Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-19, 17:58
  #1
Medlem
Visbykorvetten får mycket publicitet och många skryter med den uppmärksamhet den väcker med stealth-profil. Nio år efter första sjösättningen är bara 2 av 5 levererade till Marinen och det ryktas att man inte kan skjuta robotar utan att skada glasfibern, eller stealth-egenskaperna. Dessutom saknas planerat luftvärn. Amerikanerna får ut nya hangarfartyg i tjänst ca 4 år efter sjösättning, vad håller FMV och Kockums på med egentligen. Som skattebetalare vill jag ha redovisning och dokumenterad operativ effekt för de 12-14 miljarder jag satsat på dessa fartyg hittils och inte en varumärkeskampanj för tyskarna som äger Kockums. Vet någon besked hur det verkligen står till och när vi får riktig leverans?
__________________
Senast redigerad av opendoor 2011-08-19 kl. 18:08.
Citera
2011-08-19, 18:14
  #2
Medlem
T-80Us avatar
När jag var ombord på HMS Helsingborg vid ett par tillfällen 2009 för utbildning i FM:s regi fanns bara allmålskanonen som beväpning. Sjömålsrobotar och luftvärnssystem var alltså inte implementerade, och kommendörkaptenen jag diskuterade saken med hade inga vidare svar att ge på den punkten. Så lång, så "gott"...

Jag har förstått att testavfyrningar av RBS-15 företagits med korvettypen, men jag tror inte att RBS-15 är implementerad som ett standardsystem än.

Luftvärnsrobotsystem ska vi köpa från sydafrika, såvitt jag förstått det jag senast läste (maj 2011), samt motmedelssystem från Tyskland (mins ej företag).

Jag själv tycker att hela Visby-projektet är en stor jävla flopp, för att uttrycka mig milt, men det tycker jag å andra sidan om det mesta FM företar sig idag.
Citera
2011-08-19, 18:19
  #3
Medlem
Karlstad och Nyköping ska snart vara helt klara vad jag vet.
Citera
2011-08-19, 18:51
  #4
Medlem
Frågan är vad ma menar med "helt klara". I min värld innebär dt intre bara att man kan köra omkring utan att man kan slåss fullt ut. Vem vet status. Kaptenens tveksamma svar pekar ju inte i rätt riktning. Det luktar skandal på riktigt?
Citera
2011-08-19, 18:57
  #5
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opendoor
Amerikanerna får ut nya hangarfartyg i tjänst ca 4 år efter sjösättning, vad håller FMV och Kockums på med egentligen. Som skattebetalare vill jag ha redovisning och dokumenterad operativ effekt för de 12-14 miljarder jag satsat på dessa fartyg hittils och inte en varumärkeskampanj för tyskarna som äger Kockums. Vet någon besked hur det verkligen står till och när vi får riktig leverans?

Eftersom man inte har något vettigt att göra på sjön med några av FM båtar så verkar man tillämpa en sorts aldrig-bli-färdig-metod. Man bara "uppgraderar" och inför nya system hela tiden så kan man bedriva PoF (prov och försök) i all evig tid. I alla fall tills det är dags för nästa modell. Antar att man kan mjölka statskassan på mer på det viset samt få känslan av att dom används.

OffT: Kan tillägga att Janne Josefsson skulle kunna fylla många uppdrag granskning med hur inkompetent och ineffektivt marinen (och säkert resten av FM) i själva verket fungerar. En sparad krona på försvaret är en bra krona.
Citera
2011-08-19, 19:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Eftersom man inte har något vettigt att göra på sjön med några av FM båtar så verkar man tillämpa en sorts aldrig-bli-färdig-metod. Man bara "uppgraderar" och inför nya system hela tiden så kan man bedriva PoF (prov och försök) i all evig tid. I alla fall tills det är dags för nästa modell. Antar att man kan mjölka statskassan på mer på det viset samt få känslan av att dom används.

OffT: Kan tillägga att Janne Josefsson skulle kunna fylla många uppdrag granskning med hur inkompetent och ineffektivt marinen (och säkert resten av FM) i själva verket fungerar. En sparad krona på försvaret är en bra krona.


han borde granska införskaffandet av ny materiel, alla som lumpat har väl nån gång misstänkt att någon bössa eller fordon/dylikt införskaffats efter mycket "uppvaktning" av högkvarteret
Citera
2011-08-19, 19:26
  #7
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Eftersom man inte har något vettigt att göra på sjön med några av FM båtar så verkar man tillämpa en sorts aldrig-bli-färdig-metod. Man bara "uppgraderar" och inför nya system hela tiden så kan man bedriva PoF (prov och försök) i all evig tid. I alla fall tills det är dags för nästa modell. Antar att man kan mjölka statskassan på mer på det viset samt få känslan av att dom används.

OffT: Kan tillägga att Janne Josefsson skulle kunna fylla många uppdrag granskning med hur inkompetent och ineffektivt marinen (och säkert resten av FM) i själva verket fungerar. En sparad krona på försvaret är en bra krona.
Det finns många konsulter som tjänar multum på att dessa fartyg inte hamnar under flottans paraply utan körs som provturskommando. Man kan bli konspiratorisk för mindre när man ser hur FMVs konsulter drar ut på försöken.
Citera
2011-08-19, 20:14
  #8
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
När jag var ombord på HMS Helsingborg vid ett par tillfällen 2009 för utbildning i FM:s regi fanns bara allmålskanonen som beväpning. Sjömålsrobotar och luftvärnssystem var alltså inte implementerade, och kommendörkaptenen jag diskuterade saken med hade inga vidare svar att ge på den punkten. Så lång, så "gott"...

Jag har förstått att testavfyrningar av RBS-15 företagits med korvettypen, men jag tror inte att RBS-15 är implementerad som ett standardsystem än.

Luftvärnsrobotsystem ska vi köpa från sydafrika, såvitt jag förstått det jag senast läste (maj 2011), samt motmedelssystem från Tyskland (mins ej företag).

Jag själv tycker att hela Visby-projektet är en stor jävla flopp, för att uttrycka mig milt, men det tycker jag å andra sidan om det mesta FM företar sig idag.

Uppdatering till version 5 av Visby-korvetten omfattar implementering RBS Mk. II sjömålsrobot, nya minröjningssystem ytterliggare hänvisning till smygförmåga samt certifiering av flytande flygplats för helikoptrar på två av de fem skeppen.

Luftvärnssystemet i form av de sydafrikanska Umkhonto-IR missilerna försvann i 2008 efter budgetrelaterat beslut. I dagsläget kommer Visby-korvetterna inte att utrustas med luftvärnsmissiler då man anser att allmålspjäsen är tillräcklig för närskydd vilket radarbjorn tog upp i en tidigare spårad tråd om visby, dess radar och dess bestyckning.

Som offensiv plattform är inte Visby att föredra. Däremot i defensivt syfte är det ett mycket lämpat verktyg då den har oerhört bra smygegenskaper som definitivt är i världsklass samt mycket bra system.

Själv kan jag tycka att vi hade fått mer "bang for the buck" om vi hade beställt Hamina istället, hade sparat tid, resurser och utvecklingskostnader som då hade gett oss många fler båtar, men å andra sidan har de inte lika bra smygegenskaper eller är lika tekniskt avancerade.
Citera
2011-08-19, 20:27
  #9
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
eller är lika tekniskt avancerade.
Därför att de har RBS 15 MK III istället för MK II, samt att de har moderna IR-luftvärnsrobotar ( samt att de kan lägga ut mycket moderna sjöminor).
Citera
2011-08-19, 21:07
  #10
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Därför att de har RBS 15 MK III istället för MK II, samt att de har moderna IR-luftvärnsrobotar ( samt att de kan lägga ut mycket moderna sjöminor).

Dess vapensystem står mycket väl i klass, om inte över, visbyklassens. Dock används inte (såvitt jag vet i varje fall) Haminas RBS 15 Mk. III mot markmål utan har likvärda egenskaper som uppdaterade svenska Mk. II fast med längre räckvidd. Generellt sätt har Hamina och Visby väldigt lik beväpning. Hamina har något överlägsen i min mening. Däremot systemmässigt (vilket jag yrkade på innan) har man lagt mer energi och mer resurser på utveckling och implementering av just detta.

Men som jag också skrev innan så skulle jag själv hellre sett att vi köpt in Hamina för att få fler båtar att försvara Sverige och närområdet med.
Citera
2011-08-19, 22:53
  #11
Medlem
DoubleWoods avatar
Jag kan inte släppa min undran vilket AO Visbyskutorna har. De är för stora för att tillämpa tidigare taktik som robotbåtarna och kustkorvetterna - som ganska lätt kunde gömma sig i närmaste skärgård - samtdigt som de inte är riktigt lämpliga för bluewater heller. Lite "varken hackat eller malet".

Sedan är det min uppfattning att det är totalt vansinne att projektet får hålla på som det gör, vi skulle få samma försvarsförmåga om vi så eldade upp 14 miljarder spänn på Röda Torget!

FM, inte längre till för rikets försvar, men en guldgruva för en del officerer, konsulter och krigsindustrin.
(jag stöder gärna svensk krigsindustri, men jag vill inte hålla dem under armarna som idag.)
Citera
2011-08-19, 23:06
  #12
Medlem
Visby korvetterna är nog bra men hade nog varit bättre med lite större fartyg som kan användas utanför Sveriges gränser. Fregater som Norge och Damark tex.

Sen borde nog FM och Regering se över vår gamla granne i öst med, Ryssland. De senaste åren har deras östersjöflotta börjat få ordning på sin fartygsproduktion och man kommer snart börja pumpa ut korvetter i ganska rask takt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback