Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-15, 21:36
  #1
Medlem
Misantr0ps avatar
http://www.wired.com/geekdad/2011/08...egrasse-tyson/

En uppföljare till Cosmos med Neil deGrasse Tyson är på g och skall enligt artikeln bli klar till 2013.

Serien har ju lite att leva upp till. "Carl Sagan’s original series Cosmos, which was first broadcast in 1980, remains the most successful American public television series of all time and has been seen by an estimated 700 million viewers around the world."

Så vad tror ni på fb om detta, kan det bli lika bra som originalet med Sagan?
Citera
2011-08-15, 21:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantr0p
http://www.wired.com/geekdad/2011/08...egrasse-tyson/

En uppföljare till Cosmos med Neil deGrasse Tyson är på g och skall enligt artikeln bli klar till 2013.

Serien har ju lite att leva upp till. "Carl Sagan’s original series Cosmos, which was first broadcast in 1980, remains the most successful American public television series of all time and has been seen by an estimated 700 million viewers around the world."

Så vad tror ni på fb om detta, kan det bli lika bra som originalet med Sagan?

Kul tycker jag!

Dock var Sagan lite mytomspunnen och först med sin serie. Den nya kommer säkert bli 100 ggr bättre, men våran tröskel för intressant tv har även den ökat hundrafallt. Jag kommer att se den, men tror inte den får samma "impact" som originalet.

"You will never get a second chance to make a first impression!"
Citera
2011-08-15, 22:08
  #3
Medlem
Bockstensmannens avatar
Klart den inte kan mäta sig med Sagans original! Vad är det för fråga?? Hädare!

Nej men skämt åsido, hoppas att den blir så bra som möjligt och självklart kommer man att se den.
En grej jag hoppas är att de inte tar med alltför mycket fula datoranimeringar och häftiga "specialeffekter" för att locka den breda publiken. Originalets stora styrka var enligt mig manus. Och sen älskar man ju de charmiga oldschool-effekterna och animeringarna i originalet.
Citera
2011-08-15, 22:24
  #4
Medlem
Misantr0ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Klart den inte kan mäta sig med Sagans original! Vad är det för fråga?? Hädare!

Nej men skämt åsido, hoppas att den blir så bra som möjligt och självklart kommer man att se den.
En grej jag hoppas är att de inte tar med alltför mycket fula datoranimeringar och häftiga "specialeffekter" för att locka den breda publiken. Originalets stora styrka var enligt mig manus. Och sen älskar man ju de charmiga oldschool-effekterna och animeringarna i originalet.



Fast man måste komma ihåg att 1980 var specialeffekterna i Cosmos riktigt häftiga. "One of the signature features of the 1980s series were the groundbreaking for its time visual effects, which allowed Sagan to walk through space."

Men jag håller med om att manuset var riktigt bra och eftersom både Ann Druyan och Steven Soter kommer skriva manuset till "nya Cosmos" så tror jag det blir riktigt lyckat!
Citera
2011-08-15, 23:00
  #5
Medlem
ShinAkumas avatar
Tycker det är riktigt bra att Neil deGrasse Tyson ska vara i spetsen. Riktigt bra på att tala och tycker han lyckas engagera på en lika bra nivå som Sagan.
Citera
2011-08-15, 23:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShinAkuma
Tycker det är riktigt bra att Neil deGrasse Tyson ska vara i spetsen. Riktigt bra på att tala och tycker han lyckas engagera på en lika bra nivå som Sagan.

Jag tycker helt tvärtemot. Han är säkert en trevlig man men jag gillar inte hans retorik.
Dawkins eller Hitchens däremot hade jag gärna sett som berättare.
Citera
2011-08-15, 23:46
  #7
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frinka
Jag tycker helt tvärtemot. Han är säkert en trevlig man men jag gillar inte hans retorik.
Dawkins eller Hitchens däremot hade jag gärna sett som berättare.
Nej, deGrasse är inte bara en bra orator, utan även en utmärkt pedagog. Sen är han ju inofficiellt Sagan jr, så han är ett mycket passande val.
Citera
2011-08-15, 23:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frinka
Jag tycker helt tvärtemot. Han är säkert en trevlig man men jag gillar inte hans retorik.
Dawkins eller Hitchens däremot hade jag gärna sett som berättare.
Dawkins/Hitchens är väl knappast auktoriteter inom astronomi/fysik, så det hade kännts konstigt om nån av dem hade ledit programmet. Men jag håller med lite, Neil är passionerad, men han säger en del löjliga saker ibland i.a.f. live.

Hawking skulle ha skrivit och Neil presenterat
__________________
Senast redigerad av Jtan 2011-08-15 kl. 23:59.
Citera
2011-08-16, 00:15
  #9
Medlem
Stockos avatar
Fysik -> Astronomi

/Mod
Citera
2011-08-16, 08:37
  #10
Medlem
Sunners avatar
Spännande, den ska man garanterat se. Plait hade kunnat passa bra som presentatör också, hans engagemang skiner verkligen igenom när han talar.
Citera
2011-08-16, 19:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jtan
Dawkins/Hitchens är väl knappast auktoriteter inom astronomi/fysik, så det hade kännts konstigt om nån av dem hade ledit programmet. Men jag håller med lite, Neil är passionerad, men han säger en del löjliga saker ibland i.a.f. live.

Hawking skulle ha skrivit och Neil presenterat

Väntade på denna repliken. Jo, visst blir det lite konstigt men hellre någon av dessa herrar än Neil.
Finns det inte någon intressant kvinna som kan presentera programmet?
__________________
Senast redigerad av Frinka 2011-08-16 kl. 19:08.
Citera
2011-08-17, 09:13
  #12
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Spännande, den ska man garanterat se. Plait hade kunnat passa bra som presentatör också, hans engagemang skiner verkligen igenom när han talar.
Fast ärligt talat. Phil Plait är roligare att läsa än se på. Jag blev rätt trött på hans "Holy Halekala" när han sagt det fem ggr på tre minuter
NdGT är mer avslappnad och jag tror det är ett bättre val. Kanske den inte kan bli lika banbrytande som Kosmos blev,men förhoppningsvis kommer den att så frön i huvudet på de som tittar och ge oss några framtida astronomoer, fysiker m m.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback