Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-05, 20:47
  #13
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ja.

Åk riktigt långt ut på landet en kväll mitt på vintern, så långt bort från ljusföroreningar du kan komma. Då jävlar.

Men det ser inte riktigt så klart och färggrant ut för det blotta ögat, såna där foton är montage av mängder av stackade exponeringar.

För att se ovanstående bild behöver man dock åka till södra halvklotet. Exponeringstiden är förmodligen också hyfsat lång på bilden.
2012-06-05, 21:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ja.

Åk riktigt långt ut på landet en kväll mitt på vintern, så långt bort från ljusföroreningar du kan komma. Då jävlar.

Men det ser inte riktigt så klart och färggrant ut för det blotta ögat, såna där foton är montage av mängder av stackade exponeringar.

Haha fan va underbart. Det ska jag lätt komma ihåg att göra!
2012-06-05, 21:21
  #15
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwwqq
Du får gärna kalla mig dum men kan man se med egna ögon så här klart på sydklotet?
Ser ju grymt häftigt ut jag kan bara se de gamla vanliga sktstärnorna som är 3 på diagonalen
Du kan aldrig se Vintergatan så tydligt med blotta ögat, men den kan vara väldigt imponerande. Själv har jag aldrig sett den sydliga stjärnhimlen, men Vintergatan på norra är oerhört vacker om himlen är mörk nog.

Den ser vit ut, bör tilläggas. Människans ögon är dåliga på att urskilja färger i mörker.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback