Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-20, 16:38
  #1
Medlem
melackos avatar
Ny i tråden? Se även detta: https://www.flashback.org/sp33373625 /Mod



Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Om mod inte vill ha den här, flytta då gärna tråden istället för att låsa den.

Något som knappt alls nämns i Sverige, och som NHL fantaster i allmänhet inte verkar känna till, är att NHL nyligen har sålt rättigheterna till AMI/Medge: http://www.medgeconsulting.se/upload...e_english2.pdf

AMI/Medge är alltså en typ av mäklare, som ska "sälja" vidare rättigheterna till tv-kanaler för NHLs räkning som jag har förstått det. Detta innebär att just nu har varken Viasat eller ESPN America några rättigheter till att visa NHL kommande säsong, och detta gäller även ESPN Center Ice (f.d ESPN 360 player).

Viasat verkar inte vilja erkänna att dom för tillfället inte har några NHL rättigheter, när jag har varit i kontakt med deras kundtjänstpersonal via deras chattfunktion på hemsidan, så har dom sagt att dom har NHL-rättigheter fram till 2013. Kerry McGovern är representant för NHL, och Robert Pickles är representant för AMI, som numera har rättigheterna. Jag har haft mailkontakt med båda.
McGovern (NHL) skrev: We hired AMI/Medge to ensure we have new broadcast deals in place for this season. We hope to make announcements of where we will be broadcasted internationally soon.

Men kanske mer intressant, min mailkonversation med Rob Pickles, på AMI.
Melacko: Viasat (scandinavian company) says they clinched the rights for NHL until 2013-07-30, is this really true?

Rob Pickles: No, it is not. Viasat at the moment have no rights whatsoever.

Melacko: I do understand that you might not be allowed to answer this question. But are negs still on going with ESPN America, or are they out of the picture?

Rob Pickles: Negs on going with several parties to incl the two you’ve mentioned. Shld know more within a few weeks.

Det är alltså så här det ser ut för tillfället, det är väldigt osäkert vart NHL kommer att sändas nästa säsong. Man undrar ju om Viasat gör så här avsiktligt, eller om dom bara ger jävligt dålig information till sina representanter i kundtjänst?

Jag tänkte att vi kunde ha den här tråden till att hålla varandra uppdaterade med så mycket information som vi bara kan hitta, då det i media inte alls skrivs någonting om det här. Hur tror/hoppas ni att det hela kommer lösa sig?
__________________
Senast redigerad av vf 2011-10-10 kl. 21:11.
Citera
2011-08-20, 16:45
  #2
Medlem
Jag bryr mig inte om Viasat visar det, bara ESPN America får behålla sina rättigheter.
Citera
2011-08-21, 01:17
  #3
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson92
Jag bryr mig inte om Viasat visar det, bara ESPN America får behålla sina rättigheter.

Håller med om att ESPNs sändningar är mycket bättre än Viasats. Känns dock som att Viasat kommer vara angelägna om att få exklusiva rättigheter på NHL i Sverige denna gång.

Tror ni att canal+ kan blanda sig in i leken också? Mycket tråkigt förövrigt att ESPN, och nu också viasat verkar det som, inte vill uttala sig alls i ärendet, medans det bara tar några timmar att få svar på sina frågor när man mailar till AMI. Dom borde iallafall kunna gå ut och säga att dom fortfarande förhandlar, men istället håller dom tyst helt. Fortfarande inte fått svar på mitt mail till viasat.
Citera
2011-08-21, 03:48
  #4
Medlem
NirvanAs avatar
Bara det finns tillgängligt på espn360 eller som innan - på csports.se så är jag nöjd.
Citera
2011-08-21, 03:56
  #5
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Bara det finns tillgängligt på espn360 eller som innan - på csports.se så är jag nöjd.

Om ESPN inte köper rättigheterna så kommer det inte finnas tillgängligt på ESPN 360.

Viasat tar ju dyra pengar per match online, gjorde inte även csports.se det på sin tid?
Citera
2011-08-21, 11:29
  #6
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Bara det finns tillgängligt på espn360 eller som innan - på csports.se så är jag nöjd.

Vad jag förstår kommer inte ESPNplayer köra NHL i år, så det lämnar (förutsatt att dom inte snabblanserar Gamecenter Live i Europa) oss till det något mindre legala alternativet om vi vill följa NHL via streaming.
Citera
2011-08-21, 13:12
  #7
Medlem
NirvanAs avatar
Mjo det verkar som så, mycket dåligt...tragiskt.

Csports funkade bra tyckte jag, det var som espns streamingtjänst, 115kr månaden och bra kvalité.
Citera
2011-08-21, 14:05
  #8
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Vad jag förstår kommer inte ESPNplayer köra NHL i år, så det lämnar (förutsatt att dom inte snabblanserar Gamecenter Live i Europa) oss till det något mindre legala alternativet om vi vill följa NHL via streaming.

Det är borttaget från deras hemsida eftersom dom inte har några rättigheter för tillfället. Förhandlingar pågår ju fortfarande som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Mjo det verkar som så, mycket dåligt...tragiskt.

Csports funkade bra tyckte jag, det var som espns streamingtjänst, 115kr månaden och bra kvalité.

Alright. Bra i sånna fall! Jag skicka ett mail till Robert Pickles igår och fråga om även förhandlingar med Canal+ pågar, och han skrev att så var fallet.
Citera
2011-08-22, 14:41
  #9
Medlem
ViasatSupports avatar
Hej

Viasat har rättigheterna för NHL till 2013-07-30. Vi kommer sända matcherna både i Viasat Hockey-kanalen och i HD-kanalen.

Bästa hälsningar
Linnéa Wannefors
ViasatSupport
Citera
2011-08-22, 15:21
  #10
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViasatSupport
Hej

Viasat har rättigheterna för NHL till 2013-07-30. Vi kommer sända matcherna både i Viasat Hockey-kanalen och i HD-kanalen.

Bästa hälsningar
Linnéa Wannefors
ViasatSupport

Bästa Linnéa Wannefors, menar du att AMI ljuger och vad har vi för garantier att det du säger är korrekt?

Edit: ändrade ett stavfel
__________________
Senast redigerad av SweTech 2011-08-22 kl. 19:50.
Citera
2011-08-22, 19:24
  #11
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Bra grävt Melacko!

Personligen bryr jag mig dock inte riktigt om vilka som sänder, förutsatt att möjligheten att, som på ESPN 360, via nätet kunna kolla samtliga säsongens matcher precis när jag själv önskar och dessutom med bra kvalité, nordmerikanska kommentatorer och allt ändock till en låg kostnad.

Det sista jag vill är att tvingas binda upp mig på något Viaplay med urusel kvalité och minimalt utbud till ockerpris. Som sedan visar sig vara i det närmaste omöjligt att säga upp trots idoga försök och följda instruktioner om att använda deras uppsägningsformulär, likförbaskat sedan följt av lång telefonkö för att få tala med "support"...

Fri spekulation: Viasats avtal för Skandinavien berörs inte av vilka som sänder i Nordamerika. De övertar bara signalen från de nya rättighetsinnehavarna och kör på som vanligt?
Citera
2011-08-22, 19:36
  #12
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellGitarr
Bra grävt Melacko!

Personligen bryr jag mig dock inte riktigt om vilka som sänder, förutsatt att möjligheten att, som på ESPN 360, via nätet kunna kolla samtliga säsongens matcher precis när jag själv önskar och dessutom med bra kvalité, nordmerikanska kommentatorer och allt ändock till en låg kostnad.

Det sista jag vill är att tvingas binda upp mig på något Viaplay med urusel kvalité och minimalt utbud till ockerpris. Som sedan visar sig vara i det närmaste omöjligt att säga upp trots idoga försök och följda instruktioner om att använda deras uppsägningsformulär, likförbaskat sedan följt av lång telefonkö för att få tala med "support"...

Fri spekulation: Viasats avtal för Skandinavien berörs inte av vilka som sänder i Nordamerika. De övertar bara signalen från de nya rättighetsinnehavarna och kör på som vanligt?

Det är Europa det förhandlas om, vad det avser nordamerika så är det redan fixat: http://www.nhl.com/ice/news.htm?id=5...vid=nhl-search

Mycket underhållande att Viasat inte verkar vilja ge mig någon press-release om att dom faktiskt har rättigheterna, medans det finns gott om press-releaser ang. att AMI/Medge tagit över rättigheterna för Europa och ska förhandla vidare..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback