Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-15, 16:17
  #1
Medlem
Jag har funderat på att skaffa en examen, ev. inom Ekonomi, dock vill/kan jag inte sluta arbeta (jag gillar mitt jobb + är beroende av lönen med fru, bil, barn och allt vad det innebär).
Dock har jag inga problem med att lägga tid på kvällar och helger med att studera, men kan (pga arbetat, självfallet) inte delta i dagsföreläsningar varken fysiskt eller på distans, dock på kvällar och helger som sagt.

Någon som vet om detta ens är möjligt? Jag har hittat någon enstaka kurs som kanske kan fungera, om det går att skita i "föreläsningarna" kan man ju köra många kurser, dock känns det väldigt svårt att läsa in allt via en bok helt själv, när andra misslyckas trots ordentliga föreläsningar, tillgång till lärare och med-studenter osv...

Skulle nog behöva lite tips och råd hur man ska gå till väga, har funderat på att kontakta lite olika universitet och prata med dem om vad som är möjligt, via det jag hittat på nätet är det en omöjlighet... men fan om man har viljan och tiden tycker jag man skulle kunna lösa det på något sätt!
Citera
2011-08-15, 17:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Jag har funderat på att skaffa en examen, ev. inom Ekonomi, dock vill/kan jag inte sluta arbeta (jag gillar mitt jobb + är beroende av lönen med fru, bil, barn och allt vad det innebär).
Dock har jag inga problem med att lägga tid på kvällar och helger med att studera, men kan (pga arbetat, självfallet) inte delta i dagsföreläsningar varken fysiskt eller på distans, dock på kvällar och helger som sagt.

Någon som vet om detta ens är möjligt? Jag har hittat någon enstaka kurs som kanske kan fungera, om det går att skita i "föreläsningarna" kan man ju köra många kurser, dock känns det väldigt svårt att läsa in allt via en bok helt själv, när andra misslyckas trots ordentliga föreläsningar, tillgång till lärare och med-studenter osv...

Skulle nog behöva lite tips och råd hur man ska gå till väga, har funderat på att kontakta lite olika universitet och prata med dem om vad som är möjligt, via det jag hittat på nätet är det en omöjlighet... men fan om man har viljan och tiden tycker jag man skulle kunna lösa det på något sätt!

Rent teoretiskt skulle det inte vara något problem men då måste du ha optimala förutsättningar. Kunna dyka upp på seminarier eller dylik, samt försöka att hänga med "trådlöst" på vad läraren håller på med. Ibland kan det vara så att läraren tar upp vissa moment som inte finns i boken och detta måste du vara beredd på.

Om du kör på det så lycka till, är du engagerad nog och är säker på att du ska klara det så har du redan gjort det
Citera
2011-08-15, 19:42
  #3
Medlem
Läser du på distans kan du läsa när du vill och det finns distans utbildningar som tillslut leder till examen. Däremot går de inte alltid i full fart (30hp per termin) utan kanske något mindre. Men det går att hitta sådana som går full fart också. Därefter får du sätta ihop dem, ansöka om att skriva en kandidat examen efter att du har tillräckligt många poäng inom ämnet.

Men det kan vara lämpligt att kontakta någon skola och höra med deras studievägledningspersonal. Men det borde gå att pussla ihop något särskilt inom ett ämne som ekonomi.

Studera.nu -- ekonomi, enbart distans, sorterade efter poäng.
Citera
2011-08-15, 20:23
  #4
Medlem
black-swans avatar
På LiU och många andra lärosäten ingår grupparbeten som i praktiken omöjliggör att läsa på distans. Utöver det finns det finns seminarier ett par gånger per kurs och slutligen tentor. Inget konstigt i det i och med att det är studier på heltid.

Föreläsningar och lektioner klarar man sig utan givet att man är lite driven. Det man lär sig på grundnivå är på intet sätt speciellt svårt. Jag läste in kurser utan problem trots att jag läser en civ.ing bredvid. De som kuggar är inte lämpade för högre studier (en del mognar dock något).

Slutsats: Du får göra rejält med research, men det kommer troligtvis landa i att du får ta stora delar via rena distanskurser.

Lycka till!
Citera
2011-08-15, 20:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Jag har funderat på att skaffa en examen, ev. inom Ekonomi, dock vill/kan jag inte sluta arbeta (jag gillar mitt jobb + är beroende av lönen med fru, bil, barn och allt vad det innebär).
Dock har jag inga problem med att lägga tid på kvällar och helger med att studera, men kan (pga arbetat, självfallet) inte delta i dagsföreläsningar varken fysiskt eller på distans, dock på kvällar och helger som sagt.

Någon som vet om detta ens är möjligt? Jag har hittat någon enstaka kurs som kanske kan fungera, om det går att skita i "föreläsningarna" kan man ju köra många kurser, dock känns det väldigt svårt att läsa in allt via en bok helt själv, när andra misslyckas trots ordentliga föreläsningar, tillgång till lärare och med-studenter osv...

Skulle nog behöva lite tips och råd hur man ska gå till väga, har funderat på att kontakta lite olika universitet och prata med dem om vad som är möjligt, via det jag hittat på nätet är det en omöjlighet... men fan om man har viljan och tiden tycker jag man skulle kunna lösa det på något sätt!

Det är klart det är möjligt - den enda avgörande faktorn (i princip) är din motiavtion att sitta och kötta på kvällarna hemma. Senast jag kollade åt en polare fanns hela civilekonomprogrammet på distans från typ Örebro eller något sådant. Bor du i en storstad så brukar de vanligare kurserna finnas på kvällstid i skolorna.

Om jag vore du skulle jag börja med typ företagsekonomi A/I på distans och köra en termin och se hur det går. Det kostar inget att söka och ingenting att läsa (bortsett litteratur då). Klarar du av det rent karriärsmässigt/relationsmässigt och så vidare så är det bara att köra vidare.
Citera
2011-08-16, 03:51
  #6
Medlem
Går att läsa hela kandidaten iaf på distans så vitt jag vet. Finns säkert en del lärosäten som kör kvällskurser också.
Citera
2011-08-17, 21:08
  #7
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Det kostar inget att söka och ingenting att läsa (bortsett litteratur då).

Litteraturen kan man dessutom få betald av en del fackförbund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback