• 1
  • 2
2004-11-18, 21:13
Medlem
Tja!
Jag undrar om det är möjligt att sätta in XP på en Mac G5? Det känns inte rimligt, men det borde väl gå på nåt sätt? Linux går väl?
Citera
2004-11-18, 21:20
Medlem
xatrixs avatar
Nej svarar jag på första. Troligtvis på andra (jag har för mig det finns nån linuxdist för Apple, kan det vara gentoo?)
Citera
2004-11-18, 23:31
Medlem
enverhoxha99s avatar
http://www.microsoft.com/mac/product...virtualpc.aspx
Citera
2004-11-19, 00:23
Medlem
finns numera ett antal distributioner av linux för apple .... XP på den kan jag inte uttala mig om
Citera
2004-11-19, 08:34
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
finns numera ett antal distributioner av linux för apple .... XP på den kan jag inte uttala mig om
Du kollade inte min länk va?
Citera
2004-11-19, 09:21
Bannlyst
då emulerar man de på macen. jag tror han undrar ifall de finns någon fix som gör att de kan köras RENT på macen
Citera
2004-11-19, 18:05
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
http://www.microsoft.com/mac/product...virtualpc.aspx

Jag har kört XP via Virtual PC på min Powerbook under några år. Inte jättesnabbt men fungerar bra.

Hittade även denna länk; http://www.openosx.com/wintel/index.html Jag har ingen egen praktiskt erfarenhet.

Sedan har jag fär mig läst om ytterligare alternativ till Virtual PC, ett alternativ där man inte emulerar ett komplett OS utan bara det mest nödvändiga för att kunna köra ett PC-program på Mac. Låter vagt när jag skriver det men jag skall kolla lite i gamla blaskor om jag hinner, eller orkar nu under helgen.

Glömde att svara trådstartaren, jag har inte hört talas om att någon lyckats "hänga in" XP på en G5 och jag tvivlar att det skulle gå. Jag skulle ställa frågan på något av alla de Mac-forum som finns.
Citera
2004-11-19, 18:23
Bannlyst
Off Topic, men jag undrar:
Jag sitter här med tre (!) mac-datorer som jag inte vet vart jag ska göra av.
Exakt vilka Linux-distar är det man kan köra? Två av datorerna har inte CD, så det måste gå att installera med diskett. Jag har en G3:a snart också.
Citera
2004-11-19, 22:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbonow
då emulerar man de på macen. jag tror han undrar ifall de finns någon fix som gör att de kan köras RENT på macen

Det torde vara en omöjlighet, det är ju totalt olika processorarkitektur, olika filsystem, olika allt.....närmaste man kan komma är nog att emulera, och då är nog Virual PC en bra lösning....
Citera
2004-11-19, 23:47
Bannlyst
[size=2]man kan formatera disken?, minnena är ddr har jag för mig? och det finns ati grafikkort. Skulle de inte möjligtvis gå att skriva drivrutiner till XP så de körs på en G5 kärna (spark)[/size]
Citera
2004-11-22, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag har kört XP via Virtual PC på min Powerbook under några år. Inte jättesnabbt men fungerar bra.

BYt till WIndows 2000 istället. Det kommer att rulla på snabbare. Tuggar inte i sig like mycket ram heller.

XP är endast en förfinad version av W2000. NT-egenskaperna är nästan identiska.

Själv uppskattar jag OS som upptar lite systemresurser. Skulle järna köra Win 95/98 om det inte vore för avsaknaden av stöd för NTFS.
Citera
2004-11-22, 18:13
Bannlyst
men fortfarande så undrar han antagligen hur man kör XP/2000 RENT på g5:an. Ja hatar win 2000, bara crashar på min burk, har testat 98/2000/ME/XP och bara 2000 chrashar i uppstarten. Men annars är det väl säkert ett bra system
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in