Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-20, 21:15
  #1
Medlem
Themelois avatar
Tja!

Jag undrar om det finns en möjlighet att sänka GPU fläkten på en ATI radeon hd 5870 på Ubuntu för den surrar som in i helvete! Jag vet att det går att sänka den via CCC på en pc men inte på linux varianten.

blir så glad om ni kommer fram med en lösning eller så får jag hota kort skiten!
Citera
2011-08-20, 22:40
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Kolla kortets temperaturer. Det snurrar väl antingen pga värme eller mjukvaru/hårdvarufel.

Om det är värme och du tvingar kortet ner till ett lägre varvtal så kommer du förmodligen att pajja kortet.
Citera
2011-08-20, 23:12
  #3
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kolla kortets temperaturer. Det snurrar väl antingen pga värme eller mjukvaru/hårdvarufel.

Om det är värme och du tvingar kortet ner till ett lägre varvtal så kommer du förmodligen att pajja kortet.

nja nej temperaturen är helt ok 40 grader bara : /
Citera
2011-08-20, 23:31
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themeloi
nja nej temperaturen är helt ok 40 grader bara : /

Hur snurrar den under windows med rätt drivisar? Om den kör full fart då kan det vara fabrikatsfel.
Citera
2011-08-21, 00:16
  #5
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur snurrar den under windows med rätt drivisar? Om den kör full fart då kan det vara fabrikatsfel.

Ja alltså under windows så snurrar ju den på 50% som "default" men ja sänker den själv manuellt då till 20% då är det helt ok .. men däremot på linux så är full fart på den skulle kunna tro att den snurrar på 100%
Citera
2011-08-21, 01:46
  #6
Medlem
Ladda hem "MSI afterburner" och gör en egen fläkt-kurva där, tar en stund kanske men du kan få fläkten att agera precis som du vill beroende på situationen.
Citera
2011-08-21, 01:47
  #7
Medlem
Wingquists avatar
"Speedfan" har en sådan funktion har jag för mig.
Citera
2011-08-21, 03:50
  #8
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiatus
Ladda hem "MSI afterburner" och gör en egen fläkt-kurva där, tar en stund kanske men du kan få fläkten att agera precis som du vill beroende på situationen.

på linux?
Citera
2011-08-21, 10:52
  #9
Medlem
Xexys avatar
Om du har installerat ATI's proprietära drivrutiner så tror jag det går att kontrollera fläkthastigheten via aticonfig i terminalen.

aticonfig --pplib-cmd "set fanspeed 0 40"

Sen kolla om du kan se din GPU temp:

sensors

Får du ingen temperatur på din GPU så är det problematiskt att kontrollera din fläkt. Testa detektera den:

sensors-detect
__________________
Senast redigerad av Xexy 2011-08-21 kl. 11:01.
Citera
2011-08-21, 16:42
  #10
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Om du har installerat ATI's proprietära drivrutiner så tror jag det går att kontrollera fläkthastigheten via aticonfig i terminalen.

aticonfig --pplib-cmd "set fanspeed 0 40"

Sen kolla om du kan se din GPU temp:

sensors

Får du ingen temperatur på din GPU så är det problematiskt att kontrollera din fläkt. Testa detektera den:

sensors-detect

jojo men jag vill ha det på Ubuntu för på pc är det inga problem med att sänka fläkten ...
Citera
2011-08-21, 17:03
  #11
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themeloi
jojo men jag vill ha det på Ubuntu för på pc är det inga problem med att sänka fläkten ...

Ja, lägg in ATIs egna stängda drivrutin så kan du följa Xexys instruktion, om det ens behövs efter det.

Se https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates för senaste versionen.

Kort instruktion:
1. Installera ATIs drivrutin med programmet "Additional drivers"
2. Starta om datorn om den ber om det.
3. Öppna en terminal
4. Kör: sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
5. Kör: sudo apt-get update
6. Kör: sudo apt-get upgrade
7. Starta om datorn.

Du kör nu den senaste drivrutinen, och du kommer automatiskt att få den uppgraderad efterhand som ATI släpper nya.
Citera
2011-08-21, 17:53
  #12
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Ja, lägg in ATIs egna stängda drivrutin så kan du följa Xexys instruktion, om det ens behövs efter det.

Se https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates för senaste versionen.

Kort instruktion:
1. Installera ATIs drivrutin med programmet "Additional drivers"
2. Starta om datorn om den ber om det.
3. Öppna en terminal
4. Kör: sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
5. Kör: sudo apt-get update
6. Kör: sudo apt-get upgrade
7. Starta om datorn.

Du kör nu den senaste drivrutinen, och du kommer automatiskt att få den uppgraderad efterhand som ATI släpper nya.

ska testa tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback