdelsen.
Citera
2005-08-15, 12:06
  #34
Moderator
farbror_barbros avatar
Alltid glädjande med misstag från gatflickorna. Jag kom själv undan med en bot som saknade bokstäverna i reg-numret men som ahde korrekt färg och modell. I teorin skulle man säker kunnat sluta sig till vilken bil det var, men det vore rimligen inte mödan värt och svårt att få att hålla vid överklagande. Som någon rekomenderade tidigare: jag väntar numera alltid till påminnelsen kommer; man vet aldrig om de sjabblar någonstans på vägen.

En något OT men analog företeelse är fartkamerorna: om man sitter som passagerare i sin egen bil kan man rimligen låta föraren brassa på så mycket det går. Möjligheten för myndigheterna att spåra föraren måste vara mikroskopiska.
Citera
2005-08-15, 13:52
  #35
Medlem
Ful i kantens avatar
Exakt, betala aldrig innan första påminnelsen.

Fick för några år sedan 900:- i böter på tåget eftersom jag somnat och inte fått min biljett klippt. Det kom kontrollanter 5 min innan Sthlm C. Jag sa som det var att jag sovit hela resan (söndag förmiddag...) och ett par av resenärerna bredvid kunde intyga det. Men enligt reglerna var det upp till mig att få biljetten klippt när konduktören gick förbi. Förbannad så rev jag sönder boten rakt framför näsan på kontrollanten. Det kom aldrig någon påminnelse, trots att dom hade namn och personnummer. Flax?
Citera
2006-10-06, 13:31
  #36
Medlem
P-bot + ägarbyte. Vem är betalningsskyldig?

Jag fick en P-bot den 18e sept samt sålde min bil kort därefter. Vem är det som blir betalningsskyldig nu? Är det ägaren vid P-botens tillfälle eller blir det den nya ägaren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback