Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-17, 19:26
  #1
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
Hejsan Flashback. Blev för några dagar introducerad till låten "Vart jag mig i världen vänder" av bandet "Den svenska björnstammen".

Låten har ni här. http://www.youtube.com/watch?v=jI2EcRXR7RU

Tycker att låten är fruktansvärt bra, text, takt och musikmässigt. Och skulle gärna vilja veta mer om de olika medlemmarna i bandet. Namn, och om de har gjort någon musik tidigare i sina karriärer eller om DsB (den svenska björnstammen) är deras första riktiga band.

Skulle även vilja veta vem det är som sjunger vid 46 sekundärstrecket i videon som länkades till tidigare. Och även vem som har "lead" rösten i refrängerna. Tack på förhand! "rädda mig"
Citera
2011-08-18, 23:27
  #2
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
ojoj, trodde bandet var lite mer poppis än detta!
Citera
2011-08-25, 15:53
  #3
Medlem
kilonars avatar
Undrar lite lätt vad du gillar med texten och musiken? Och vad du tänker när du hör refrängen "Vart jag mig i världen vänder, står jag här med tomma händer". Undrar om folk tänker samma sak som jag när de sjunger den^^
Citera
2011-08-25, 17:09
  #4
Medlem
De har väl släppt ganska mycket låtar som slagit ganska bra nu? Vart jag mig i världen vänder är väl inte direkt den första. Kolla in Dansmusik och Allting kommer bli bra också

Vet inte så mycket mer om dem än att de precis som alla andra svenska band härstammar från Norrköping. Sen var de väl med som maskotar på Slagsmålsklubbens turné för nåt år sen? Sprang nakna på scen och var bara allmänt fulla, odrägliga och skitkul.
Citera
2011-08-25, 17:51
  #5
Medlem
Spacewalkers avatar
Det är lite svårt att hitta info om detta underbara band.
Men namnen finns på Wikipedia, dock lite svårt att säga vem som heter vad:
Dan Brännvall
Mattias Göransson
Kim Dahlberg
Ambjörn Göransson
Klas Isaksson
Petter Frisendahl
Åke Olofsson

Fast det spelar inte så stor roll, men de har i alla fall gjort två skivor som heter Classics, Dansmusik EP och släppt några singlar. Sen vet jag att de inledde dreamheack för något år sen. De är i samma skivbolag(Pope Record) som Maskinen och har antagligen bra kontakt med dem. Sen har de även gjort en film som heter Inte nudda mark, där de bygger en zeppelinare.
Citera
2011-08-26, 08:59
  #6
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Undrar lite lätt vad du gillar med texten och musiken? Och vad du tänker när du hör refrängen "Vart jag mig i världen vänder, står jag här med tomma händer". Undrar om folk tänker samma sak som jag när de sjunger den^^

Tycker det känns som att de har skapat något seriöst med väldigt enkla medel, att sjunga i kanon, och en ganska enkel musikslinga. om man ska försöka sig på tolkningsfrågan tror jag att det inte finns många som känner samma om denna låten, då man kan relatera till så många olika saker. Om man går på första versen står där

"Har alltid kunnat lita på min omdömeslöshet
Har alltid kunnat tappa min skalle till marken
Har alltid varit säker på att jag kan göra fel
Det ger mig trygghet i stanken, bedragen av tanken"

är för mig någon som levt ett riktigt bohemiskt rock and roll liv, aldrig tänkt på några konsekvenser, "Tror du vi kan ropa efter nån av förstånd
Som kan se vad vi gör och förstå vad vi menar" Är väll en önskan om att kunna bli tolkade och förstådda, sedan refrängen är kanske ett rop på hjälp, vart man än befinner sig är man alltid ensam. Något sådant kanske, är inte så bra på detta med tolkningar Hur ser du på texten
Citera
2011-08-27, 00:25
  #7
Medlem
Har sett dom rnett antal gånger och känner några av grabbarna. Ett skönt band som "tyvärr" fick sitt stora genombrott med sin kanske sämsta låt? Vart jag än vänder mig är enligt mina vänner i bandet inte låten dom vill förknippas med av alla låtar dom gjort. Dansmusik är en given "partylåt" i vår kompiskrets, dels pga att många av dom oftast är med.
Citera
2011-08-27, 20:33
  #8
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
Precis samma som Cornelis Vreeswijk då, kände honom tyvärr inte personligen men har läst en rad böcker om honom. Hönan Agda och Brev från kolonien blev två av hans största bitar, något han heller inte ville förknippas med. Har inte lyssnat så mycket på björnstammen så har inte riktigt fått grepp om hur gruppen "vill" låta, men ska nog inte vara så svårt att genomföra! Du får hälsa dem från mig
Citera
2011-08-27, 22:08
  #9
Medlem
kilonars avatar
Personligen så drar jag paralleller till den gamla bibel versen "Vart jag mig i världen vänder står min lycka i guds händer". Vilket då skulle innebära att de förkastar gud och försöker visa att gud kommer inte finnas där för dig utan du är själv. En väldigt hård sång mot kristendomen med andra ord.

Vad tror ni om det?
Citera
2011-08-28, 09:26
  #10
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
lät smart riktigt bra tolkning faktiskt!
Citera
2011-08-28, 14:44
  #11
Medlem
Spacewalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macche
Har sett dom rnett antal gånger och känner några av grabbarna. Ett skönt band som "tyvärr" fick sitt stora genombrott med sin kanske sämsta låt? Vart jag än vänder mig är enligt mina vänner i bandet inte låten dom vill förknippas med av alla låtar dom gjort. Dansmusik är en given "partylåt" i vår kompiskrets, dels pga att många av dom oftast är med.

Håller med om att VJMIVV inte är deras bästa låt, tycker att Classics och Dansmusik innehåller låtar som är bättre. Men vad för låt/låtar vill de hellre förknippas med då? Om du vet det..
__________________
Senast redigerad av Spacewalker 2011-08-28 kl. 14:47.
Citera
2011-08-28, 14:49
  #12
Medlem
berjers avatar
http://www.youtube.com/watch?v=oeVX5unkT9c
det var första gången jag såg den svenska björnstammen spela live, såg dem även 2010 på arvika. dem är bra live alltså
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback