Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 00:35
  #2749
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så mycket olika regler bör man inte konfronteras med, det är ju samma lagstiftning som styr detta oavsett vilket bolag som bevakar.

Jo visserligen, men jag syftade mer på tider då man får parkera, vilka tider det kostar resp. inte kostar osv. Det varierar ju lite
Citera
2017-01-12, 00:41
  #2750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jo visserligen, men jag syftade mer på tider då man får parkera, vilka tider det kostar resp. inte kostar osv. Det varierar ju lite

Om du avser tomtmarksparkering är ju det detaljer som respektive fastighetsägare bestämmer. På allmän mark brukar inte variationerna vara så stora, där styrs alla sådana detlajer av kommunen.
Citera
2017-01-16, 07:35
  #2751
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Ang P-bot

Det finns ingen skyldighet för mig som bilägare att betala en p-bot med straffavgift som följd?

Jag fick en p-bot, men den kan väl ha flugit iväg när jag körde iväg eller blåst iväg tidigare dvs jag såg den inte, kan jag få straffavgift om jag inte betalar boten förens den kommer hem som en faktura?
Citera
2017-01-16, 08:01
  #2752
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-01-16, 09:24
  #2753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Det finns ingen skyldighet för mig som bilägare att betala en p-bot med straffavgift som följd?

Jag fick en p-bot, men den kan väl ha flugit iväg när jag körde iväg eller blåst iväg tidigare dvs jag såg den inte, kan jag få straffavgift om jag inte betalar boten förens den kommer hem som en faktura?

Finns inga p-böter i Sverige. Det är en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Någon "straffavgift" förekommer inte för dessa. Fakturan är den som fästes på fordonet, det som kommer hem är en påminnelse.
Citera
2017-01-16, 09:56
  #2754
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns inga p-böter i Sverige. Det är en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Någon "straffavgift" förekommer inte för dessa. Fakturan är den som fästes på fordonet, det som kommer hem är en påminnelse.

Tack!
Så när påminnelsen kommer kan de inte öka originalavgiften?
Citera
2017-01-16, 10:04
  #2755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Tack!
Så när påminnelsen kommer kan de inte öka originalavgiften?
Inte förrän du får ett krav, men då har du redan fått en påminnelse några veckor innan.
Citera
2017-01-16, 16:23
  #2756
Medlem
umadbroskis avatar
Tjena,

Jag fick en böter när jag skulle lämna av rätt mkt varor på 24/7.

Dom bygger om i hela området så där finns ingen lastplats.

Jag gick in och frågade var jag kunde ställa mig för det finns verkligen INGEN plats i närheten, och då menar jag inte att det var upptaget, utan verkligen noll platser. Stort område som byggs om/nytt.

När jag väl kommer ut efter att jag frågat receptionen hade jag fått min böter.

Kan man göra såhär eller finns det någon "lag" på att man måste ha en lastplats utsatt?

Tack
Citera
2017-01-16, 18:44
  #2757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
finns det någon "lag" på att man måste ha en lastplats utsatt?
Nej.
Citera
2017-01-19, 20:18
  #2758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Tjena,

Jag fick en böter när jag skulle lämna av rätt mkt varor på 24/7.



I samband med lastning och lossning har man rätt att ställa sitt fordon i strid med parkeringsreglerna så lång tid som krävs för att sätta godset i säkerhet, t.ex. att bära och låsa in grejorna i en lokal som ligger besvärligt till.
Citera
2017-01-20, 15:07
  #2759
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekitub
I samband med lastning och lossning har man rätt att ställa sitt fordon i strid med parkeringsreglerna så lång tid som krävs för att sätta godset i säkerhet, t.ex. att bära och låsa in grejorna i en lokal som ligger besvärligt till.

Wow, tack!

Finns det något konkret som jag kan påvisa? Typ en länk eller balk eller liknande.

Tack igen
Citera
2017-01-20, 15:26
  #2760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Wow, tack!

Finns det något konkret som jag kan påvisa? Typ en länk eller balk eller liknande.

Tack igen

Vilken överträdelse är bilen rapporterad för? Är det en kontrollavgift eller felparkeringsavgift? Hur lång bevakningstid har angetts?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback