Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-13, 08:24
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daewen
Tänkte om det blir så att man blir ut för att betala skiten ( eftersom man oftast blir fistad i sånna här tvister med p-böter......) Så måste man betala 160 spänn extra fastän man bestridit den om inte TR tar den ?


Ett företag får inte skicka vidare ett bestridet ärende till annan instans.
Säg till dem att du vill ha det prövat i tingsrätten om du är helt säker på din sak.
Citera
2012-07-13, 08:25
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Om vakten "såg" mig så blir det svårt att förklara vrf han/hon då valde att bötfälla mig 40 min efter att jag ställt skivan.

Dessutom hade det väl stått ngn kommentar om det i boten, om det skulle vara så

Har han gjort en ventilkontroll?
Citera
2012-07-13, 09:25
  #1203
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jovisst kan du be att få se foton från rutan.
Det räcker dock med att du lagt lappen åt fel håll eller att den blåst ner för att du ska åka på det.
I min erfarenhet säger att man alltid ska bestrida speciellt om man inte gjort något fel.
det finns massa små tabbar de kan göra när de skriver boten som ogiltig förklarar den, och jag skulle vilja påstå att någonstans runt 3/5 jag överklagat har hävts av olika anledningar.
Vad bör jag skriva i min överklagan?
Citera
2012-07-13, 16:56
  #1204
Medlem
Vad är det egenteligen som gäller när parkeringsvakten skrivit fel bilfabrikat på boten?

Sök på nätet och hittat de ena och de andra men inget slutgiltigt svar.

''Ett fordon identifieras genom sitt registreringsnummer, inte genom sitt fabrikat. Kontrollavgiften är sådeles giltig även om parkeringsvakten angivit fel fabrikat''

Stämmer detta??
Citera
2012-07-13, 17:17
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shavis
Ett företag får inte skicka vidare ett bestridet ärende till annan instans.
Säg till dem att du vill ha det prövat i tingsrätten om du är helt säker på din sak.



i TR får dom nog tyvärr rätt... Även fast jag använt mig av skylten jag parkerade bredvid, så var det ju fel skylt :P

Men hur länge kan jag bestrida den i hopp om att dom ger sig ?
Citera
2012-07-13, 18:18
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minkusinbernt
Vad är det egenteligen som gäller när parkeringsvakten skrivit fel bilfabrikat på boten?

Sök på nätet och hittat de ena och de andra men inget slutgiltigt svar.

''Ett fordon identifieras genom sitt registreringsnummer, inte genom sitt fabrikat. Kontrollavgiften är sådeles giltig även om parkeringsvakten angivit fel fabrikat''

Stämmer detta??

Vänta här nu, är det en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning?

*Allmänna tankar*
Men hur är det möjligt att en tråd som denna kan uppnå över 100 sidor, är det så att folk inte kan läsa vägmärken eller att man ser en chans att spara in en liten peng och sedan ta smällen?

Intressant är också att väldigt få får hämta sina fordon från t.ex. Lunda, det borde förbättras lagstödet kring flyttning av fordon.
Citera
2012-07-14, 00:07
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vänta här nu, är det en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning?


Det gäller en kontrollavgift.

Några säger -fel fabrikat = ogiltig bot! Andra säger tvärt om. Jag undrar helt enkelt vad gäller?
Citera
2012-07-14, 09:37
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minkusinbernt
Det gäller en kontrollavgift.

Några säger -fel fabrikat = ogiltig bot! Andra säger tvärt om. Jag undrar helt enkelt vad gäller?

Med tanke på att det inte finns några formkrav på hur en kontrollavgift ska se ut så kan du göra en tolkning därifrån. Skulle en fastighetsägare vilja så räcker det med ett kontonummer och summan som ska betalas in.
Citera
2012-07-14, 16:11
  #1209
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shavis
Har han gjort en ventilkontroll?
Ja det finns en ventilkontroll på boten, men den i sig bevisar inget då jag hade flyttat på bilen till en annan parkering ca 100 meter från den första parkeringen. Dock var det också en parkering som tillhörde kyrkogården.
Citera
2012-07-16, 13:09
  #1210
Medlem
OBS kopierar och klistrar in min fråga här eftersom mod flyttade mitt inlägg till papperskrog
Hej,

Jag är ofta hos min familj, nästan varje dag men jag sover aldrig där.

Dag 1. Parkerade jag på gratis parkering, "max 24 timmar"
Dag 2. Parkerade på en annan parkeringsplats. "samma parkeringställe 24 gratis parking"
Dag 3. Parkerade jag på samma plats jag parkerade Dag 1. "samma parkeringställe 24 gratis parking"

Det verka som att jag råkade Dag 3 parkera exakt på samma sätt som jag parkerade Dag 1.

Igår märkte jag en parkeringsbot på min bil när jag skulle åka hem.

Frågan är hur ska jag bevisa att jag har verkligen inte låtit bilen vara parkerad där i mer än 24 Timmar?

Jag menar det är nästan omöjligt att göra det? Jag har ett par kvitto på att jag har varit och handlat på olika ställen de tre dagarna med vittne också.

Jag har förut varit i kontakt med dom när det gäller andra ärende och jag vet redan att de tycker att vi ljuger och hittar på och deras arbetare är 100% "trogna"

Hur ska jag göra för att vinna detta?
Citera
2012-07-16, 15:48
  #1211
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostme
OBS kopierar och klistrar in min fråga här eftersom mod flyttade mitt inlägg till papperskrog
Hej,

Jag är ofta hos min familj, nästan varje dag men jag sover aldrig där.

Dag 1. Parkerade jag på gratis parkering, "max 24 timmar"
Dag 2. Parkerade på en annan parkeringsplats. "samma parkeringställe 24 gratis parking"
Dag 3. Parkerade jag på samma plats jag parkerade Dag 1. "samma parkeringställe 24 gratis parking"

Det verka som att jag råkade Dag 3 parkera exakt på samma sätt som jag parkerade Dag 1.

Igår märkte jag en parkeringsbot på min bil när jag skulle åka hem.

Frågan är hur ska jag bevisa att jag har verkligen inte låtit bilen vara parkerad där i mer än 24 Timmar?

Jag menar det är nästan omöjligt att göra det? Jag har ett par kvitto på att jag har varit och handlat på olika ställen de tre dagarna med vittne också.

Jag har förut varit i kontakt med dom när det gäller andra ärende och jag vet redan att de tycker att vi ljuger och hittar på och deras arbetare är 100% "trogna"

Hur ska jag göra för att vinna detta?

Bevisbördan ligger på bolaget inte på dig, överklaga och se om de vill dra vidare ärendet.
Citera
2012-07-16, 18:24
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Bevisbördan ligger på bolaget inte på dig, överklaga och se om de vill dra vidare ärendet.

Hur vet jag att det är ärliga? Jag menar de vill ju tjäna pengar och jag har inga bevis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback