• 1
  • 2
2011-08-20, 01:50
Medlem
Hur kan folk ta tillvaron och våra liv så seriöst som de gör? Ser jag mig runt i tillvaron och samhället så ser jag bara inkonsekvens och löje. Varför tar ni det seriöst? Dom där uppe gör det inte men det är klart att det är bra för dem om ni tar livet seriöst och anstränger er.

De som har format detta samhälle bryr sig inte om någonting annat än att behålla makten. I protest emot detta bör man skämta bort livet och strunta i att skaffa barn. Att skaffa barn till detta samhälle är nog det mest oansvariga man kan göra.

Folk går omkring och tycker att det ena eller andra är förfärligt, det kan vara någon naturkatastrof i ett fjärran land eller något politiskt. Folk blir upprörda över allt möjligt och jag fattar inte hur de orkar. Vad är det som får dem att gilla tillvaron och samhället?

Jag menar att allt är på väg att gå åt helvete och ingen bryr sig. Den känslan har jag haft så länge jag kan minnas. Visst, vi har haft några hundra år av ekonomisk boom men till priset av vad? Jo, till priset av allt som hölls heligt och ansågs viktigt. Det finns inget kvar av den varan och hur kan man ta en sådan tillvaro på allvar?

Vad anser ni om proteststrategin, eller vad det är, att behandla tillvaron som ett skämt?

Någon som känner igen sig i detta förhållningssätt?
Citera
2011-08-20, 01:59
Bannlyst
Tillvaron är kanske ett skämt, men inte något skämt av det lite mer uppiggande slaget... Inte alltid så lätt att skratta åt det...
Citera
2011-08-20, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreanieBluumbach
Tillvaron är kanske ett skämt, men inte något skämt av det lite mer uppiggande slaget... Inte alltid så lätt att skratta åt det...

Nej det är inte ett sånt skämt som man skrattar åt.

Det märkliga är att det finns så många som tar saker seriöst, och jag förundras och äcklas lite av det.
Citera
2011-08-20, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Nej det är inte ett sånt skämt som man skrattar åt.

Det märkliga är att det finns så många som tar saker seriöst, och jag förundras och äcklas lite av det.
Håller med om detta, många saker känns både onödiga, absurda och ibland smått osunda; ändå acceptetar och anammar människor dessa företeelser utan att reflektera. Frågan är varför; kanske identifierar människor sig så starkt med själva existensen, att allt som livet består av blint accepteras?
Citera
2011-08-20, 03:11
Bannlyst
Jag håller med dig. Och en sak jag tycker är riktigt löjeväckande är hur tidningar säljs med rubriker som idag, att Kikki Danielssons ex-man hade gjort något, eller någon snubbe prinsessan hänger med gjort någonting mot henne... Är sådant intressant?
Och sen allt gnäll man hör där folk ska sitta och beklaga sig över andra, för att senare hävda sig själva med att "råka" säga hur de skänkt pengar till sitt fadderbarn i Chile.. Jag hatar människor.
Citera
2011-08-20, 03:16
Enligt mig är vi människor djur som lider av hybris. Vi är djur som fått konsten att kunna tänka steget längre än andra djur, men likväl har vi dessa jäkla djurinstinkter, som förstör de möjlighet vi tror vi har i oss för att skapa ett allmänt utopiskt liv.

Vi är själviska, giriga, elaka, överkåta och allmänt sviniga, men vi har den förmågan att förstå dessa “fel” inom oss, som inte djuren har. Och just därför ska vi i i-länderna mer eller mindre låtsasgråta åt misären som sker i u - länderna. För detta låtsasgråt gör att vi känner oss över djuren.

För min del handlar detta inte om politik. Höger eller vänster kvittar, vi kommer alltid vara giriga fittor, med elaka själviska agendor.

Om jag skaffar barn kommer det med största sannolikhet vara av två skäl. Dels för att barn ger människan en tröst, en större livsgnista för oss att fortsätta kämpa mot det onda. Och mycket av denna gnista handlar om en cynism att denna blågda beskyddandargnista kommer skydda barnets framtid mot framtida orättvisor. Men även den löjliga tanken att de blåögda tankar barn ibland har, kan förändra det mörka vi vuxna har skapat.

Jag är en cynisk skämtare för min omgivning. Och det är just det - humorn, som gör oss människor mer speciella än andra djur. Inget annat. Min tro på humorns kraft gör mig till ett klockrent patetiskt liv, som jag ser att vi alla människor är. De flesta av oss människor tror att vi är så jäkla speciella, när vi i själva verket tänker i samma banor nästan hela tiden. Oavsett om det är humorn eller politikens kraft.

Vi har en falsk empati som inte sträcker sig över närhetsprincipen. Det vill säga om någon dör en ohygglig död i vårt land blir vi mer upprörda än om 100 människor möter samma öde på andra sidan jordklotet. Ett jäkla hyckleri, som enligt mig enbart styrs av ett medfött flockdjursbeteende.

Nu är jag dock ganska onykter och allmänt bitter av att honan inte ville para sig.
Citera
2011-08-20, 04:03
Medlem
obotlig_realists avatar
Genomsnittsmänniskan har inte förstått att han/hon faktiskt har ett val. Det man vill göra kan man faktiskt göra, man måste bara bryta ner alla sociala barriärer som talar om att man inte får göra på ett visst sätt. Det är en nedärvd stress som förslavar den fria människan och gör henne låst vid sin kropp. Man ska tänka en tanke, en fantasi och inse att det mest naturliga är att förverkliga tanken. Först då kan man leva på riktigt och först då kan man tillsammans skapa riktiga civilisationer med en högre stående moral. Moralen är en mycket naturlig del av den fria människan. En ofri människa binder upp sig vid ett omoraliskt leverne.
Citera
2011-08-20, 05:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Enligt mig är vi människor djur som lider av hybris. Etc.
Intressant inlägg, håller med dig om mycket, hoppas du får knulla imorgon istället.
Senast redigerad av DreanieBluumbach 2011-08-20 kl. 05:07.
Citera
2011-08-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Jag håller med dig. Och en sak jag tycker är riktigt löjeväckande är hur tidningar säljs med rubriker som idag, att Kikki Danielssons ex-man hade gjort något, eller någon snubbe prinsessan hänger med gjort någonting mot henne... Är sådant intressant?
Och sen allt gnäll man hör där folk ska sitta och beklaga sig över andra, för att senare hävda sig själva med att "råka" säga hur de skänkt pengar till sitt fadderbarn i Chile.. Jag hatar människor.

Precis, varför ska man anstränga sig för ett samhälle med dessa kräk?
Citera
2011-08-20, 22:57
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Precis, varför ska man anstränga sig för ett samhälle med dessa kräk?
Tänk så bra för mig då Lotta, 53, kan finna glädje (i en blaska där Kicki gråter ut) och samtidigt städa toaletter. För inte fan ska jag göra det, jag har faktiskt saker att göra. Varje gång jag ser en löpsedel fnissar jag för mig själv "fortsätt ni, och glöm inte att skrubba rent under kanten..."
Citera
2011-08-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Tänk så bra för mig då Lotta, 53, kan finna glädje (i en blaska där Kicki gråter ut) och samtidigt städa toaletter. För inte fan ska jag göra det, jag har faktiskt saker att göra. Varje gång jag ser en löpsedel fnissar jag för mig själv "fortsätt ni, och glöm inte att skrubba rent under kanten..."

Va?
Citera
2011-08-21, 01:37
Medlem
Funderarmusens avatar
Vilken intelligent människa som helst håller med om att tillvaron är ett skämt, ett skådespeleri där vi fokuserar på helt fel saker. Om det enda vi vet med säkerhet är döden(oavsett vad man har för synpunkter på det) borde vi inte göra tillvaron lite bättre här på planeten?

Folk som blir egoister är rädd för döden, hur ska man hinna med allt? För det är ju det som räknas...

Livet är mystiskt, vi vet egentligen ingenting om varför vi är här eller varför vi ens existerar. Men en sak har jag märkt, det blomstrar upp generationer(tro mig, trollen är för fega offentligt ) som kommer förändra den här världen...vi är lite mer, hur ska jag förklara...uppkäftiga(uppriktiga?).

Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare

Haha jävla mupp!

Vad har du för viktigt arbete som gör att du ska ha en sån jävla attityd? Jag vet faktiskt inte om du är ett troll eller helt enkelt en primitiv varelse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in