2011-08-20, 12:59
Medlem
reemkas avatar
Jag ska försöka fatta mig kort:
Min mans dotter ska sälja sin moppe. Min man la ut den på Blocket. Igår kväll kom ett sms från en snubbe i England(!!!) som var intresserad av moppen. Han ville ha den helt enkelt, och begjorde att få betala via PayPal. Eftersom jag är den enda i huset som har ett PayPal-konto så angav vi min mailadress. Och mycket riktigt, efter nån timme ramlade det in tre mail från PayPal, i det första står att den här personen i UK har överfört 14000 SEK till mitt PayPal-konto. Och så är det specificerat att han betalat 9500 för moppen, 4000 för frakt och 500 för "Western Union charges".

I det andra står bl.a detta: "We've placed a temporary hold on the funds of this transaction
As mentioned in the receipt of Payment and as per New PayPal Payment policy, we have fully debited the total amount (above) from the buyer's account which included the Transport/Delivery Charges" COURIER EXCHANGE "

In order to complete this transaction and get the funds approved in your account. We advice you go to nearest Western Union Office, and send the excess sum of 4,000.00 SEK to the Transport Agent and send us a Scanned Copy/Photograph of your Western Union Transaction Receipt (in .JPG Format).
"

Hur som helst, jag tycker det här verkar underligt från början till slut. Varför skulle en kille i England vilja köpa en moppe från Sverige?? Vad gjorde han på blocket öht? Han kan ju uppenbarligen inte svenska. Och tolkar jag ovanstående text rätt; för att få in dessa 14000 SEK skulle vi först betala 4000 SEK...?

Nån som hört talas om den här typen av bedrägeri (eller försök till bedrägeri)?

Vi har, som ni säkert förstår, inte gjort annat läst dessa mail, som för övrigt är *massa text* och inte alltid helt korrekt engelska.
Citera
2011-08-20, 13:02
Medlem
stilltons avatar
ja, det är bedrägeri. pengarna kommer dras tillbaka. skicka inte mopeden.
Citera
2011-08-20, 13:07
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, det är bedrägeri. pengarna kommer dras tillbaka. skicka inte mopeden.
Anade väl oråd! Har du alltså hört talas om liknande? Tycker mailen ser ganska äkta ut, men det är nåt som inte stämmer helt hundra med loggan och ffa känns texten som sagt inte helt som den ska.
Citera
2011-08-20, 13:11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Anade väl oråd! Har du alltså hört talas om liknande? Tycker mailen ser ganska äkta ut, men det är nåt som inte stämmer helt hundra med loggan och ffa känns texten som sagt inte helt som den ska.
ja, det är ett typiskt annonsbedrägeri. det sker antagligen tusentals försök av denna typ varje dag i sverige. nigeriabreven har slutat att generera pengar, så dom ger sig ut på nya jaktmarker.
Citera
2011-08-20, 13:11
Medlem
cammos avatar
Ska ska naturligtvis anmäla detta för paypal så dom går vidare med det.

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/we...Report-outside
Citera
2011-08-20, 13:32
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, det är ett typiskt annonsbedrägeri. det sker antagligen tusentals försök av denna typ varje dag i sverige. nigeriabreven har slutat att generera pengar, så dom ger sig ut på nya jaktmarker.
Aha ja... Ja man fick rätt snabbt konstiga vibbar. Redan vid första sms:et närmare bestämt...
Citera
2011-08-20, 13:33
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ska ska naturligtvis anmäla detta för paypal så dom går vidare med det.

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/we...Report-outside
Absolut, det ska vi göra.
Citera
2011-08-20, 13:34
Bannlyst
Luktar bedrägeri.
Citera
2011-08-20, 14:57
Medlem
reemkas avatar
Tack alla för bekräftelse av det vi misstänkte. Nu har jag mailat PayPal och bifogat alla tre mailen som kom igår.

Om man hade haft tid och ork hade det varit lite kul att svara honom att "Nu har jag varit på Western Union och betalat in dina 4000 SEK!" och så fejka ihop ett kvitto att visa honom... haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in