Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-17, 17:46
  #1
Medlem
blackjackks avatar
Och jag ber mod att inte låsa denna tråd då det inte finns en enda tråd som berör detta ämnet.

Hur går det egentligen för Sandzak? Vad jag läste för längesedan var att de ville ha autonomi i Serbien, är dom på god väg att få den eller vad? Eller är dom ute efter självständighet?

Hur ser demografin ut där, enligt bosniakerna här i Sverige som kommer ifrån Sandzak säger dom att det inte stämmer att bosniakerna bara utgör ca 50% av Sandzaks befolkning som man bl.a. kan läsa på wikipedia.

Ja här kan vi diskutera Sandzaks framtid!
__________________
Senast redigerad av blackjackk 2011-08-17 kl. 18:31.
Citera
2011-08-17, 18:18
  #2
Medlem
Sarmass avatar
Andra stycket i din inledning är det ingen som fattar så den biten får du ta och stava om.

Det finns väl en imam i Sandzak som vill ta över makten och kanske är på god väg, han heter Imam Muamer Zukorlic och är utbildad i Algeriet och Sarajevo och vann dragkampen om att bli ny imam bara vid 23 års ålder.

Går rykten att han är usa vänlig och har utpekats som anhängare till en fd Imam Hajro Tutic som jobbade för jugoslaviska underättelsetjänsten UDBA och spionerade på sina landsmän

Han stöds visst av Izetbegovic son som kanske vill införliva område i Bosnien

http://www.pioneer-investors.com/news2.asp?newsid=14768
Citera
2011-08-17, 18:43
  #3
Medlem
rojass avatar
OfT men är Sandzak typ som Bosniens Republika Srpska?De flesta på FB vet nog inte vad Sandzak är.
Citera
2011-08-17, 18:46
  #4
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarmas
Andra stycket i din inledning är det ingen som fattar så den biten får du ta och stava om.

Förstår du bättre nu? Jag syftade på hur många & bosniaker, albaner, serber osv utgör av Sandzaks befolkning. Om jag inte har fel så så gjordes den senaste befolkningsräkningen 1991 och mycket har ändrats sen dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Sarmas
Det finns väl en imam i Sandzak som vill ta över makten och kanske är på god väg, han heter Imam Muamer Zukorlic och är utbildad i Algeriet och Sarajevo och vann dragkampen om att bli ny imam bara vid 23 års ålder.

Går rykten att han är usa vänlig och har utpekats som anhängare till en fd Imam Hajro Tutic som jobbade för jugoslaviska underättelsetjänsten UDBA och spionerade på sina landsmän

Han stöds visst av Izetbegovic son som kanske vill införliva område i Bosnien

http://www.pioneer-investors.com/news2.asp?newsid=14768

Jo honom har jag hört talas om och även kollat på 3-4 debatter han var varit med om. En mycket klok och självsäker man av det jag set av honom i TV:n.

Men det jag har inte har fattat, är det den religiösa makten eller någon politiskt makt han försöker ta över i Sandzak? Och vad är det för problem som finns i Sandzak som nämns i artikeln?
Citera
2011-08-17, 21:27
  #5
Medlem
Sarmass avatar
Citat:
Sandžak is an ethnically very mixed region. According to the 2002 population census of the Serbian part, a total of 235,567 people live in it, with a significant ethnic diversity, although Bosniaks hold the majority in the area, with the west having a Serb majority and the east a Bosniac one.

134,128 Bosniaks (56.94%)
89,396 Serbs (37.95%)
8,222 Ethnic Muslims (3.49%)
928 Montenegrins (0.4%)
171 Albanian (0.07%)
2,724 others, undecided, regionally declared, undeclared and unknown (1.15%)

According to the 2004 statistical data for Montenegro, the Montenegrin part numbers 163,441 people. However, the Montenegrin part has a lot more mixed ethnic structure and a Serb majority, whereas Bosniaks are in majority only at the very east along the border:

65,650 Serbs (40.17%)
44,341 Bosniak (27.13%)
28,249 Montenegrins (17.28%)
15,456 Ethnic Muslims (9.46%)
3,802 Albanians (2.33%)
5,943 others, undecided, regionally declared, undeclared and unknown (3.63%)

A calculation of the two censuses puts total Sandzak's population at just over 399,000. The relative majority is held by ca. 178,500 Bosniaks, i.e. 45% of the region's population. Serbs form 39% (ca. 155,000), while Montenegrins 7% (ca. 29,000) and Ethnic Muslims 5% (ca. 23,500). An estimate of nearly 4,000 Albanians form just below 1% of Sandzak's total populace.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sand%C5%BEak
Citera
2011-08-17, 23:06
  #6
Medlem
Magnanimitys avatar
Det är svårt att studera Sandzaks demografi då frågan om identitet är komplicerad i området, särskilt i den montenegrinska delen. Många är osäkra på om de ska kalla sig för bosniaker eller enbart muslimer. Det kan nog vara svårt att förstå för de som inte är från Balkan.

Jag är för dåligt insatt i det hela för att avgöra om de förtjänar självständighet, men det verkar inte ens vara ett särskilt hett ämne bland dem själva? Det hade nog varit svårt att få igenom ett sånt beslut. Gränser kommer ändå ha mindre betydelse i framtiden. Det viktiga är att folk får behålla sina liv, sin tro och sin kultur. Att de slipper diskriminering och trakasserier. Men jag är som sagt dåligt insatt.
Citera
2011-08-18, 15:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Det är svårt att studera Sandzaks demografi då frågan om identitet är komplicerad i området, särskilt i den montenegrinska delen. Många är osäkra på om de ska kalla sig för bosniaker eller enbart muslimer. Det kan nog vara svårt att förstå för de som inte är från Balkan.

Jag är för dåligt insatt i det hela för att avgöra om de förtjänar självständighet, men det verkar inte ens vara ett särskilt hett ämne bland dem själva? Det hade nog varit svårt att få igenom ett sånt beslut. Gränser kommer ändå ha mindre betydelse i framtiden. Det viktiga är att folk får behålla sina liv, sin tro och sin kultur. Att de slipper diskriminering och trakasserier. Men jag är som sagt dåligt insatt.

Det finns ingen/inga problem/komplikationer med identiteten. Det är andra saker som stör.

Gränser kommer definitivt att ha betydelse, det är det mest grundläggande för ett land! .
Tänk före du skriver sånt.
Citera
2011-08-18, 21:30
  #8
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Det är svårt att studera Sandzaks demografi då frågan om identitet är komplicerad i området, särskilt i den montenegrinska delen. Många är osäkra på om de ska kalla sig för bosniaker eller enbart muslimer. Det kan nog vara svårt att förstå för de som inte är från Balkan.

Jag är för dåligt insatt i det hela för att avgöra om de förtjänar självständighet, men det verkar inte ens vara ett särskilt hett ämne bland dem själva? Det hade nog varit svårt att få igenom ett sånt beslut. Gränser kommer ändå ha mindre betydelse i framtiden. Det viktiga är att folk får behålla sina liv, sin tro och sin kultur. Att de slipper diskriminering och trakasserier. Men jag är som sagt dåligt insatt.

Jo jag har också märkt lite att det är komplicerat med bosniakerna från den Montenegrinska delen. Det jag inte förstår är varför vissa (rätt många) kallar sig för montenegriner trots att dom är bosniaker.

De från serbiska delen kallar sig bosniaker, där är det inga problem som helst med identiteten.

Sen är det även komplicerat då halva Sandzak är i Serbien och halva i Montenegro.
__________________
Senast redigerad av blackjackk 2011-08-18 kl. 21:32.
Citera
2011-08-18, 22:43
  #9
Medlem
Sunrise01s avatar
Bra att bosniaker i Sandzak har börjat organisera sig och kämpa för sina rättigheter.
Citera
2011-08-19, 11:00
  #10
Medlem
BandieraRossas avatar
Dela upp skiten, Serbien, efter etniska gränser. Gör därefter detsamma med Bosnien, Kosovo och Montenegro. Stycka även Makedonien, när vi ändå är i gång. Visst, kroaterna har redan rensat sitt land på de flesta serber, men någon mindre gränsdragning skulle ändå kunna vara aktuell.

Tyvärr har vi ju en del hycklare här i tråden som protesterar när det skall tas, men gärna tackar och bockar när det ges.
Citera
2011-08-19, 13:51
  #11
Medlem
Masturblijas avatar
Kommer inte hända ett skit där, en liten klick muslimska terrorister har försökt provocera fram en konflikt ala Kosovo, men det lyckas inte. Ingen i europa skulle vilja stödja en fanatiker som Zukorlic som är den enda som vill ställa till med problem. Hoppas inte det blir som så att fler äckliga Sandzakbor väller in i Bosnien, de är oönskade.
Citera
2011-08-19, 16:12
  #12
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Jo jag har också märkt lite att det är komplicerat med bosniakerna från den Montenegrinska delen. Det jag inte förstår är varför vissa (rätt många) kallar sig för montenegriner trots att dom är bosniaker.

De från serbiska delen kallar sig bosniaker, där är det inga problem som helst med identiteten.

Sen är det även komplicerat då halva Sandzak är i Serbien och halva i Montenegro.

Jag har hört en del om det, men jag var osäker så jag nämnde det inte. Vet inte hur många som väljer att registrera sig som montenegriner, men jag gissar att det har en del att göra med den parallella identitetskonflikten mellan serber och montenegriner. Jag tror att många vill stödja kampen för en egen montenegrinsk identitet som är skiljd från Serbien, sen är de ju faktiskt montenegrinska muslimer. Vissa historiker menar att de flesta flyttade till Sandzak från gamla Montenegro, medan andra menar att de flesta redan bodde i Sandzak när de konverterade.

Å andra sidan så bildar ju muslimerna i både Bosnien och Sandzak en kulturell gemenskap, så det går också att argumentera för att de ska kalla sig för bosniaker. Men jag tror inte att det gäller alla muslimer i Sandzak till lika hög grad då det t.ex. finns märkbara skillnader i dialekt bland dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback