Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-15, 17:11
  #1
Medlem
Har bindningstid till 20 Nov 2011 på min mobil. Någon som vet om det är 3 månader innan bindningstid går ut som man kan teckna sig på en ny, eller om det är 90 dagar? Är det 3 mån kan jag ju skaffa en ny på lördag. Om det är 90 dar får jag ju vänta till nästa måndag.. haha.. O det är ju alldeles för länge
Citera
2011-08-15, 17:17
  #2
Medlem
Harpo.Marxs avatar
ring kundtjänst 90200 kostar bara en markering oavsett om du ringer med mobil eller fast telefoni.
Citera
2011-08-15, 17:18
  #3
Medlem
Turist i tidens avatar
Isses!!!! Nu snackar vi i-landsproblem!
Citera
2011-08-15, 17:19
  #4
Medlem
Jag tror du kan "lösa" det 3 mån före bindningen går ut. Du får då slutfaktura på resterande tid, vilket innebär att du kommer få en fet faktura och sen normala fakturor igen.
Citera
2011-08-15, 17:30
  #5
Avstängd
AL.WQASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag tror du kan "lösa" det 3 mån före bindningen går ut. Du får då slutfaktura på resterande tid, vilket innebär att du kommer få en fet faktura och sen normala fakturor igen.
nej, du får fortsätta med samma abbonemang, sen läggs det ny bindningstid efter detta.
Citera
2011-08-15, 17:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AL.WQAS
nej, du får fortsätta med samma abbonemang, sen läggs det ny bindningstid efter detta.


Nej, du du måste lösa ut resterande bindningstid först, och får då ingen bindningstid. Sen är du fri att välja "nytt" abb med tillhörande mobiltelefon och eventuella andra kampanjer och förhöjda avgifter.
Citera
2011-08-15, 21:39
  #7
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
ring kundtjänst 90200 kostar bara en markering oavsett om du ringer med mobil eller fast telefoni.

Markeringar togs bort för minst 30 år sen!

90XXX-nummer är helt gratis när man ringer från ett Telia-abonnemang, fast eller mobilt. Från andra operatörer kostar det som att ringa till ett främmande nät.
Citera
2011-08-15, 21:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Markeringar togs bort för minst 30 år sen!

90XXX-nummer är helt gratis när man ringer från ett Telia-abonnemang, fast eller mobilt. Från andra operatörer kostar det som att ringa till ett främmande nät.

Nej, fanns samtalsmarkeringar betydligt längre. Exempelvis de gamla telefonkortet som åtminstone fanns kvar in på 2000-talet så skedde debiteringen i form av markeringar. Man köpte 30, 60 eller 120-markingskort.
Citera
2011-08-15, 22:03
  #9
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, fanns samtalsmarkeringar betydligt längre. Exempelvis de gamla telefonkortet som åtminstone fanns kvar in på 2000-talet så skedde debiteringen i form av markeringar. Man köpte 30, 60 eller 120-markingskort.

Jag minns det där mycket väl med telefonkort med markeringar. Det roliga var bara att dessa "markeringar" bara existerade såsåm färg på plastkortet. I systemen var de sedan länge borttagna.

Markeringar var pulser som räknade samtalets längd. När sen sekunddebitering infördes, försvann markeringarna.

Jag minns att jag hade en rolig diskussion med marknadsansvarig, där det visade att han inte ens kunde få information om vad en sån "markering" innebar, efter att man avskaffat dem, men hade dem kvar i texten på telefonkorten.

Så nog är det över 30 år sen markeringarna avskaffades i systemen.
Citera
2011-08-19, 22:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Nej, du du måste lösa ut resterande bindningstid först, och får då ingen bindningstid. Sen är du fri att välja "nytt" abb med tillhörande mobiltelefon och eventuella andra kampanjer och förhöjda avgifter.

Fel. Tre månader innan bindningstiden går ut kan du göra abonnemangsförändringar och lägga ny bindning som ger rabatter och kampanjmöjligheter. Abonnemangsförändringen sker samma dag och den nya bindningstiden läggs på efter den innevarande går ut.

Någon tidigare i tråden sa också att man bara kan lösa en bindningstid om mindre än tre månader återstår. Icke - det går att slutfakturera och lösa en bindningstid när som helst.
Citera
2011-08-19, 23:54
  #11
Avstängd
Själv fick jag svaret från Telia att 3 månader tidigast förlänga boka ny mobil,,
så har du abb avslut i november SKALL det absolut vara lugnt att teckan ny mobil
Citera
2011-08-20, 12:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Fel. Tre månader innan bindningstiden går ut kan du göra abonnemangsförändringar och lägga ny bindning som ger rabatter och kampanjmöjligheter. Abonnemangsförändringen sker samma dag och den nya bindningstiden läggs på efter den innevarande går ut.

Någon tidigare i tråden sa också att man bara kan lösa en bindningstid om mindre än tre månader återstår. Icke - det går att slutfakturera och lösa en bindningstid när som helst.


Nä, du måste slutfakturera innevarande bindningstid innan du kan teckna ny. Jag gjorde detta själv i Januari.

Men annars kan jag kolla med kollegerna på mobility bara, för att få en 100%ig källa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback