Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-01-31, 15:10
  #97
Medlem
Zabanas avatar
Pripps Blå var en typisk storsäljare, främst i Gbg och på västkusten. Innan vi gick med i EU så fanns det enkom 25-30 sorters starköl på Systemet. Pripps Blå III var bland topp 3. Carlsberg har dock valt att lägga den i prisklassen : fulöl tillsammans med med Kung,Blågul etc. Främsta anledning var säkert att man köpte 2 bryggerier i Sverige Pripps & Falcon. Då Carlsberg bestämde sig att lägga all produktion hos Falcon i Falkenberg istället så beslöt man att behålla Falcon som ett "premiummärke" medan Pripps Blå fick leva vidare som ett fulölsmärke. Med all säkerhet så hade det blivit det omvända ifall Carlsberg hade valt att lägga ner bryggeriet Falcon i Falkenberg och flyttat produktionen till Pripps i Gbg.

För mig smakar Pripps Blå mycket bättre än tex Norrlands som mest smakar soya. Yngre konsumenter har säkert mycket fördommar om Pripps Blå då det för tankarna till 60-åriga gubbar med hockyfrilla,mustach och jeansjacka. Varumärket är gubbigt, precis som Tabac After Shave. På det hela taget så är Pripps Blå en helt OK lager när det gäller korrelationen pris-kvalitet.
__________________
Senast redigerad av Zabana 2020-01-31 kl. 15:21.
Citera
2020-01-31, 15:20
  #98
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Pripps Blå var en typisk storsäljare, främst i Gbg och på västkusten. Innan vi gick med i EU så fanns det enkom 25-30 sorters starköl på Systemet. Pripps Blå III var en storsäljare. Carlsberg har dock valt att lägga den i prisklassen : fulöl tillsammans med med Kung,Blågul etc. Främsta anledning var säkert att man köpte 2 bryggerier i Sverige Pripps & Falcon. Då Carlsberg bestämde sig att lägga all produktion hos Falcon i Falkenberg istället så beslöt man att behålla Falcon som ett "premiummärke" medan Pripps Blå fick leva vidare som ett fulölsmärke. Med all säkerhet så hade det blivit det omvända ifall Carlsberg hade valt att lägga ner bryggeriet Falcon i Falkenberg och flyttat produktionen till Pripps i Gbg.

För mig smakar Pripps Blå mycket bättre än tex Norrlands som mest smakar soya. Yngre konsumenter har säkert mycket fördommar om Pripps Blå då det för tankarna till 60-åriga gubbar med hockyfrilla,mustach och jeansjacka. Varumärket är gubbigt, precis som Tabac After Shave. På det hela taget så är Pripps Blå en helt OK lager när det gäller korrelationen pris-kvalitet.
Pripps funkar. Fanns det inte pripps pills stark en gång i tiden?
Citera
2020-01-31, 15:32
  #99
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Pripps funkar. Fanns det inte pripps pills stark en gång i tiden?

Nej.. Förr var Pripps Blå på 4,5 viktprocent som idag skulle motsvara 5,2 % volymprocent tror jag. Sen fanns en kalorifattig variant som hette Pripps Blå Light ( vit burk ). Dom hade även en variant som hette "Preppens" , en guldfärgad burk med en Bowler hatt som logga. Denna ölen var tänkt appellera till Göteborgarna i konsumentledet. Tror att 7,5% började att säljas i mitten av 90 talet efter lagändring. Möjligt att en Pills fanns, men för min tid isf
__________________
Senast redigerad av Zabana 2020-01-31 kl. 15:35.
Citera
2020-01-31, 15:35
  #100
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Nej.. Förr var Pripps Blå på 4,5 viktprocent som idag skulle motsvara 5,2 % volymprocent tror jag. Sen fanns en kalorifattig variant som hette Pripps Blå Light ( vit burk ). Dom hade även en variant som hette "Preppens" , en guldfärgad burk med en Bowler hatt som logga. Denna ölen var tänkt appellera till Göteborgarna i konsumentledet. Tror att 7,5% börjad att säljas i mitten av 90 talet efter lagändring. Möjligt att en Pills fanns, men för min tid isf
Puss på foten som tack för en bra information
Citera
2020-01-31, 17:05
  #101
Medlem
eremitkraftans avatar
Pripps Blå klarar man sig utan, även om den är drickbar. Förknippar den mest med lökiga reklamfilmer.
Citera
2023-03-31, 11:04
  #102
Medlem
moderator-hatarens avatar
Fick en batch Pripps 5.0 med konstig eftersmak .. nån mer som upplevt detta ?
Citera
2023-04-01, 17:35
  #103
Avstängd
Inget fel på prips.. Varm somnardag funkar den utmärkt
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback