2011-08-20, 11:48
Medlem
Tjenare! Som många andra vet jag hur man lagar "normal" mat som makaroner&köttbullar, falukorv och pommes, spaghetti och köttfärssås osv. Men när det kommer till mat som inte är konserverad/processerad/fylld med massa E-ämnen så är jag totalt outbildad.

Vet heller inga recept som inte innehåller kött(förutom sallad som sidedish) så tänkte att ni kunde tipsa om både råvaror och recept som man kan känna sig nyttig med :P

Önskemål på råvaror: Inga E-nummer, gärna proteinrika grönsaker som ni vet inte är fyllda med massa sprayer och bugkillers osv, fisk ifrån "bra"(läs unpolluted) vatten osv.

Recept: Inte "obligatoriskt" att dom itne innehåller kött, men gärna vegetariska rätter, fiskrätter, något som ger en energi och inte sugarcrash.

Minns dagarna när man käkade skolmat som faktiskt var nyttigare än den maten jag lagar till mig själv, fick mycket mer energi och var inte lika trött helatiden. Så bomba mig med tips
Citera
2011-08-20, 13:23
Medlem
christerys avatar
Hmm, kolla på stenådlersmat eller paleontologisk kost (stavning=?) så kanske du kommer fram till det det vi gör: köper får på försommaren, dom får gå i en hage och käka. Oldla egen potatis, iofs sätter vi och tar upp med traktor så det är inte 100% miljö-vänligt.

Jaga lite älg, blir runt 30-40 kg per pers (efter finliret med slakt) och det går ju åxå ner. Fisk finns i sjön, sik men framförallt abborre är gudomliga rökta. (går att frysa in, men blir ju inte samma). Lök, persilja, dill och gräslök + naturligtvis rabarber odlar man.

Det är inte veggo, men det är gott.
Citera
2011-08-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, kolla på stenådlersmat eller paleontologisk kost (stavning=?) så kanske du kommer fram till det det vi gör: köper får på försommaren, dom får gå i en hage och käka. Oldla egen potatis, iofs sätter vi och tar upp med traktor så det är inte 100% miljö-vänligt.

Jaga lite älg, blir runt 30-40 kg per pers (efter finliret med slakt) och det går ju åxå ner. Fisk finns i sjön, sik men framförallt abborre är gudomliga rökta. (går att frysa in, men blir ju inte samma). Lök, persilja, dill och gräslök + naturligtvis rabarber odlar man.

Det är inte veggo, men det är gott.

Ja, hade jag haft ekonomin till detta och ägt ett hus på landet så är det en möjlighet. nu måste jag ju tyvärr köpa allt detta i butiker.,
Citera
2011-08-20, 17:59
Medlem
ät inte mat, det är äckligt.
Senast redigerad av Manufaktur 2011-08-20 kl. 18:02.
Citera
2011-08-20, 18:04
Medlem
5137s avatar
Fisk är inte vegetariskt, just saying.

Här kommer en riktig proteinbomb som dessutom smakar kalas.
Marinera bönor i en skvätt olivolja, vitvinsvinäger, samt havssalt, persilja och svartpeppar. Jag brukar hacka vitlök på också men detta är ju givetvis upp till var och en.
Gör broccolimos genom att koka broccoli, mixa med en stavmixer, krydda med vitpeppar, lite citron och salt. Släng i en skvätt havregrädde för lite mjukare mos.
Stek champinjoner i lite olja eller smör, asgott i vilket fall som helst.
Om du vill kan du steka sojastrimlor i lite grillolja, krydda ordentligt med grillkrydda eller annan önskvärd krydda.

Veganskt och kanongott.
Citera
2011-08-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Fisk är inte vegetariskt, just saying.

Här kommer en riktig proteinbomb som dessutom smakar kalas.
Marinera bönor i en skvätt olivolja, vitvinsvinäger, samt havssalt, persilja och svartpeppar. Jag brukar hacka vitlök på också men detta är ju givetvis upp till var och en.
Gör broccolimos genom att koka broccoli, mixa med en stavmixer, krydda med vitpeppar, lite citron och salt. Släng i en skvätt havregrädde för lite mjukare mos.
Stek champinjoner i lite olja eller smör, asgott i vilket fall som helst.
Om du vill kan du steka sojastrimlor i lite grillolja, krydda ordentligt med grillkrydda eller annan önskvärd krydda.

Veganskt och kanongott.

Nej jag vet, men jag är inte vegetarian. Vill sluta äta så jäävla mycket kött bara :P

Får prova det! Tackar!
Citera
2011-08-20, 20:22
Medlem
5137s avatar
PM;a om du vill ha tips på fler recept, baserat på vad du gillar för grönsaker och dylikt
Jag är vegan och lite av en näringsnörd så..
Citera
2011-08-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
PM;a om du vill ha tips på fler recept, baserat på vad du gillar för grönsaker och dylikt
Jag är vegan och lite av en näringsnörd så..

Okaj, du kan ju slänga in dom i tråden annars för framtida referenser

Äter det mesta, när jag var mindre hade jag lite problem med oliver men i övrigt äter jag typ allt.
Det enda jag fullkomligt hatar just nu är finsk ekkelmemma.

Edit: HAHA +1 på din signatur btw
Citera
2011-08-21, 22:06
Medlem
Här finns vegetariska recept:
En svensk sajt: http://www.vegetariskt.com/default.asp
Brittiska Vegetarian Society: http://www.recipes.vegsoc.org/
Citera
2012-07-29, 08:15
Medlem
Hej HugeSackOfNachos, jag driver en blogg där jag lägger upp många recept om just det du efterfrågar, t.ex.

Fruktig Pastasallad
Afrikansk Sötpotatisgryta
Vegetariska/veganska grillspett.

Många recept innehåller heller inte tillsatt salt, socker eller olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in