Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2004-12-09, 19:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Hmmm, jag håller iofs med dig i det mesta eller åtminstone i känslan men min erfarenhet från politiken är att de flesta ändå jobbar väldigt hårt. I allmänhet åt fel håll och kanske mer för att passa in i organisationen men hårt ändå. Så det är väl snarare så att politiken är en skyddad verkstad för de som tycker om att slita ihjäl sig på att passa in och göra praktik av tankar som låter bra men är korkade i verkligheten.

Förövrigt tjänar man väldigt kasst på att sitta som nämndeman och det är dessutom grymt tråkigt. Så de som gör det förtjänar all respekt för att de ställer upp tycker jag, dock borde en bunt av dem bytas ut men ändå.

Förstår jag dig rätt om du säger att de flesta jobbar hårt - för att passa in i organisationen - och har låg lön, dessutom?

Det måste, enligt min mening, betyda att de inte leder samhället framåt, endast har detta som en inkomstkälla, om än låg.

Det är med andra ord värdelöst - vi behöver människor som brinner för en övertygelse, och en övertyglese, idé, som håller - och det kan innebära att vi har en positiv framtid att se fram emot.

Människor som väljer politik som en karriär - endast en inkomstkälla, gör, precis som du säger, inget bra jobb - de fixar bara en egen inkomst.

Det finns många inom näringslivet som har samma inställning, ofta avslöjas de - och får välja ett annat sätt att försörja sig på.

Det finns inte få exempel på, framförallt, män, som inte tycker om att jobba - de väljer en framtid inom facket - och kan kanske nå fram till ett ombudsmannajobb. Inte för att de tycker om det - men det upplevs lindrigare än att jobba i produktionen.

Samma sak gäller för många som hoppas få ett ord med i laget, och en inkomst /ersättning, och engagerar sig politiskt. Det är så tunnsått med begåvningar, så endast ett svagt intresse gör att du efter en mycket kort tid av visat intresse kan finna plats i någon nämnd eller kommunfullmäktige.

Väsnas du där tillräckligt mycket så är du jätteinressant och finns strax på valbar plats till landsting eller riksdag - och kanske kan bli en ny liten fridolin (!).

Det är inte bra.
Citera
2004-12-14, 13:56
  #26
Medlem
East Clintwoods avatar
Klevis
Vad f-n är en tankesmedja förresten? Frågan får anses besvarad.
Vad har de för funktion? Att driva samhällsdebatten framåt och stå för åsikter som inte är PK hos dem som finansierar dem.
Vilka använder sig av dessa? Svenskt Näringsliv och "rörelsen" är de enda jag känner till som finansierar Tankesmedjor i Sverige.

Visionaire
En tankesmedja skriver oftast endast rapporter och deltar i media, de påverkar i princip aldrig politiker direkt som lobbare. De för upp frågor på den allmänna agendan, men överlåter åt andra intressenter att driva frågorna i de politiska institutionerna.
Citera
2005-12-20, 22:17
  #27
Medlem
Ursula har visat upp sitt vackra ansikte i rutan igen, visst har vi saknat henne, verkar dessutom ha bytt arbetsgivare.
Citera
2005-12-21, 09:53
  #28
Medlem
theDungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Cody

Poängen är ju att Ursula alltid får komma till tals i TV-soffan. Men ingen tittare upplyses om att hon arbetar som politiskt sakunnig åt sossarna, är med i "stiftelselägenhetsvängen" och klart politiskt regimtrogen.

Avsaknaden av en politisk motpol är genomgående slående. (Men i SVT ganska normalt iofs). Ett villkor för att få komma till tals inom SVT är och har ju alltid varit ett boende i Stockholms innerstad med DN i brevlådan och Aftonbladet under armen, och gärna supakompis på Söder när man ska leka arbetarklass.

Jag tycker snarast att SVT Morgon är väldigt tydliga på den här punkten (inte lägenhetsaffären). Oftast ingår Berge i en panel, presenteras som representant för Agora och diskuterar kortfattat med exempelvis företrädare för Timbro, Maria Abrahamsson från SvD, Hanne Kjöller från DN... Och ja, givetvis är ofta Göran Hägg eller Stig Malm med.

Edit: Oj då, jag råkade visst missa att det fanns två sidor i tråden...
Citera
2005-12-21, 14:42
  #29
Medlem
Jag orkar inte uppröra mig över allt.

Ibland är sofforna roliga, ibland ganska bra balanserade mellan höger och vänster, ibland (eller ofta) lite väl innerstadsPK. Men alltid kan man snappa upp nåt skojsigt.

SvTs på fredagar är bättre än TV4s en halvtimme senare. Bättre personkemi, lite avslappnat och därför mer motsättningar. Fyran är mer seg och trendkänslig (Skugge!!).

Tankesmedja är ett kul ord. Jag sitter själv en liten tankesmedja här.
Citera
2005-12-21, 15:15
  #30
Medlem
Jag vill ha lite mer av panelprogrammen som Aschberg körde.
Kommer ni ihåg när han hade en väljarpanel inför ett val med "Big Bengt", en same, en nysvensk m.fl.?

Det var otroligt pinsamt och roligt
Mer sånt!
Citera
2005-12-22, 10:48
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout

Tankesmedja är ett kul ord. Jag sitter själv en liten tankesmedja här.

OK, då kör jag en liten här också!
Citera
2018-08-16, 06:08
  #32
Medlem
varför heter det think tank borde det inte heta mer beskrivande septitank med tanke på innehållet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback