Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-05, 00:12
  #121
Medlem
gersmans avatar
Dessutom funkar inte uniformer på det sättet. I lumpen hade vi alla samma uniform men grejen gällde accessoirer. Solglasögon, klockor eller smycken. Ju dyrare-ju bättre. Funkar så i engelska skolor idag. Kidsen tävlar. Alla i uniform tävlar, det är mänskligt. Soldater tävlar om streck, stjärnor och medaljer.
I samma uniform.
För övrigt vann jag i lumpen - Jag var fattigast men du kunde spegla fejan i mina kängor och jag tog medalj. Med uniform har en fattig endast en utväg - vara bäst.
Citera
2015-05-05, 00:39
  #122
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Jag hade alltid skoluniform i skolan tills jag flyttade till Sverige. Jag funderade inte ett dugg på saken alls. Men efter jag flyttade till Sverige blev det ett jätteproject att klä sig rätt, få pengar till coola kläder, ha en fin frisyr osv.
När jag tänker på saken är skoluniform mycket bättre, billigare, mer jämnlikt och enklare för föräldrarna i form av mindre tvätt.
Varför används det inte i Sverige egentligen?

Därför att i Sverige råder det uniformsfobi. Uniformsfobin beror på en slags rörig föreställning i bruksarbetarsvenskens indoktrinerade gröthjärna om att så fort uniformer används så det ett uttryck på militarism, fascism, rasism och en barnätardödsknarkarnazism med starka islamofoba och antifeministiska inslag.

I själva verket är det bara ytterligare ett utslag för den oreflekterade svenskens psykologiska projektioner. Genom att att på ytan vara emot uniformer och hävda någon slags tillgjord individualism i världens mest konformistiska land, kan svensken för sig själv och sina tarvliga gelikar dölja sin känslomässigt baserade och egentligen ganska påtagliga etnocentriska backstugerasism. Vilken i och för sig bara är medfödd och helt naturlig.

Djupast sett går den enda försvarslinjen ut på att man i alla fall inte är som de där hemska preussiska/tyska nazisterna vilka i dåtiden som bekant är var övermåttligt förtjusta i snajsiga uniformer och att vråla ut befallningar ikapp med sina schäferhundar. Fast det är egentligen precis det man är, bara ännu värre. Berlinarna är numera förresten likadana.

Kort sagt, svensken har komplex, svåra och djupa sådana. Följden blir bl.a. som du mycket riktigt noterar att grötsvensken missar en massa fördelar med uniformering, inte minst den inherent egalitära och därmed relaxande poäng som ligger i bruket av skoluniform.
Citera
2018-11-07, 08:38
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exocytos
Motståndarna till detta ämne får idén om skoluniform att låta som ett påtvingande från staten till alla svenska skolor. I dagsläget är det olagligt för kommunal- och friskolor att införa gemensam klädkod, detta bör ändras. Friskolor borde åtminstone erbjudas möjligheten att införa egen uniform eller annan klädkod för sina elever.

I princip har skolorna en form av klädkod, där symboler för våldsbejakande organisationer som t ex hakkors är förbjudna och dessutom är hets mot folkgrupp.

Sen är det inget fel i att skolorna kräver att man är hel och ren, om jag får säga det själv.
Citera
2018-11-07, 08:40
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Snyggt men för uppklätt och alldeles för varmt. Troligen är det inte Onnyts barn på bilden men den visar väl hur uniformen kan se ut.

Man skulle ju kunna tänka sig en kompromiss här. När jag gick i skolan, tryckte man upp skoltröjor med skolans logga på. Det var vanliga sweatshirts i olika färger, bra kvalité till hyfsat pris. Det var frivilligt att använda dem förstås.

Man skulle kunna utöka det lite, kanske ha jackor, t-shirts, hoodies och sweatshirts med skollogga på. Den som vill får köpa och använda. Alla nöjda - utom de lokala klädhandlarna.

Samma här. Och mot slutet blev det även möjligt att få namntryck på träningsbyxorna. Blev ganska populärt att ha dem på idrotten.
Citera
2018-11-07, 08:56
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Därför att i Sverige råder det uniformsfobi. Uniformsfobin beror på en slags rörig föreställning i bruksarbetarsvenskens indoktrinerade gröthjärna om att så fort uniformer används så det ett uttryck på militarism, fascism, rasism och en barnätardödsknarkarnazism med starka islamofoba och antifeministiska inslag.

I själva verket är det bara ytterligare ett utslag för den oreflekterade svenskens psykologiska projektioner. Genom att att på ytan vara emot uniformer och hävda någon slags tillgjord individualism i världens mest konformistiska land, kan svensken för sig själv och sina tarvliga gelikar dölja sin känslomässigt baserade och egentligen ganska påtagliga etnocentriska backstugerasism. Vilken i och för sig bara är medfödd och helt naturlig.

Djupast sett går den enda försvarslinjen ut på att man i alla fall inte är som de där hemska preussiska/tyska nazisterna vilka i dåtiden som bekant är var övermåttligt förtjusta i snajsiga uniformer och att vråla ut befallningar ikapp med sina schäferhundar. Fast det är egentligen precis det man är, bara ännu värre. Berlinarna är numera förresten likadana.

Kort sagt, svensken har komplex, svåra och djupa sådana. Följden blir bl.a. som du mycket riktigt noterar att grötsvensken missar en massa fördelar med uniformering, inte minst den inherent egalitära och därmed relaxande poäng som ligger i bruket av skoluniform.

Övriga Europa resonerar tydligen på ungefär samma sätt som Sverige. Det är i princip bara Irland och Storbritannien som fortfarande har skoluniform medan övriga europeiska länder har inte haft eller avskaffat det.
Citera
2018-11-07, 09:08
  #126
Medlem
EnLitenFryss avatar
Hade jag accepterat att min arbetsgivare bestämde en uniform/klädkod? Ja, det tror jag. Förutsatt att kläderna är funktionella och bekväma hade det varit fine. Vi har redan företagsmärkta skjortor och tröjor, men det är inget tvång att ha dem. Tycker det är helt ok - det är representativt, jag slipper fundera vad jag ska ha på mig, det finns lite olika val att göra. Jobba på kontoret? Hoodie. Kundbesök? Skjorta. Osv.

Klädkoder är en del av yrkeslivet. Vissa yrken är det 100% krav, andra är det underförstått att det kommer med rollen att t.ex. ha kostym, vissa yrken får man klä sig (nästan) hur man vill.

Så ja, jag är OK med skoluniform. Jag tycker inte det är ett måste, men jag tycker det är OK. Som någon skrev kommer alltid barn hitta skäl att mobba varann, men det tar i alla fall bort kläd-dimensionen. Inget att fundera på, på med uniformen. Enhetligt och enkelt. Låginkomsttagare behöver inte oroa sig för att barnen ska bli mobbade för att de köper kläder på myrorna till barnen.
Citera
2018-11-07, 19:07
  #127
Medlem
För att Sverige är ett PK-land, Sveriges styrs av feminister och kvinnor i par relation därför. Svenska män är hemma och tar hand om barnen och ser till att det finns mat på bordet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback