Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-17, 20:32
  #1
Medlem
Trenchengoats avatar
1990 befann jag mig mycket runt St:Persgatan i Norrköping. Gick man ner mot industriområdet/laxholmsbron via källvindsgatan så fanns där , på höger sida i backen, en stor byggnad jag och mina vänner brukade smita in i (karta). Jag minns inte vilken slags byggnad det var, möjligtvis tillhörde den Holmen, eller var någon slags larmstation. Där inne sprang vi omkring och undvek knarkare/lösfolk som sprang runt i de olika rummen och letade sladdar, hade man tur kunde man hitta ett fönster som ännu inte var sönderslaget.

Nu till topic. Jag minns det gick en ganska lång trappa ner till en källare så man hamnade under gatan. I denna källare fanns det en stor järndörr på glänt och en större tunnel som försvann bort i nordlig riktning (mot industriområdet). Häromdagen när jag var på besök i Peking fick jag ett infall att utforska denna tunnel men till min olycka ser jag att byggnaden är borta och ersatt med en parkering. Tunneln borde dock fortfarande kunna vara intakt dock.

Är det någon av er tunnelråttor som hann utforska den innan byggnaden revs, eller går det att ta sig in någon annan väg?
Citera
2011-08-17, 22:25
  #2
Medlem
ray_jones_IIIs avatar
Hmm, låt oss använda Google Earth för att få mer exakta koordinater.

Menar du att det under parkeringen på 58°35'15.99"N, 16°10'45.63"O ska finnas en tunnel?

Huset på 58°35'16.48"N, 16°10'49.52"O ser annars ut att kunna inhysa någon slags suspekt infrastruktur som ett bergrum eller en gammal tunnel...

Detta måste ju i vilket fall utredas!

I övrigt kan jag annars tipsa om att man efter byggandet av visualiseringscentret numera kan ta sig under husen väst om Bergsbron (58°35'20.50"N, 16°10'38.20"O) och under den del av själva bergsbron som tidigare såg ut att inte vara bro överhuvudtaget. Strömmen flyter dock igenom detta område så båt eller våtkläder rekommenderas!
Citera
2011-08-17, 23:10
  #3
Medlem
Trenchengoats avatar
58°35'15.99"N, 16°10'45.63"O stämmer bra. Hela den parkeringen bestod av en fyrkanting större byggnad i samma höjd som huset precis bredvid, med en liten innergård i mitten. Trappan ner låg i byggnadens norra sida, och ingången till tunneln vätte mot norr. Jag ser det specifika området ligger på en upphöjning, jag undrar hur det ser ut över kanten. Gick aldrig ner så långt i backen. Men har ni vägarna förbi kan ni ju kolla till området. Jag och min vän var kanske 3-5 meter in i tunneln, men utan ficklampor så var bara att vända och hitta någon ruta att "panga" på övervåningarna istället. Har förbannat mig själv sedan dess i olika omgångar att vi inte hämtade ficklampor och kunde se vad det var för något och hur långt den sträckte sig.

Bergsbron måste jag kolla upp nästa gång jag är i staden.
__________________
Senast redigerad av Trenchengoat 2011-08-17 kl. 23:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback