2011-08-16, 20:35
Medlem
Har köpt en ny dator och suttit och byggt ihop den nu. Men problemet är att cpun ligger på 100 grader konstant, började på 87 höll sig sedan stadigt på 97 och nu startar den bara om sig själv. Har kollat så fläkten och flensen sitter som den ska och är kylpasta på processorn.

Har även försökt höja hastigheten på fläkten i bios men inte lyckats baren är 10cm lång och 3an kör fläkten på, hittar ej var man ändrar heller.

Har slut på ideer så lite hjälp hade varit fint.

Mvh
Citera
2011-08-16, 20:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-08-16, 22:26
Medlem
GlennGBGs avatar
Vilken fläkt / kyl har du? Har du fler fläktar i lådan?
Mig veterligen så låter det som att kylaren inte sitter tillräckligt, såna höga temperaturer får du inte annars.
Jag har t.ex. en något klockad i7 quad, och jag ligger på idle ca 40 grader och load ca 55.
Citera
2011-08-17, 00:23
Bannlyst
Som sagt, rätt så relevant vilken kyl du har?
Citera
2011-08-17, 00:27
Medlem
Du har byggt den själv. Känns som om du har misslyckats med antingen.

* kylarpasta (för mkt eller för lite)
* cpu kylarens fläkt är ej igång

Vad har du för:

cpu
cpu kylare
kylarpasta till cpu
chassie
chassiefläkt
Citera
2011-08-17, 00:38
Medlem
Har du överklockat? Om din cpu ligger på 100grader, har du antingen failat totalt med att sätta på kylaren. Eller en riktigt failad cpu.
Citera
2011-08-17, 08:23
Medlem
Boggas avatar
Instämmer med de andra. Du kan absolut inte ha fått dit kylaren ordentligt...

Ibland får man ta i så jävla hårt att man tror att man ska knäcka moderkortet i två delar för att få dit kylaren bra. På min mediarigg var jag osäker om jag fått dit kylaren bra och började med att redan vid första uppstart gå in i BIOS och spana på temperaturerna. De gick ganska fort upp i över 45 grader vilket är på tok för mycket för en bra eftermarknadskylare.

Så jag fick helt enkelt ta in som en jävla tok och nästan hamra dit kylaren. Då blev det bra och temperaturerna håller sig under 30 grader idle
Citera
2011-08-17, 20:16
Medlem
Helst ska man ta ut moderkortet och montera kylaren utanför chassit. Folk bruka vara urdåliga med att montera och lika urdålig på att kontrollera om den sitter. Du måste använda händerna när du kontrollerar kylaren. Känn, vicka på kylaren.

Sen frågan vad du använder för att se tempen för att få såna högra värden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in